Ja, frågan är ju vem man bygger för. Hur många vill - och kan - betala 80 000 - över 180 000 (!) kr/kvm egentligen? Och så rejäla avgifter på det… Var finns nybyggda lägenheter för studenter och människor med mer normala inkomster?

Nedan följer ett helt ofiltrerat exempel från en Stockholmsförort. Någon annan än jag som inte är förvånad att allt inte är sålt?

Kvarnholmen, lediga objekt Hemnet oktober -17

Lägg därtill att en stor del av arbetskraften är utstationerad personal som enligt nuvarande regler skattar i sitt hemland mellan 0-150 arbetsdagar i Sverige (rullande personal).
Summan blir bostäder för överklassen medan Sverige tappar skatteintäkter samt bostadsbrist för under och medelklassen.

Politiska beslut är givetvis anledningen till det vi upplever idag. Allmännyttan lyser med sin frånvaro.

• Gilla
Korro och 1 till
  • Laddar…
Vad är det jag har sagt här sen början av Augusti.

Händer mycket för att det ny stryps rejält från bankhåll tydligen. De har redan ett rätt "hårt" lånetak på 5 gånger årsinkomsten. I många fall tillämpar de det taket per person i hushållet och Inte sammanslaget. Detta ger i Stocholmsregionen ett tak på bolånet som ofta landar på 2-3 miljoner i lånedel.

Sen har de börjat ta diskussionen som jag redan fått ha i fikarum och med vänner "vet du vad dina lån kostar om din ränta går upp till 3%". Skulle säga att hälften inte har haft en aning och nu börjar inse hur mycket pengar det rör sig om och därmed är väldigt försiktiga.

• Gilla
jocke31
  • Laddar…
Sen kommer det alltid ett rasisttroll som ska säga att allt är utlänningarnas fel.... Tittar man på nyproduktion är det i princip 90% "etniska svenskar som jobbar. Invandrad arbetskraft bygger småhus eller renoverar till privatpersoner.

• Gilla
jocke31
  • Laddar…
Mikael_L
Appendix Appendix skrev:
Sen kommer det alltid ett rasisttroll som ska säga att allt är utlänningarnas fel.... Tittar man på nyproduktion är det i princip 90% "etniska svenskar som jobbar. Invandrad arbetskraft bygger småhus eller renoverar till privatpersoner.
Du är alltså inte själv ute på byggen?

På de stora byggen jag varit på de senaste åren är det alltid bra mycket mer än 10% som pratar andra språk. Det kan faktiskt vara bortåt 50% vissa gånger.

Men det är inget rasistiskt i detta (i alla fall inte i min värld), det är helt enkelt ett måste för att vi ska kunna hålla den höga byggtakt som råder just nu.
Svenska ungdomar är tydligen inte intresserad av detta slags, välbetalda, jobb.
Det är ju inga jobb som "dom tar". Branschen fullkomligen skriker av arbetskraftsbrist, så alla som kan göra nytta är välkomna.

• Gilla
guggen och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Du är alltså inte själv ute på byggen?

På de stora byggen jag varit på de senaste åren är det alltid bra mycket mer än 10% som pratar andra språk. Det kan faktiskt vara bortåt 50% vissa gånger.

Men det är inget rasistiskt i detta (i alla fall inte i min värld), det är helt enkelt ett måste för att vi ska kunna hålla den höga byggtakt som råder just nu.
Svenska ungdomar är tydligen inte intresserad av detta slags, välbetalda, jobb.
Det är ju inga jobb som "dom tar". Branschen fullkomligen skriker av arbetskraftsbrist, så alla som kan göra nytta är välkomna.
DU uttrycker dig inte rasistiskt. Men många förstår just inte att problemet är att det inte finns folk. Och att många gånger jobbar utlänningar mycket hårdare än svenskar. Vilket ju, om det var dumpning av löner, borde ge billigare bostäder.

Appendix Appendix skrev:
Vad är det jag har sagt här sen början av Augusti.

Händer mycket för att det ny stryps rejält från bankhåll tydligen. De har redan ett rätt "hårt" lånetak på 5 gånger årsinkomsten. I många fall tillämpar de det taket per person i hushållet och Inte sammanslaget. Detta ger i Stocholmsregionen ett tak på bolånet som ofta landar på 2-3 miljoner i lånedel.

Sen har de börjat ta diskussionen som jag redan fått ha i fikarum och med vänner "vet du vad dina lån kostar om din ränta går upp till 3%". Skulle säga att hälften inte har haft en aning och nu börjar inse hur mycket pengar det rör sig om och därmed är väldigt försiktiga.
Lånetaket i förhållande till skuldkvoten varierar en smula mellan olika banker, SBAB har satt 5,5 gånger årsinkomsten, SEB 4-6 gånger årsinkomsten och Skandiabanken/Swedbank 5 gånger årsinkomsten. Dessutom så räknar de flesta banker med att man ska klara 7-8% ränta i sin kalkyl. Det kräver rätt bra inkomster, minst sagt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.