Nä så dum får vål ingen vara! Jag skrev att man kan sätta kakel vid badkaret men jag skrev inte på väven?! Det är väl bara att prova sig fram men jag har talat med kunniga som säger att det inte blir bra att måla på våtrumsmatta eller våtrumstapet. Det kanske funkar ett tag men man ska ju leva med det ett par år också. Det viktigaste är att det är naturligtvis att det är tätt.

Okej, fast nu gällde det en budgetrenovering, så jag trodde du menade som en enkel åtgärd. Nu kanske det inte är aktuellt för henne att förstärka upp väggen och applicera tätskikt enligt PERs branschregler.

Vad beträffar målningen så är det inte alltid det blir helt hundra, men det går, många har gjort det och ofta håller det ett antal år. Men fortfarande, vi snackar ju om en budgetrenovering här, skulle det vara nybygge eller byte av matta/tapet så är det klart att man inte målar den.

Det räcke med att stärka väggarna där ev. kakel ska sitta. För väv behövs det inte. Budgetrenovering i all ära men är det ett gamalt badrum behöver man kanske se till det lite mer ordentligt. Skulle det bli en läcka är det ju skönt om försäkringsbolaget ersätter. Smaken är som baken!

Ja, det räcker att stärka väggarna där man sätter kakel naturligtvis. Men nu sitter det ju redan ett godkänt våtrumssystem på väggarna, och som jag förstår det var det inte ett alternativ att riva upp och göra om. Det finns inget skäl till att försäkringsbolaget inte skulle erätta bara för att hon inte sätter kakel över badkaret, hur menar du där..?

Min poäng är i alla fall att hon inte behöver sätta väv/kakel om hon inte vill. Rent tekniskt funkar det att göra som hon har tänkt, men om du tycker att det vore finare om hon satte väv och kakel så är det just det det handlar om, att det blir finare. Inte för att det nödvändigtvis blir bättre tekniskt.

Men jag tycker såklart att det vore mycket finare att riva allting, och bygga nytt badrum med golvvärme, vägghängd toa och spottar i taket.

Jag menade att om det är gamla ytskickt kanske det är bättre att byta ut dem än att "sminka" dem. Även om det kostar en slant kan det vara värt det om det skulle hända något. Är alla ytskickt täta kan man givetvis sminka dem lite men resultatet kan ju variera.

Jag håller såklart helt med dig om att om inte de täta skikten är i fullgott skick så ska de bytas. Är de bara fula så kan man sminka lite.

jon_h skrev:
Annjo, det är ingen bra idé att sätta kakel på våtrumstapet eller vävtapet i badrum. Det ska man låta bli.

Och det går alldeles utmärkt att måla både våtrumstapet och våtrumsmatta om den inte är för ny. Det finns speciell grundfärg som spärrar och hindrar mjukgöraren från att vandra ut i färgen.
Vart hittar man den färgen då? Vad heter den?

Den finns i färghandeln, vad den heter minns jag inte.

Okej, tack! :)

Hmm...Jag skickade iväg ett mail till alcro kundtjänst anngående denna fråga. Detta svaret fick jag :

Hej

Det går endast och måla om det är en tunn vinyltapet och inte en tjock våtrumsmatta. Tvätta noggrant för att få bort tvålrester och kalkavlagringar måla med Tät Täckfärg, obs! det är inget godkänt våtrumssystem.

Lycka till

Joakim Ulander
Innesäljare
Alcro Kundtjänst
tel:08-7756223
fax:08-7756240
mail: joakim.ulander@alcro.se

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.