Fick vår gamla mur vid källartrappen borttagen och ny byggd för 4 år sen. Leca med Finja putsbruk B och sen putsbruk C. Plastnät och några gula grejer vid kanterna. Killen som gjorde jobbet gjorde troligen nåt fel för det har inte alls hållt. Om det är fel produkt eller annnat vet jag inte. Han skyllde på vanvård då vi inte målat det efteråt. Har talat med tre andra murare som säger att d inte kan vara därför. Kanske kan bristande skydd för toppen av muren vara bidragande, han satte bara ett jättetjockt lager putsbruk typ 1 cm som lossnade som stora kakor. Nu tänkte jag försöka ordna det själv. Nu till frågorna:

1. Första frågorna gäller ovansidan på muren, om det kan funka som jag tänker att köpa passande marksten och fästa som "tak" till muren. Ska den limmas med typ ankarmassa eller sättas med murbruk? Måste jag ta bort putsen ner till Lecan eller kan marksten limmas/muras på putsen, om den känns ok? Viktigt att d håller, så man intefår en marksten i huvudet om man går i källartrappen under...

2. Sen har jag funderingar kring själva muren. Jag har tre alternativ som jag tänker:

C Knacka bort all lös putsbruk C. Antar att det bara är yttersta lagret som är C. Se bilder. Sen laga med ny putsbruk C. Känner mig tveksam på om putsbruk C är rätt för denna kallmur.

B. Knacka bort all putsbruk C. Lägga ett lager putsbruk B ytterst istället. Känns kanske vettigare, men lite mer jobb.

A:Knacka bort all puts ner till Lecan. Lägga cementbruk A. Har hört vissa (inklusive denne murare) som säger att cementbruk A är för hårt för Leca. Har dock läst i någon tråd där det skulle användas till Leca och tillverkaren rekommenderade det. Frågan är om jag kan få bort tillräckligt mycket av B-putsen för att cementbruket ska fästa.

Villet tror ni är bäst, och varför? Annan lösning som är bättre?

Tacksam för hjälp :)
 
  • Mur med flagnande puts och skador vid byggnad, nära marksten och singel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadad puts på mur med synligt plastnät och gula förstärkningskanter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mur med avslagande puts och synligt armeringsnät vid överkant över trappa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en mur där puts har lossnat och exponerat underliggande skikt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B
Fråga efter vilket putssystem som rekommenderade putsbruk C I fuktutsatt miljö nära mark?

Varje gång jag sett putsbruk C nära mark så blir det så här. Tror inte färgen hade spelat en avgörande roll när det är fel från början. Men jag förstår att de skyller på färg och bristande täckning för att slippa ansvar för en dålig konstruktion.

Kolla t.ex. finjas produktguide för sockel. Eller weber eller vilket fabrikat du nu tänker välja. Välj de produkterna, och följ de instruktionerna.

Det är problematiskt att rädda läget nu när C bruk ligger där. Jag hade nog rivit bort allt ner till lecan och börjat om i detta läge, jag hade inte chansat.

Gällande täckningen av muren så skulle jag rekommendera plåt. Ser snyggt ut, och ingen risk att någon får det i huvudet. Annars kan takpannor (klassiska eller moderna typ benders charisma) vara snyggt också.
 
  • Gilla
Hegge_ och 1 till
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Fråga efter vilket putssystem som rekommenderade putsbruk C I fuktutsatt miljö nära mark?

Varje gång jag sett putsbruk C nära mark så blir det så här. Tror inte färgen hade spelat en avgörande roll när det är fel från början. Men jag förstår att de skyller på färg och bristande täckning för att slippa ansvar för en dålig konstruktion.

Kolla t.ex. finjas produktguide för sockel. Eller weber eller vilket fabrikat du nu tänker välja. Välj de produkterna, och följ de instruktionerna.

Det är problematiskt att rädda läget nu när C bruk ligger där. Jag hade nog rivit bort allt ner till lecan och börjat om i detta läge, jag hade inte chansat.

Gällande täckningen av muren så skulle jag rekommendera plåt. Ser snyggt ut, och ingen risk att någon får det i huvudet. Annars kan takpannor (klassiska eller moderna typ benders charisma) vara snyggt också.
Tack för tips! Funderar lite på hur jobbigt det är att få bort putsen. Undviker gärna flexmaskin om möjligt, dammnoja. Har en borrhammare med "bilfunktion" men vill inte riskera skada lecan. Sen är det kanske inte lämpligaste verktyget. Får fundera
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.