De byggde sagda fordon i föregående avsnitt, och ja, där är en bank med batterier. Gissningsvis är invertern kopplad till dessa och inte direkt till solcellerna. Sen kunde ju ha valt bättre ord när de sa att den drevs av solcellerna när majoriteten av energin kom från batterierna, men å andra sidan så kom väl den energin indirekt från solcellerna när de laddades tidigare under dagen (eller från elnätet om de nu laddades från väggen.
Angående effekten, kollar du man på hela klippet ser man också att de har problem med att köra airfryern på högsta effekt, den stängs av. De löser det senare genom att köra på lägre effekt. Gissar att invertern överlastas, eller om där är skydd på batterierna för för hog urladdningsström.

• Gilla
karlmb och 3 till
  • Laddar…
Kapsyl Kapsyl skrev:
Ok, då lär det inte gå att köra en airfryer direkt (med en inverter emellan) på solceller ens på den soligaste dan på året.
Jo så länge som du inte går över vad solpaneler klarar att ge och solen är konstant så är det fullt rimligt.
Men kommer där ett moln så ballar det ur om man inte har en buffert... dvs batteri

Men har du säg 10kw solceller och kör något på 1kw så är det mycket mer förlåtande om där kommer ett moln

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
B buffyin skrev:
Har en EcoFlow batteri som kan mata ut 1800w och koppla på 500w sol in. Så ser inga problem att göra det.
Hej. Jo så går det nog men i programmet var de ute på en äng med en typ golfbil med solpaneler på taket, men de hade kanske ett batteri som baseffekt, jag vet inte.

P
flesta golfbilar innehåller ju batterier .och har man en eldriven golfbil så är det rätt stora batterier och ingen vet hur länge före och efter den laddades med en vanlig laddare eller om det fuskas och fanns skarvsladd till eluttag eller elverk en bit bort.. tv är inte alltid så noga med verkligheten om det som inte syns i bild

En begränsad tid med en fullladdad batteribank och en lagomt stor inverter kan självklart driva en airfryer en stund

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
S smen64 skrev:
Hej. Sambon hade sett Mandelmann och berättade att de hade kört en Airfryer med ca 4 m2 solpaneler. Jag har svårt att tro det är möjligt att få ut 220 volt och minst 1000 w som väl skulle behövas för att driva en airfryer med så liten yta solpaneler.
Jag är dålig på elteknik rent allmänt men jag har svårt att tro på detta går ihop.
jag som såg avsnittet kan säga att det inte fungerade så jättebra

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Kapsyl Kapsyl skrev:
Hur många solpaneler går det på fyra kvadratmeter?
Verkningsgraden är väl runt 0,3 på solpanelerna. Solen ger max 1kW per kvm.

Så 800-960 watt, mjo går nog med en inverter. Bara köra lägre temperatur = lägre watt behov.
Ev stega upp den beror på hur den är.
Hade en mindre 1kw airfryer tidigare har en 1.5kw nu.

Bör även gå att köra på "under watt", inte helt 100% då det beror på om elektroniken ger larmkod. Begär en temperatur, temperatur ej nåd= "skjut till mer ström" säger elektroniken.
Men får bara de den kan ta så lägre temperatur eller längre tid att värma up elementet inuti.

Har den komplexa skydd kanske den slår ifrån för "loopen blir ett fel" Men tvivlar på det.
Air fryer är ett element & en fläkt med en timer.

Sen utan vidare med ett batteri emellan

S
När jag läser sånt här får jag bara känslan av att brandförsäkringar kommer gå upp i pris…

Men absolut är det görbart med rätt utrustning.

Spontant tycker jag det verkar korkat att använda den energin till en airfryer…

• Gilla
returen
  • Laddar…
S smen64 skrev:
Hej. Jo så går det nog men i programmet var de ute på en äng med en typ golfbil med solpaneler på taket, men de hade kanske ett batteri som baseffekt, jag vet inte.
Nu är Batteriet jag nämner inte så stort och borde få plats i en golfbi, men detta är lite Off topic.

Men troligen måste det finnas en växelriktare som man kopplar in air fryern samt troligen har goldbilen ett batteri som knase används till både bilen och airfriern ;) Då solcellerna troligen primärt laddar golfbilen.

Bärbar solpanel och batteri med en man som bär utrustningen, under texten "Fällbara paneler och ett lättviktigt batteri för kraft var som helst".

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
S smen64 skrev:
Hej. Sambon hade sett Mandelmann och berättade att de hade kört en Airfryer med ca 4 m2 solpaneler. Jag har svårt att tro det är möjligt att få ut 220 volt och minst 1000 w som väl skulle behövas för att driva en airfryer med så liten yta solpaneler.
Jag är dålig på elteknik rent allmänt men jag har svårt att tro på detta går ihop.
mandelmans är omöjliga

• Haha
smen64
  • Laddar…
S smen64 skrev:
Beror väl mer på vilken converter ni har ??

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Detta är ett regisserat tv program och då kan man inte tro att alt är verklighet som de nämner.

C
J JSten skrev:
å andra sidan så kom väl den energin indirekt från solcellerna när de laddades tidigare under dagen
Det är väl samma "matematik" som brukar användas i sammanhanget - Jag sålde 1 000 kWh i somras och nu på vintern köper jag tillbaka dem, alltså värms huset av solcellerna.
😂

• Haha
Snikholt och 3 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.