Vill bara kolla med er om alla anslutningar finns för att installera en tvättmaskin som vi fick av en kompis, bifogar bilder jag fått, anslutningen i golvet verkar ju vara ett dräneringshål eller?

Sen såg jag att man får betala ca 1000 med rot avdrag för installation, verkar det rimligt?, men då måste man hitta någon som har kombinerad elektriker/rörmokarbehörighet kanske...
dränering.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
vatten in.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
el.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
ROT-avdrag gäller inte för installation av tvätt (eller, disk, kyl, frys, tork mm). Vet inte var du normen här i Uppsala kostar det ca 700 kr hos de flesta handlare att få en tvätt hemkörd och inkopplad.

I ditt fall ser det bra ut gällande el och vatten men till avloppet skulle det behövas en spilltratt.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Jaså, låter konstigt att det inte skulle gå på rot då jag sett annons på just detta.
 
Karl Sewon skrev:
Jaså, låter konstigt att det inte skulle gå på rot då jag sett annons på just detta.
http://www.skatteverket.se/privat/f...lparotarbete.106.7afdf8a313d3421e9a9256b.html

Utdrag från ovanstående länk:
"Installation av maskiner och inventarier ger inte rätt till skattereduktion. Exempel på installation av inventarier är inkoppling av tvättmaskin, diskmaskin, torktumlare, kyl, frys, spis, larm och parabolantenn. Installationer som medför mer omfattande byggåtgärder kan ge rätt till skattereduktion."

M.a.o. ska du dra ny el och vatten till din installation kan du vara berättigad till ROT. I ditt fall verkar inte det vara aktuellt?

Sedan finns det ju mer eller mindre nogräknande företag, men det är ju en annan sak... :rolleyes:
 
Redigerat:
Det handlar väl bara om att hantverkaren skriver anpassning av eluttag och vattenanslutning på fakturan. ROT är som gjort att fuska med eftersom de två parter som vet vad det handlar om båda tjänar på det och den tredje lurade parten har ingen aning om vad som händer.
 
Karl Sewon skrev:
Jag såg detta på byggmax:
[länk]
Där kan man välja ROT också, vem har rätt?
Man kan ha många åsikter om Skatteverket, men i frågor som rör deras kärnverksamhet vill jag nog påstå att de har högre trovärdighet än Byggmax.
 
  • Gilla
hempularen och 1 till
  • Laddar…
O
eviljava skrev:
Man kan ha många åsikter om Skatteverket, men i frågor som rör deras kärnverksamhet vill jag nog påstå att de har högre trovärdighet än Byggmax.
Jag skulle vilja påstå samma sak... De borde känna till sina egna regler hyffsat
 
  • Gilla
kanonkula
  • Laddar…
Karl Sewon skrev:
Jag såg detta på byggmax:
[länk]
Där kan man välja ROT också, vem har rätt?
Den texten går med lite vilja att tolka som man vill. Men jag tycker att det är bedrägeri från Byggmax sida.
 
Ja det där var ju lite lurigt, det står inte att rot gäller vid installation av diskmaskin osv men eftersom informatioinen finns i anslutning till texten om installation av maskiner så är det lätt att tolka det så, om man inte vet eller kollar upp det. Men den feltolkningen får man stå för själv...byggmax har aldrig sagt det...
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.