883 läst ·
4 svar
883 läst
4 svar
Man får vad man betalar för eller ?
Jag tycker mig läsa allt för ofta och eller får motstånd när jag nämner eller påpekar billigare märken... allt från centralen till Vu
Är det bara jag som enbart köper ut eljo-elko hager thorsman för exempel
(Och Ja jag vet att Schneider har köpt upp allt snart )
Många nämner priset enbart ...men kvalitet då ? Ja det blir något dyrare men både snyggare / bättre
Hade en chef som köpte billigt och efter 6månader fick vi byta 75% billigt ??
Är det bara jag som enbart köper ut eljo-elko hager thorsman för exempel
(Och Ja jag vet att Schneider har köpt upp allt snart )
Många nämner priset enbart ...men kvalitet då ? Ja det blir något dyrare men både snyggare / bättre
Hade en chef som köpte billigt och efter 6månader fick vi byta 75% billigt ??
Visst kan det vara motiverat att köpa dyrare saker med bättre kvalitet. Men drt är långt ifrån så att pris och kvalitet hänger ihop alla gånger. Dessutom behöver man kanske inte topp kvalitet alla gånger.
Är du i branschen så vet du att man många ggr får igen pengarna på tiden det tar att montera "dyra " grejer än billigtD Daniel 109 skrev:
Ex Schneider 1till2 infällda ..bara köra så skruvar man på ringen sen
..man slipper dessutom fråga din rumänske snickare om det är enkel eller dubbel i varje rum
Jag kan ju tala om att jag har köpt 5 uttag av Malmbergs serie OPTIMA. Dom kostar ungefär 35:- + moms. Utförandet var som på uttag tillverkade på 50-60 talet med ett "djupt" uttag så att det fyllde nästan halva dosan, anslutningarna var skruvanslutningar i botten. "kontaktyorna" var tillverkade av någon mässingsliknande metall och saknade fjäderegenskaper därför hade man satt en U-fjäder på "baksidan" av konaktblecken som höll ihop kontaktblecken.
Den tid det tog mig att montera ett uttag av det fabrikatet var ca 5 ggr så lång som motsvarande arbete med ett ELKO uttag. För en "amatör" är troligen "tidsförlusten" inte lika stor men dock avsevärd. Att stoppa i en stickpropp var inte helt lätt då kontaktblecken nästan helt saknade den böjning som gör att "hålet" för stickproppen blir lite "trattformat".
Sammanfattningsvis så hävdar jag å det bestämdaste att det är en billig produkt både till utförande och pris. Om den är prisvärd, nej inte i mina ögon.
Den tid det tog mig att montera ett uttag av det fabrikatet var ca 5 ggr så lång som motsvarande arbete med ett ELKO uttag. För en "amatör" är troligen "tidsförlusten" inte lika stor men dock avsevärd. Att stoppa i en stickpropp var inte helt lätt då kontaktblecken nästan helt saknade den böjning som gör att "hålet" för stickproppen blir lite "trattformat".
Sammanfattningsvis så hävdar jag å det bestämdaste att det är en billig produkt både till utförande och pris. Om den är prisvärd, nej inte i mina ögon.
Min väldigt icke-professionella uppfattning är att man vanligen får vad man betalar för men det finns undantag åt båda hållen. Vissa grejer från Malmbergs är helt ok (t.ex. deras LED-spottar) men andra verkar vara sådär (t.ex uttag). Jag har faktiskt ett astrour från biltema i centralen som fungerar utmärkt. Det var egentligen en snabbfix som blivit kvar eftersom det fungerar bra. Elko RS ligger i mitt tycke helt ok prismässigt. Runt hundringen för ett vägguttag som kommer sitta i 20 år är inga problem. Vissa grejer är dock orimligt dyra. Typexemplet är 1-10V styrningar som är en tryckkontakt + en potentiometer. De är svinigt överprissatta. Även trippeluttagen är lite väl dyra i jämförelse med ett vanligt.
Tittar man åt andra hållet så har jag svårt att se att man får så fantastiska grejer från Gira/Jung/m.fl. som priset antyder. THPGs bakelitgrejer ska vi inte ens prata om när det gäller pris men då är det iofs en väldigt speciell målgrupp och dyrare tillverkning.
Tittar man åt andra hållet så har jag svårt att se att man får så fantastiska grejer från Gira/Jung/m.fl. som priset antyder. THPGs bakelitgrejer ska vi inte ens prata om när det gäller pris men då är det iofs en väldigt speciell målgrupp och dyrare tillverkning.
Klicka här för att svara