I de nya gemensamma villkoren för elavtal som branschen har så kan man läsa:

Elinstallationsarbete som medför behov av ny anslutning, ändrad anslutning eller väsentlig förändring av konsumentens anläggning ska innan arbetet påbörjas skriftligen föranmälas till elnätsföretaget av ett registrerat elinstallationsföretag eller en auktoriserad elinstallatör. Sådan förändring kan exempelvis vara ändring av avgiftsbestämmande passdel och huvudsäkring, installation av fast ansluten laddbox, solceller, värmepump, batteri (energilager), spabad eller liknande.
Tur att jag installera värmepump, laddbox och spabad innan årsskiftet...

Detta är de saker som drar el och som även påverkar effekttsarifferna, så det är ju egentligen inte förvånande.

• Gilla
  • Wow
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Kan du länka till det?

Jag fick det där från E.ON i förra veckan tror jag. Det blir ju mer jobb för installationsfirman, men kan nätägaren säga nej eller är det bara för övervakning?

Hälften av det där är ju anmälningspliktigt sedan tidigare, men värmepump, spabad eller laddbox kändes nytt.

En värmepump borde sänka lasten, så det tycker jag är lite extra märkligt.

• Gilla
AMR74 och 4 till
  • Laddar…
A Alikzus skrev:
En värmepump borde sänka lasten, så det tycker jag är lite extra märkligt.
Inte jämfört med pellets, fjärrvärme m.m.

• Gilla
Lassiter och 4 till
  • Laddar…
Är det inte lite av en modernisering av de finstilta.
Jag vill minnas att man ska anmäla om man tex sätter in en elmotor med x kw sen tidigare.
Men att man aldrig gör det i nån större utsträckning.

• Gilla
marieed2
  • Laddar…
Farstatjej90
Vilket brott begår man om man struntar i detta?

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
A August Eriksson skrev:
Inte jämfört med pellets, fjärrvärme m.m
Nä, men det behöver du ju inte anmäla? Då sänker du ju deras intäkter jättemycket. ;) Värmepump är dessutom brett, skall man anmäla att man kompletterar sina eladiatorer med LLVP eller gör något större som att gå från elpanna/elradiatorer till LVVP eller BVP?

Och som redan frågat i tråden, vad blir konsekvenserna om man inte gör det?

Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Elavbrott

• Haha
  • Gilla
7ender och 16 till
  • Laddar…
Avtalsbrott

• Gilla
NoiseMaker och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90
pacman42 pacman42 skrev:
Avtalsbrott
Ok skönt. Trodde det kunde vara nåt allvarligt. Man vet ju aldrig med sånt här. Dom verkar ju satsa på att ta fast skötsamma människor. Går sådär med gängen.

• Gilla
TommyC och 8 till
  • Laddar…
Vilka dumheter. Jag betalar för ett abonnemang som ger mig el och betalar utifrån förbrukning. Vad jag sen väljer att driva med elen jag förbrukar ska de skita ett stort stycke i.

Vad blir nästa steg? Vattenverket kräver att man registrerar en ny ovanmarkspool, ölbryggning och nya familjemedlemmar som duschar mer?

• Gilla
  • Haha
Dilato och 22 till
  • Laddar…
Farstatjej90
Utsättaren Utsättaren skrev:
Vilka dumheter. Jag betalar för ett abonnemang som ger mig el och betalar utifrån förbrukning. Vad jag sen väljer att driva med elen jag förbrukar ska de skita ett stort stycke i.

Vad blir nästa steg? Vattenverket kräver att man registrerar en ny ovanmarkspool, ölbryggning och nya familjemedlemmar som duschar mer?
Deras vision är väl att det sitter sensorer överallt som rapporterar vad du gör. Står du längre än två minuter i duschen kommer ett meddelande i högtalare om att du måste avsluta inom tio sekunder eller förlora tio sociala poäng...

• Haha
  • Gilla
vattenmelon och 16 till
  • Laddar…
Deras vision är väl att det sitter sensorer överallt som rapporterar vad du gör. Står du längre än två minuter i duschen kommer ett meddelande i högtalare om att du måste avsluta inom tio sekunder eller förlora tio sociala poäng...
Min dusch varnar familjemedlemmar att det varma vattnet snart stängs av om de håller på för länge...

• Gilla
  • Älska
  • Haha
  • Wow
Jopppe och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.