Hej, jag håller på att måla innertaket och behöver tips och råd.

1. Jag har skrapat rester av silikon eller latex med arbetskniv men spår av det finns fortfarande kvar, hur kan man ta bort det?

2. Är det bättre att fylla i skarvarna med latex eller spackel?
3. Kommer spikarna att synas efter målningen?
Innertak med synliga skarvar och spikar, rester av silikon längs skarvarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Delvis målat innertak med synliga träskarvar och spikar där rester av fyllningsmaterial kvarstår vid kanterna.
Skapa konto
Innertak under målning med synliga träbjälkar och spikar samt rester av silikon eller latex.
Skapa konto
Ommålat innertak med synlig träskarv och spikhuvuden; spår av tidigare material längs skarven.
Skapa konto

Se bifogade bilderna.
Mvh Bokani

Silikonen tar du bort med en Bahco färgskrapa med nytt skär. Skarvarna blir omöjliga att få osynliga med tiden när trät rör på sig. Skulle jag vara du så skulle jag sätta ett lagom brett plant tunt foder över skarvarna genom hela rummet och måla in med taket. Men det är ju min smak det:ok:

• Gilla
Bokani
  • Laddar…
B Berntpeter skrev:
Silikonen tar du bort med en Bahco färgskrapa med nytt skär. Skarvarna blir omöjliga att få osynliga med tiden när trät rör på sig. Skulle jag vara du så skulle jag sätta ett lagom brett plant tunt foder över skarvarna genom hela rummet och måla in med taket. Men det är ju min smak det:ok:
De var så här från början som inte var snygga Vitmålat träpaneltak med en synlig elektrisk kabel och installationsring.
Skapa konto
Vitlackerat träpaneltak med synlig spricka och färgskrap nära taklist mot mönstrat golv.
Skapa konto

Inte så illa kan jag tycka, framförallt inte om det är ett gammalt hus. Men det blir ju lite mindre synligt med tunna foder. Glöm inte att täta springor med latex innan målningen.

• Gilla
Bokani
  • Laddar…
B Berntpeter skrev:
Inte så illa kan jag tycka, framförallt inte om det är ett gammalt hus. Men det blir ju lite mindre synligt med tunna foder. Glöm inte att täta springor med latex innan målningen.
Tackar, i allrummet används tunnare foder cirka 3cm bredd, jag ska kolla om jag hittar tunnare foder. Mvh bokani
3 cm brett vitmålat foder mot mörkt träväggspanel i ett allrum.
Skapa konto

B Berntpeter skrev:
Tackar, i allrummet används tunn foder cirka 3 cm bredd enligt bilden. Jag ska kolla om jag hittar tunnare foder
B Berntpeter skrev:
B Berntpeter skrev:
Tack för det,

Vill du ha så smala så heter det Foglist, och då är dom 8mm "tjocka" Foder brukar vara 12mm(y)

• Gilla
Bokani
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.