Jag har köpt ett begagnat Attefallshus 3x5m byggt av en hustillverkare som tidigare stått på tre 90 reglar i grusbädd. Det isolerade golvbjälklaget avslutas med asfaboard på undersidan.
Nu ska jag ställa det på 50-70cm höga plintar och undrar hur många plintar som behövs?
Jag återanvänder de tre reglarna à 2x45x90 mellan plintar och hus, men kommer blocka mellan reglarna för stabilitet. Det blir alltså 1,5m mellan reglarna som mäter 4,7m i längd. De sista 15cm per ände förlängs efter lyftet på plats, men kan inte användas för plintar. Så i praktiken blir det tre rader plintar på 4,5m. De första i varje rad är klara. Ska jag sätta 3 eller 4 plintar per rad?
 
  • Markberedning med tre betongplintar i en skogstomt, omgiven av träd och en träkoja i bakgrunden. En skottkärra står nära plintarna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
IInget svar på frågan, men tänkte du bygga det som bygglovsbefriad friggebod så får det vara max 3,0 meter från marken till taknocken.
 
  • Gilla
Torbs1
  • Laddar…
En extra gör ingen skada😉
Två bilder på plintar och bjälklag till ett förråd 3*5 m.
Plintar och bjälklag till ett förråd, 3x5 meter, med träram på betongplintar i en grönskande trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Plintar och bjälklag på marken, grund till ett förråd byggt i trä.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Torbs1
  • Laddar…
A AndersS skrev:
En extra gör ingen skada😉
Två bilder på plintar och bjälklag till ett förråd 3*5 m.
[bild]
[bild]
Ja, det var det jag hade planerat, men eftersom de är lite höga så blev jag tveksam, det kanske är bättre med 4? Men också mer jobb. Låga plintar i sand är enklare att gjuta än höga plintar på berg/jord/lervälling. 😆
 
Jag kunde köra med platta och färdig plint. Fick rensa sten och stubbar, men inget berg.
Grå betongplint placerad i en utgrävd grop i marken, omgiven av jord och små växtrester.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
T Torbs1 skrev:
Jag har köpt ett begagnat Attefallshus 3x5m byggt av en hustillverkare som tidigare stått på tre 90 reglar i grusbädd. Det isolerade golvbjälklaget avslutas med asfaboard på undersidan.
Nu ska jag ställa det på 50-70cm höga plintar och undrar hur många plintar som behövs?
Jag återanvänder de tre reglarna à 2x45x90 mellan plintar och hus, men kommer blocka mellan reglarna för stabilitet. Det blir alltså 1,5m mellan reglarna som mäter 4,7m i längd. De sista 15cm per ände förlängs efter lyftet på plats, men kan inte användas för plintar. Så i praktiken blir det tre rader plintar på 4,5m. De första i varje rad är klara. Ska jag sätta 3 eller 4 plintar per rad?
Jag tror det viktigaste är dimensionen på bjälklaget på huset. Jag kan inte detaljerna men om det är för klent virke i bjälklget så kommer du att behöva många plintar. Kanske kan du få svar från någon som vet mer om just detta.
90 mm räcker i varje fall inte.
 
Aldrig klenare än 45X 125 som regelverk mot plintarna och mellan dom.
 
Då får jag skämmas för min överdimensionering.
Det på bilderna är med 45*170 och mellanliggande 45*120 som ligger på 45*45.
 
  • Gilla
Abyaby
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Aldrig klenare än 45X 125 som regelverk mot plintarna och mellan dom.
Det håller jag med om, men nu är detta inte golvbjälkar, utan bara bärlinor under det färdiga huset. Kan ju ifs gjuta om de tre plintarna lite lägre så får jag upp höjden på bärlinorna.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.