9 609 läst ·
86 svar
10k läst
86 svar
Många hushåll klarar inte stigande ränta
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 254 inlägg
Ja, precis så är det faktiskt.mexitegel skrev:
Pendlingstid Sveriges län
1. Dalarna 18,1
2. Norrbotten 18,4
3. Kronoberg 18,4
4. Västmanland 18,6
5. Blekinge 18,9
6. Västerbotten 19,0
7. Västernorrland 19,3
8. Jämtland 19,7
9. Gävleborg 20,2
10. Örebro 21,0
11. Kalmar 21,0
12. Halland 21,1
13. Östergötland 21,5
14. Jönköping 21,9
15. Värmland 22,8
16. Södermanland 23,4
17. Skåne 26,4
18. Västra Götaland 26,5
19. Uppsala 27,9
20. Stockholm 31,7
Medeltal för riket 25,2
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=105&artikel=5958450
Personligen är jag mycket skeptiskt till den här typen av undersökningar och tror inte att slutsatserna är korrekta. Istället handlar är det bara samma koncept som "lyxfällan" d v s att de som ser programmet/läser undersökningen stolta kan slå sig för bröstet eftersom de själva minsann inte tillhör de som har problem.
Det har under många år ställts höga krav för att få bostadslån och att 1/3 inte skulle klara av 6% i ränta tror jag inte en sekund på. Däremot tror jag de allra flesta får prioritera om i sin privatekonomi om räntan går upp till 6%.
/Krille
Det har under många år ställts höga krav för att få bostadslån och att 1/3 inte skulle klara av 6% i ränta tror jag inte en sekund på. Däremot tror jag de allra flesta får prioritera om i sin privatekonomi om räntan går upp till 6%.
/Krille
Om bostäder skulle bli för dyra i storstäder p.g.a. amorteringskrav, så borde ju olika arbetsgivare inse det och flytta/ etablera verksamhet i de mindre städerna/ orterna, där arbetskraften har råd att bosätta sig. Risken med det är dock att det riskerar att bli en kraftig segregation med olika yrkesgrupper på olika orter. Det slår ju också hårt när det kommer strukturomställningar ( t.ex. vad som skett inom teko , stål, gruvor m.m.).harry73 skrev:
Kanske det, men det finns också en annan effekt. Priserna är högst i storstäderna med stockholm i topp. Det stora problemet är att det är för attraktivt att bo i storstäderna med stockholm i topp.
Det ska vara attraktivt att bo i kristianstad, Borlänge, Sollefteå och alla dessa andra städer runt om i landet. Lyckas man med det, får man en jämnare bomarknad över hela landet
Buhuhuu. Haha. Det var det snurrigaste jag läst på länge. Du tänker dig att allt utanför Sthlm är 40t fabrikstid och bönder som sitter på arschlet medan mjölkmaskinen gör jobbet?BirgitS skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 203 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 203 inlägg
Skillnaden nu, jämfört med de senaste åren, är att inflationen har gått upp och nu ligger på drygt 2 %.S SonnyListon skrev:
För snart10 år sen gjordes en väldigt stor sänkning av reporäntan med 1,75 % följt av en sänkning på 1 % några månader senare. Detta för att Sverige inte skulle bli så drabbad av finanskrisen som slog hårt mot många länder i Europa. Det var knappast så att Riksbanken flaggade för höjd ränta just då.
Jag tror min poäng har gått fram ändåNötegårdsgubben skrev:
Ja, precis så är det faktiskt.
Pendlingstid Sveriges län
1. Dalarna 18,1
2. Norrbotten 18,4
3. Kronoberg 18,4
4. Västmanland 18,6
5. Blekinge 18,9
6. Västerbotten 19,0
7. Västernorrland 19,3
8. Jämtland 19,7
9. Gävleborg 20,2
10. Örebro 21,0
11. Kalmar 21,0
12. Halland 21,1
13. Östergötland 21,5
14. Jönköping 21,9
15. Värmland 22,8
16. Södermanland 23,4
17. Skåne 26,4
18. Västra Götaland 26,5
19. Uppsala 27,9
20. Stockholm 31,7
Medeltal för riket 25,2
[länk]
BirgitS skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 254 inlägg
Som var vadå? Att fler delar ens uppfattning om man kommer med ounderbyggda känsloargument än om man granskar och motbevisar (del av) sådana?mexitegel skrev:
Jag tror också över lag att människor med knappa ekonomiska omständigheter behöver jobba hårdare än de med bättre förutsättningar. I Sverige liksom i världen i stort. Även om vissa individer längst upp i pyramiden också sticker ut.
Sen kan det ju vara bra om vi inte reglerar sönder landet så att det är svårt att få det att gå ihop i både stad och på landsbyggd, även om den senare delens problem inte i nämnvärd grad är kopplade till bostadspriser.
Handen på hjärtat. Vad händer NÄR räntan går upp till 5%? Jag vet att jag klarar mig, för jag har räknat med det. Likaså banken när vi fick vårt lån, dom räknade på 8%.
Men vad händer med en stor del som har bolån. Klarar hushållen 5%? Eller blir det många som får problem?
https://www.svd.se/experter-da-nar-din-boranta-fem-procent
Men vad händer med en stor del som har bolån. Klarar hushållen 5%? Eller blir det många som får problem?
https://www.svd.se/experter-da-nar-din-boranta-fem-procent
Ja, bra mycket troligare än att den kommer ligga kvar på denna nivå. Jag tror folk som har hög belåningsgrad och stora lån däremot inte vill se sanningen i vitögat.S SonnyListon skrev:
Hur menar du att kpif har förändrats? Den har legat runt 2% i över 1,5 år. Och trots det har Riksbanken backat varje gång från sina egna prognoser.BirgitS skrev:
Skillnaden nu, jämfört med de senaste åren, är att inflationen har gått upp och nu ligger på drygt 2 %.
För snart10 år sen gjordes en väldigt stor sänkning av reporäntan med 1,75 % följt av en sänkning på 1 % några månader senare. Detta för att Sverige inte skulle bli så drabbad av finanskrisen som slog hårt mot många länder i Europa. Det var knappast så att Riksbanken flaggade för höjd ränta just då.
"10 år" var väl en överdrift. Men ingen kan väl påstå att man litar på riksbankens prognoser!?
Visst är det troligt att en höjning kommer förr eller senare, precis som döden. Men att lyssna på riksbanken är väl ändå att vara naiv.T Thomas' skrev: