12 372 läst ·
49 svar
12k läst
49 svar
Man måste anmäla installation av laddbox, värmepump till nätbolaget
Sida 1 av 4
I de nya gemensamma villkoren för elavtal som branschen har så kan man läsa:
Detta är de saker som drar el och som även påverkar effekttsarifferna, så det är ju egentligen inte förvånande.
Tur att jag installera värmepump, laddbox och spabad innan årsskiftet...Elinstallationsarbete som medför behov av ny anslutning, ändrad anslutning eller väsentlig förändring av konsumentens anläggning ska innan arbetet påbörjas skriftligen föranmälas till elnätsföretaget av ett registrerat elinstallationsföretag eller en auktoriserad elinstallatör. Sådan förändring kan exempelvis vara ändring av avgiftsbestämmande passdel och huvudsäkring, installation av fast ansluten laddbox, solceller, värmepump, batteri (energilager), spabad eller liknande.
Detta är de saker som drar el och som även påverkar effekttsarifferna, så det är ju egentligen inte förvånande.
Medlem
· Västmanland
· 174 inlägg
Nä, men det behöver du ju inte anmäla? Då sänker du ju deras intäkter jättemycket.A August Eriksson skrev:
Och som redan frågat i tråden, vad blir konsekvenserna om man inte gör det?
Vilka dumheter. Jag betalar för ett abonnemang som ger mig el och betalar utifrån förbrukning. Vad jag sen väljer att driva med elen jag förbrukar ska de skita ett stort stycke i.
Vad blir nästa steg? Vattenverket kräver att man registrerar en ny ovanmarkspool, ölbryggning och nya familjemedlemmar som duschar mer?
Vad blir nästa steg? Vattenverket kräver att man registrerar en ny ovanmarkspool, ölbryggning och nya familjemedlemmar som duschar mer?
Deras vision är väl att det sitter sensorer överallt som rapporterar vad du gör. Står du längre än två minuter i duschen kommer ett meddelande i högtalare om att du måste avsluta inom tio sekunder eller förlora tio sociala poäng...Utsättaren skrev:
Vilka dumheter. Jag betalar för ett abonnemang som ger mig el och betalar utifrån förbrukning. Vad jag sen väljer att driva med elen jag förbrukar ska de skita ett stort stycke i.
Min dusch varnar familjemedlemmar att det varma vattnet snart stängs av om de håller på för länge...Farstatjej90 skrev: