9 609 läst ·
86 svar
10k läst
86 svar
Många hushåll klarar inte stigande ränta
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 916 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 916 inlägg
Kostade barnomsorg 2800 kr/ månad på 80-talet?
Vad var en genomsnittslönen då? Idag är den ju runt 33' kronor före skatt. Jag gissar att den inte var 3300 på 80-talet för då förstår jag inte hur folk kunde ha barn på dagis. Någon känns märkligt med jämförelsen.
Vad var en genomsnittslönen då? Idag är den ju runt 33' kronor före skatt. Jag gissar att den inte var 3300 på 80-talet för då förstår jag inte hur folk kunde ha barn på dagis. Någon känns märkligt med jämförelsen.
Ja, innan " maxtaxa" infördes, så betalade jag 2800:- / mån för 1 barn i barnomsorgen.Fairlane skrev:
Jag skrev mina exempel efter uppfattningen om 1000% ökning ( förvillad av huspriser) , men har nu kollat med SCB och ökningen av konsumentprisindex ska rätteligen vara 303 % från 1978 till idag. Det är nog inte många som betalar över 8500:-/ månad idag heller. Jag har inte hittat lönestatistik från 1978, men ett tänkvärt genomsnitt , räknat från 1970, är 1300 % ! Frågan är alltså vad man lägger sina pengar på.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 254 inlägg
Fast maxtaxan kom ju med valet -98, vilket i det närmaste är 20 år efter 80-talet. Och de stora inflationsåren var ju just på 80- (och 70-) talet, så jämförelserna haltar.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 916 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 916 inlägg
En annan faktor var ju att avdragen på lånet då var högre än idag och idag talar man om att det är så dumt att vi har dessa avdragsmöjligheter på räntan. Nu är det 30%, då 40-80% beroende på inkomst.
Vilket med den inflation som var ledde till en negativ ränta. Det som det pratas om var hur hög räntan var, men den var i praktiken extremt låg.
Skogsägare
· 23 254 inlägg
Ja, även om man kan klaga på de ekonomiska incitamenten nu var de helt uppåt väggarna för 30–40 år sedan. Inflationsdrivande politik och kapitalbeskattning som straffade förmögenhetsansamling och premierade hög belåning.
Nog kan man likt @harry73 kritisera omfördelningen mellan generationer, men än värre var omfördelningen inom generationerna då. Från gnetande småsparare och de som hyrde sina bostäder till dem som köpte villor och höll sig med stora lån.
Nog kan man likt @harry73 kritisera omfördelningen mellan generationer, men än värre var omfördelningen inom generationerna då. Från gnetande småsparare och de som hyrde sina bostäder till dem som köpte villor och höll sig med stora lån.
Å andra sidan var förmögenhetsfördelningen jämnare då vad jag vet.
Skogsägare
· 23 254 inlägg
Skogsägare
· 23 254 inlägg
Fast maxtaxan som begrepp hittade Göran Persson på valrörelsen -98 och den infördes sen 2002. Att någon dessförinnan betalade den högsta taxan är inte samma sak. Rimligen var den högsta taxan då också betydligt högre än vad den statligt reglerade maxtaxan sedan blev.HasseTeknik skrev:
Jag vet att JAG klarar mig. Även 10% med svångrem. Dock skulle en sådan ränta få huspriserna att falla så mycket att banken kanske skulle få för sig att jag skall minska mitt lån med 1 miljon. Och det vore otrevligt.T Thomas' skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 10 932 inlägg
Japp det tar nog längre tid att ta sig till jobbet i stockolm än någon annan stans i Sverige.mexitegel skrev:
Allt handlar inte om avstånd