Jag skall byta golv i min lilla stuga till sommaren, har funderat mycket men har nu bestämt mig för vanligt furugolv, det passar in bäst i stugan. Är det någon som har erfarenhet av att måla ett sådant golv? Passar det bäst att lacka eller att måla? Eller funkar det att ha det obehandlat?

/Thomas

Furugolv kan lackas, målas, oljas eller lämnas obehandlade.

Själv har jag provat att lacka och olja. Båda dessa metoder ger ett tåligt golv. Om det blir en skada i lacken är det dock svårt att göra något åt. Man kan inte fläckbättra lacken. Det påstås att man kan göra detta om golvet är oljat med golvolja.

Om golvet lämnas obehandlat är det framför allt i början känsligt för smuts. Med tiden och de upprepade såpskurningarna bildas en något mer tålig yta. Lika tåligt som lackat eller oljat blir det dock inte.

Målning skulle jag överväga som alternativ till att byta ut ett slitet och skadat golv.

Erik

Hej Erik.

Har du både lackat och oljat, eller är det olika metoder du testat på olika golv?
Att lacka är förmodligen inte något alternativ för mig, eftersom jag har en hund som gillar att leka och då blir det ju mkt repor..
Är det vanlig träolja du har provat?

Jag har lackat respektive oljat olika golv. Vanlig träolja blir inte någon tålig yta. Det jag använde kallades hårdolja. Ovanpå det lade jag hårdvax. Det finns även allt i ett-produkten hårdvaxolja, men då är det lösningsmedel i vilket gör den mindre hälsosam att applicera. Resultatet lär bli detsamma. Man bör vara mycket försiktig med golvet i ett par veckor efter behandling.

Erik

Ok..då får jag ta och kolla upp det där, hårdolja har jag aldrig hört talas om men man lär sig ju nya saker hela tiden! :)
Jag tackar för tipsen!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.