26 100 läst ·
201 svar
26k läst
201 svar
Många hemmafixare pular med elen själva
Förstår inte varför det ska polaiseras så mycket i alla liknande trådar/frågeställningar här och det är inte pga just ditt inlägg jag skriver det. Och ställningskriget mer praktiskt inriktade hantverkare vs teoretiskt lagda som förhoppningsvis tillägnat sig och gör nytta av sin längre/högre utbildning förstår jag ännu mindre. För egen del ser jag det ofta som klassiskt inkommensurabla storheter men trots allt även som båda nödvändiga men icke ensamt tillräckliga.Styrman_jansson skrev:Jag förstår vad du säger, men jag har fått en helt annan uppfattning i mitt yrkesverksamma liv.
Värt att betänka är också att den praktiska erfarenheten inte slutar vid att lära sig spika kabel. Vilka material skulle du t.ex. använda för att utföra kompletterande spänningsutjämning i ett badrum? Vilken mcb/dvärgbrytare får du använda i en lägenhet där vi har 8kA i beräknad kortslutningsström?
Är N1XE en ok kabel att använda i ditt garage?
/Robert
Skulle vara intressant om dina exempel här ställdes som frågor till yrkesverksamma elektriker, min egen uppfattning är att du skulle få relativt liten andel korrekta svar färre än om du tar tex de många intresserade och initierade hempulare som brukar figurera här på BH. Och som nämnts är det ju ur ett säkerhetsperspektiv vi får se detta inte i hur förfaren man är eller har blivit genom övning i sitt jobb gällande snabbhet, estetiskt utförande osv. I en sån jämförelse hoppas jag att majoriteten som jobbar med det vinner över medelhempularen men det hör ju inte till grundfrågan om hempuleriet är något problem bland de som gör det med viljan att det ska bli korrekt och lära sig, få tillgång till den info man behöver/söker.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 234 inlägg
Precis. Ingen av dessa frågor var frågor som en hemmapulare behöver svara på på ort och ställe. Samtliga är av den typen att man i lugn och ro kan slå upp eller på annat sätt söka svaret. T ex genom att söka igenom det här forumet, eller ställa en fråga här om man inte hittar det någon annanstans. (Vad gäller kabelval så står ju tillverkarna för information gratis, bara man läser den).tommib skrev:
Ingen av dessa frågor är ju "praktiska" till sin natur. Samtliga är ju teoretiska, dvs man kan slå upp svaret!
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 234 inlägg
Njae, skall vi vara helt precisa så kan man t ex täcka upp för bristande teoretisk insikt genom en sju jäkla lång och välrundad erfarenhet. Och naturligtvis vice versa.GK100 skrev:
Det exempel jag gärna drar är från mitt första jobb som civilingenjör på forskningslaboratoriet på SKF. På själva provavdelningen så var det bara jag som var civ.ing. min chef hade någon kurs på högskola, och sedan hade de andra gymnasieutbildning (motsvarande) eller tom bara folkskola.
På utvecklingsavdelningen så var man ju civ.ing., tekn. dr. eller tom tekn. docent. (En av cheferna med en civ.ing. var dessutom hedersdoktor vid Chalmers pga sina meriter inom lagerutveckling och tribologin).
När man beställt ett prov så gick man från utvecklingsavdelningen alltid ner och frågade den tekniker som skulle köra provet vad resultatet skulle bli. Eftersom provningsingenjörerna/teknikerna hade 20-30 års erfarenhet av att köra lagerprov under de mest skiftande och orimliga förhållanden (för lagren då...) så kunde man i stort sett alltid tala om vad resultatet skulle bli. På utvecklingsavdelningen var man aldrig så nöjd som när man fick ett resultat som gick emot vad erfarenheten sade, och den gången jag var med om, när resultatet gick stick i stäv mot avdelningens allmänna mening, så var resultatet så intressant och nydanande att det skulle räckt till en ny doktorsavhandling inom området utan problem. (Som utvecklaren lite nöjt sade "Ja, även om man gjort det här i hundra år så är teoribildningen lite så man rodnar...")
Så summa summarum, teorin och erfarenheten behöver varandra. I teorin så är teori och praktik samma sak, men i praktiken så är det ofta stor skillnad mellan dem. (Jag fick ett konkret exempel berättat för mig på SKF som understryker det också, men det är en annan historia). MEN jag vill dock ändå dra en lans för de teoretiska kunskaperna och angreppssättet. Det är inte för inte som man behöver en ingenjör som teoretiskt "räknar på" en konstruktion, vare sig det är en takstol, ett lagringsfall, eller för den delen en elanläggning. Tiden då man hittade en gubbe som jobbat inom området i trettio år och frågade om det skulle hålla, den är sedan länge förbi. Med moderna material och företeelser så fungerar det helt enkelt inte att göra så längre...
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 864 inlägg
Man kan vrida o vända på allt. Att känna oro inför ett jobb är en sak, som jag utvecklade i andra stycket. Texten i artikeln pratade om oro för att skada sig. Det handlar knappast om att skära sig på kniven, utan det handlar sannolikt om oro att utföra jobbet fel så att elinstallationen orsakar en skada, på personen själv eller någon annan. Samma som kan hända ifall du lagade takbalken på fel sätt, det duger inte att vara orolig där! Nu fick du bekräftat att det var ok så då är den saken ur världen. Men man kan ju inte göra ett sådant jobb med oron kvar, det var vad jag menade.lars_stefan_axelsson skrev:Det är alldeles för hårt tycker jag. Det är klart att man känner oro inför att ta sig an saker för första gången om inte annat. Jag har själv just rätat ut, förstärkt och lagat en underliggare till en takstol i garaget. Även fast jag är intellektuellt övertygad om att allt är bra och korrekt och grannen som är civ.ing. bygg uttalat sig så känns det ju ändå lite för spännande för att vara helt bekvämt. Det gick dock över på några dagar...
Så frågan om "känner du dig orolig" är ju lite fel ställd. Det finns många tillfällen där man känner oro utan att den för den sakens skulle är det minsta befogad. Men mycket av att vara vuxen ligger ju i att spotta i nävarna, bita ihop och ta steget ändå. Så då gör vi det.
Jag skall själv t ex byta olja i inombordaren i nya båten nu i eftermiddag, och trots att jag vet precis vad och hur jag skall göra och bytt olja i en sjuherrans massa motorer förut, så har jag aldrig gjort det i den här båten och vet ju inte riktigt vad som kommer att djävlas. Så även fast jag är intellektuellt övertygad om att allt kommer att gå bra så finns ju ändå en naggande oro att något kommer att gå såpass snett att jag inte klarar av det på den tid jag har på mig innan båten måste lyftas. Och det blir svårt om jag inte kan köra den till kranen...Så även om "oro" är ett starkt ord för just den situationen så gör ju ändå den känslan av osäkerhet inför det okända att jag kommer "beväpnad för björn".
Vad gäller alla elinstallationer hemma så är jag dock ganska trygg, men det är klart, helt säker på att man inte gjort något som senare visar sig vara dumt (missat en glidande ledare i en torix, eller skalat med brottanvisning eller...), det kan man aldrig vara. Man kan bara minska risken såpass att den blir hanterbar. (Jag har t ex gått över till hellacon samt köpt mig Jokari kabelskalare...)
Gravt OT, men jag skulle faktiskt vilja veta hur man utför kompletterande skyddsutjämnning i det där badrummet. Nu blev jag nyfiken.....
Något mer on topic, jag håller helt med att det är tråkigt att det blir så polariserat mellan teoretiker och praktiker. Båda behövs och behöver varandra. Min personliga upplevelse är att många hantverkare blir provocerade om man frågar saker och undrar över varför man gör på ett visst sätt. Det kanske är en ovana att bli tillfrågad eller en misstanke om att man lite bakvänt säger att de gör fel? Jag tycker det är tråkigt då jag väldigt gärna vill lära mig och framför allt förstå varför.
Något mer on topic, jag håller helt med att det är tråkigt att det blir så polariserat mellan teoretiker och praktiker. Båda behövs och behöver varandra. Min personliga upplevelse är att många hantverkare blir provocerade om man frågar saker och undrar över varför man gör på ett visst sätt. Det kanske är en ovana att bli tillfrågad eller en misstanke om att man lite bakvänt säger att de gör fel? Jag tycker det är tråkigt då jag väldigt gärna vill lära mig och framför allt förstå varför.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 864 inlägg
Kompletterande skyddsutjämning i badrum är något som, när kravet kom 2009, renderade i en stor mängd frågor, från yrkesmännen
Många onödiga lokala skyddsutjämningar i badrummet gjordes... Reglerna ställer som vanligt upp ett antal regler utan att förklara bakgrunden och teorin kring vilka faror som ska undvikas. Frågan är dock vilka som främst skulle ha intresse av att ta till sig och förstå teorin, yrkesmännen eller hempulare 
Det kan hända att andra elektriker blir irriterad av frågor. Jag hade inte blivit irriterad om du frågade "varför gör man så?". Men jag hade blivit irriterad om du hängde över axeln och frågade "varför gör du inte så här istället?". Sen kan det vara så att den elektriker du frågat helt enkelt inte är bra på att förklara och blir därför irriterad. Alla är inte pedagogiskatommib skrev:Gravt OT, men jag skulle faktiskt vilja veta hur man utför kompletterande skyddsutjämnning i det där badrummet. Nu blev jag nyfiken.....
Men vad är det som ska skyddsutjämnas? Armeringen i betonggolvet (när man har klinkers), rören och sen skyddsjord på alla apparater (eller dubbelisolerat). Vad finns det kvar? Var kan det uppstå en farlig potential?
Det är det där med pedagogiken jag tror på, jag har undviker att fråga varför gör du inte såhär, det känns lite provocerande. Det andra alternativet är att vederbörande helt enkelt inte vet. Det sämsta jag har varit med om var en elektriker som envist hävdade att en JFB inte kan fungera om jag inte samtidigt byter till jordade uttag i hela huset. Han fick inte jobbet..... Sen är det ju inte bara elektriker, även andra hantverkare drabbas när de kommer hem till migRamnemark skrev:Det kan hända att andra elektriker blir irriterad av frågor. Jag hade inte blivit irriterad om du frågade "varför gör man så?". Men jag hade blivit irriterad om du hängde över axeln och frågade "varför gör du inte så här istället?". Sen kan det vara så att den elektriker du frågat helt enkelt inte är bra på att förklara och blir därför irriterad. Alla är inte pedagogiska![]()
Jag undervisar själv mycket på jobbet men i mitt fall ingår det i tjänsten så där kan man inte klaga (så mycket). När jag inte vet svaret på något brukar jag erkänna det direkt och säga att vi går och kollar det tillsammans. Men förutsättningarna är förstås väldigt annorlunda...
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 234 inlägg
Tja, fast jag är alltid "på min vakt" när jag jobbar med el. Det sitter i ryggmärgen att inte låta något sitta i ryggmärgen, utan att alltid försöka tänka och ha koncentration på uppgiften. Särskilt då vid arbete under spänning. De minnesbetor jag fick när jag var yngre, dummare och dessutom odödlig, de satte sina spår. Fast ärren är till största delen borta...Bo.Siltberg skrev:Man kan vrida o vända på allt. Att känna oro inför ett jobb är en sak, som jag utvecklade i andra stycket. Texten i artikeln pratade om oro för att skada sig. Det handlar knappast om att skära sig på kniven, utan det handlar sannolikt om oro att utföra jobbet fel så att elinstallationen orsakar en skada, på personen själv eller någon annan. Samma som kan hända ifall du lagade takbalken på fel sätt, det duger inte att vara orolig där! Nu fick du bekräftat att det var ok så då är den saken ur världen. Men man kan ju inte göra ett sådant jobb med oron kvar, det var vad jag menade.
Om det går så långt att det kan kallas "oro", det låter jag vara osagt.
Vad gäller min takbalk så har den tippat lite i tvärsled och böjt ut tvärs upplägget. Det är jag inte direkt orolig för...
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 234 inlägg
Tja, var den kan uppstå en farlig potential det är en bra fråga. I teorin vid exv. åsknedslag så kan det bli stora potentialskillnader, men rent statistiskt så utgör inte dessa någon större personfara. Inte brandfara heller om sanningen skall fram, så många hus brinner inte till följd av blixtnedslag i Sverige.tommib skrev:
Så hela grejjen med potentialutjämning överhuvudtaget var mer en papperstiger. En helt rimlig och riktig papperstiger, rätt skall vara rätt, men papperstiger ändå.
Vad gäller kompletterande skyddsutjämning så blev frågorna närmast absurda. Det fanns de här på forumet som på fullaste allvar hävdade att jag skulle behöva skyddsutjämna handdukshängaren eftersom den var av metall... Skit samma att den inte hade kontakt med något annat ledande.
Så om man som du säger har utjämnat det som kommer in i badrummet utifrån, dvs rör och ledningar, så finns det inte egentligen något kvar. Idag så är ju dessutom rör och ledningar ofta av plast, så då faller det dessutom bort. Det blir mao inget kvar om plattan som badrumsgolvet utgörs av dessutom redan är potentialutjämnad.
Vi som bor i gamla hus, utan tillstymmelse till potentialutjämning kan alltså fortsatt sova lugnt. Utan någon som helst oro...
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 234 inlägg
Åjodå, det kan och gör du visst det. Jag vet att du har en och annan kandidat springande som är värre än en sexåring med "voffo då då".tommib skrev:
(Stefan, som också är doktor, men inte den sorten...)
Du menar att du är riktig doktor?lars_stefan_axelsson skrev:Åjodå, det kan och gör du visst det. Jag vet att du har en och annan kandidat springande som är värre än en sexåring med "voffo då då".Man både kan och får reta sig till vansinne på dem, men man får inte säga eller göra något som leder en i olycka. Det är bara att knyta näven i byxfickan, vi visste ju vad som komma skulle när vi skrev på.
![]()
(Stefan, som också är doktor, men inte den sorten...)
Men visst, vissa retar man sig på men som tur är har jag hand om dem max en vecka då deras placering hos oss inte är längre än så. En del kan man avbryta med den gamla godingen "ja, det kan vara så, men det är inte kliniskt relevant", andra kan man bara blänga argt på. Men jag försöker undvika de taktikerna. Trots allt är de flesta frågor jag får åtminstone någorlunda motiverade och intelligenta. Sen finns det enstaka där man undrar hur de har lyckats komma så långt som de har gjort, men de frågar vanligen inte så mycket. Dem hittar man på proven istället....
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Hej Lars Stefan, kul att upptäcka en annan tjomme som också har jobbat på Kulanlars_stefan_axelsson skrev:
Jag jobbade visserligen där bara över en sommar, men jag jobbade på Lagret (
Dvs där alla färdigtillverkade kullager låg i pallställen i väntan på leverans.
Jag var bara en enkel kontorist, vi var ett tjugotal i väntan på att lagerhanteringen skulle digitaliseras.
Bästa hälsningar //Pelle aka KoW
Äntligen är han tillbakaKnockOnWood skrev:Hej Lars Stefan, kul att upptäcka en annan tjomme som också har jobbat på Kulan![]()
Jag jobbade visserligen där bara över en sommar, men jag jobbade på Lagret ().
Dvs där alla färdigtillverkade kullager låg i pallställen i väntan på leverans.
Jag var bara en enkel kontorist, vi var ett tjugotal i väntan på att lagerhanteringen skulle digitaliseras.
Bästa hälsningar //Pelle aka KoW