S steffo_b skrev:
I hela Sverige förutom stockholm så innebär 20A dubbla fasta avgiften mot 16A. (Drygt 200 kr istället för strax över 100kr). I stockholmsområdet är 20A bara 50% dyrare än 16A 195 mot 137 kr.
För lägenheter? Tekniska verken tar samma pris för alla lägenheter 16-25A och Linköping är väl inte Stockholm?

• Gilla
kortis och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Folk har sällan fönster och dörrar stående öppna på vintern om de står för värmen själva. Men om andra betalar så går det bra.
Bra talat

• Gilla
MONTREAL och 2 till
  • Laddar…
Min mor bodde tidigare i en bostadsrätt från andra halvan av 70-talet. Har dock ingen aning vad huset hade för ventilation. Hon hade ett riktigt jävla stolpskott till granne ovanför som gjorde massor av tokigheter.

Droppen var dock när gubben drog till sitt hemland i nästan 3 månader en vinter och lämnade balkongdörren öppen. Alla lägenheter ovan/nedanför och vägg i vägg drabbades och eftersom grannen inte gick att få tag på har jag för mig att dom (förvaltaren) var tvungen att gå in med hjälp av låssmed. Detta var bara en i raden av tokigheter som denna granne lyckades med och hade styrelsen inte varit så jävla mesig borde dom ha agerat långt tidigare.

Dessutom har jag erfarenhet av en åldrig granne under min far som hade så jävla varmt inne så farsan hade svårt att hålla lägre än 23 grader inomhus.

Så oaktat juridiken sällar jag mig också till dom som tycker styrelsen gjort rätt.

• Gilla
MONTREAL och 2 till
  • Laddar…
S
S sjoelund skrev:
För lägenheter? Tekniska verken tar samma pris för alla lägenheter 16-25A och Linköping är väl inte Stockholm?
Ja. För lägenheter. I alla fall enligt EON:s prislistor. För villor är skillnaden betydligt större.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
Den öppna dörren i en lägenhet behöver ju inte innebära "ökad motsvarande värmeförbrukning" om temperaturen i den aktuella lägenheten valts vara lägre. Ingen "magi" i detta.
Den värme du släpper ut kommer alltid behöva ersättas, det är ett faktum och inget du kommer åt. Men om du har 5 grader i lägenheten och 5 grader ute så kommer såklart ingen värme släppas ut. Nu finner jag det dock osannolikt att någon har utomhustemperatur inne, det vore också direkt skadligt då kondens skulle bildas i byggnadsdelar mot grannars lägenheter.

• Älska
Roger Fundin
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Den värme du släpper ut kommer alltid behöva ersättas, det är ett faktum och inget du kommer åt. Men om du har 5 grader i lägenheten och 5 grader ute så kommer såklart ingen värme släppas ut. Nu finner jag det dock osannolikt att någon har utomhustemperatur inne, det vore också direkt skadligt då kondens skulle bildas i byggnadsdelar mot grannars lägenheter.
Men det brukar samtidigt vara betydligt varmare inne i glasade uterum såsom TS mor har.
Så det är inte fullt så illa som du får det att låta.

Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Men det brukar samtidigt vara betydligt varmare inne i glasade uterum såsom TS mor har.
Så det är inte fullt så illa som du får det att låta.
Dom inglasade balkonger jag haft har oftast hållit samma temperatur som ute. Endast om solen ligger på som det blir betydligt varmare.

• Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Hur mycket varmare, i grader celsius, är det i ett inglasat uterum än utomhus om alla dörrar mm är stängda?

Exakt vad för typ av inglasat uterum har TS mor?

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Samma Norrköping

F
L Liljeros skrev:
Läs vad jag skrev. Inte om hon har valt att ha lägre - då behöver den naturligtvis inte ersättas. Hur svårt kan det va'?

F frasen_36 skrev:
Läs vad jag skrev. Inte om hon har valt att ha lägre - då behöver den naturligtvis inte ersättas. Hur svårt kan det va'?
Nej men de runt omkring måste ersätta.
Förr i tiden när man eldade med koks o ved i flerfamiljshus vill ingen bo på nedre eller övre eller på gavlarna i flerfamiljshus.
Det var på tal att införa att man skulle betala efter förbrukning i min brf men blir oerhört orättvist.

F
K kortis skrev:
Nej men de runt omkring måste ersätta.
Förr i tiden när man eldade med koks o ved i flerfamiljshus vill ingen bo på nedre eller övre eller på gavlarna i flerfamiljshus.
Det var på tal att införa att man skulle betala efter förbrukning i min brf men blir oerhört orättvist.
Ditt resonemang bygger på att det inte finns någon som helst isolering mellan lägenheterna.
Detta skulle i så fall innebära att alla lägenheter hade exakt samma temperatur oavsett hur de olika termostaterna på elementen står och därmed inte behövs. Dvs fel tankesätt.

S
F frasen_36 skrev:
Men för att hennes öppna dörr inte ska kosta något så behöver hon ha termostaterna ställda på samma temperatur som utomhustemperaturen. Men jag känner mig rimligt säker på att man kan anta att hon har en temperatur inomhus som är en god bit över 0 grader som ju är medeltemperaturen i malmöområdet under vintermånaderna.
Har hon en inomhustemperatur som är ens i närheten av rimlig så innebär det att hennes öppna dörr kostar extra i uppvärmning för föreningen.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
Ditt resonemang bygger på att det inte finns någon som helst isolering mellan lägenheterna.
Detta skulle i så fall innebära att alla lägenheter hade exakt samma temperatur oavsett hur de olika termostaterna på elementen står och därmed inte behövs. Dvs fel tankesätt.
Jag har bott i en brf-lägenhet, en hörnlägenhet, våning 2 av 3, byggår ca 71.

Första åren behövde jag inte ha en enda radiator igång, ändå hade jag 21-22⁰ i hela lägenheten.
Det berodde på att den äldre damen under mig brassade på radiatorerna typ på fullt.

Efter att hon flyttat och sålt lägenheten till en småbarnsfamilj så behövde jag vrida på värmen på alla radiatorer.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
det är riktigt det finns ingen isolering mellan lägenheterna bara betongvägg, brukar det verkligen vara isolerat mellan lägenheter. naturligtvis kryper kyla o värme över till grannlgh. och då faktist även om det finns isolering,

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.