Barrved går ju snabbare upp i full förbränning med kortare tändperiod och borde därför vara bättre för miljön både för vedpannor och braskaminer. När jag vedeldade lade jag alltid gran som tändved även när det fanns björk och annan lövsly.

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Vad fins det för fördel med fukt i veden?

Eldstäder brukar speca max 20%. Så jag gissar att man skulle kunna påstå att torr ved har en fukthalt under 20%. Men olika eldstäder är ju olika känsliga.
Det finns pannor som trivs bättre med icke hel torr ved.
Jag tycker helt torr ved borde vara bäst, men det verkar som att lite ånga i förbränningsgaserna överför mer värme och att veden inte brinner upp för fort.

• Gilla
mikethebik och 5 till
  • Laddar…
15-20% ser man ofta rekommenderas.
Under 10% så brinner veden för fort och mindre värme tas upp. Det blir sämre förbränning av kolväten och mer sot.

Antar det beror på förbränningsutrymmets utformning och tillgången på sekundärluft, samt temperatur.

https://josefdavidssons.se/fin-ved-att-elda-med/

I stora förbränningspannor är det noga med rätt temperatur för att inte "fel ämnen" ska bildas vid förbränningen och därför kan de få tillsätta vatten om temperaturen blir för hög.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
tommib
Ja, vattenånga i förbränningsgaserna ökar värmeöverföringen till omgivningen. Det finns någon optimal punkt som beror på panndesignen. Jag läste om det förut men hittar nu inte länken. Kontexten var att man ibland var tvungen att tillsätta vatten till väldigt torrt bränsle i en soppanna.

För större pannor, dvs inte sånt man har i en villa, är också rökgaskondensering en metod för att öka verkningsgraden i och med att man tar till vara på ångbildningsenergin. Detta kräver en högre fukthalt i bränslet.

https://www.energihandbok.se/branslen
https://www.energihandbok.se/varmevarde/
https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:819036/FULLTEXT01.pdf

• Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
G Granström2 skrev:
Barrved går ju snabbare upp i full förbränning med kortare tändperiod och borde därför vara bättre för miljön både för vedpannor och braskaminer. När jag vedeldade lade jag alltid gran som tändved även när det fanns björk och annan lövsly.
Jag tror att du har helt rätt där, det är ju under uppvärmningsfasen när pannan/kaminen är kall som de största utsläppen sker.

Om man ska se från Malmö stads lite lätt kinkiga och nervösa synsätt på vedeldning, så är det nog tänkt som så att eftersom du ändå inte får (trivsel)elda mer än några ynka gång per vecka och då dessutom bara ett begränsat antal timmar, så kan man lika gärna använda lövved. Detta då den har ett högre energiinnehåll.

Jag skulle gissa att det också är anledningen till deras uppmaning att bara använda lövved. Men vi får se vad de säger när svaret kommer.

• Gilla
Uppländare
  • Laddar…
Malmö stad borde snart uppdatera sin hemsida med att även körning med elbil enbart tillåts ett par dagar i veckan. Hörde precis på nyheterna att ny forskning visar att de river upp mycket större mängder farliga partiklar från asfalten än vanliga bilar :rofl:

• Haha
  • Gilla
Allaaan och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
De lär inte ha torrt på fötterna om de tillåter eldning men förbjuder vanlig svensk barrved.

Fjärrvärme med ordentlig rökgasrening kan ju vara vettigt men skrivningen om naturgas tyder inte på speciellt hög kompetens om fosila bränslen och dess nakdelar bland de ansvariga på miljö och hälsa i Malmö.
Gasen som eldas är ca 35 % biogas. Dessutom kan villaägare välja 100 % biogas, precis som man kan följa förnybar el (vind, sol etc). Dessvärre är priset på biogasen…Att elda gas är dessutom positivt för elnätet, som annars blir ännu mer belastat. Därför bör även stöd utgå till gaskunder.

• Gilla
josi
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Det är ju generellt ett problem med de som inte kan elda torr vet utan eldar blötbirke och springer rök, sot och stank över nejden

Det var ett problem redan innan elkrisen och lär bli ännu större när folk inte får tag på ved.

Lokala förordnignar är i detta fall vettiga då det gäller bebyggt område.
Sen kan man ju elda på friskt om man vet vad man sysslar med och har torr ved. Då lär grannarna inte bry sig då de inte lär märka av det hela nämnvärt.

Men blötvedseldarna kan med fördel vitesbeläggas.
Nej, du får inte elda på friskt i Malmö Stad ens om du eldar rätt enligt föreskrifterna och hemsidan.
Du får starta elden max 1 gång per dygn och hålla den vid liv ett begränsat antal timmar MAX TVÅ TILLFÄLLEN/VECKA.

Du ska inte heller elda vid risk för inversion som vid kallt, mulet väder. Mellan 1a april - 30 september är det helt förbjudet att elda oavsett om det är för uppvärmning/varmvatten eller trivseleldning i kamin. Så då får du ha en VVB åtminstone på el.

E Etrompa skrev:
Gasen som eldas är ca 35 % biogas.
65% fosilt bränsle för bostadsuppvärmning?, det låter inte som någon vidare hållbar uppvärmning om man kan elda torr svensk förnybar barrved

• Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
65% fosilt bränsle för bostadsuppvärmning?, det låter inte som någon vidare hållbar uppvärmning om man kan elda torr svensk förnybar barrved
100 % biogas till villauppvärmning, uttryckte mig otydligt där. Bättre än med el, genererad i en energimix av bl a en del fossilts bränslen. Och förluster i elnätet vid transmissionen.

Tyvärr är rökgasrening obefintlig i villaspisar, och vedeldning medför väldiga hälsoproblem bla på grund av partiklar. Om den skulle ersätta andra uppvärmningskällor.

E Etrompa skrev:
100 % biogas till villauppvärmning, uttryckte mig otydligt där. Bättre än med el, genererad i en energimix av bl a en del fossilts bränslen. Och förluster i elnätet vid transmissionen.

Tyvärr är rökgasrening obefintlig i villaspisar, och vedeldning medför väldiga hälsoproblem bla på grund av partiklar. Om den skulle ersätta andra uppvärmningskällor.
Otroligt få som kan koppla på sig till gasledningarna. Även få som fjärrvärmenätet når (där eldar man mycket ved också).

M Millymoo skrev:
Nej, du får inte elda på friskt i Malmö Stad ens om du eldar rätt enligt föreskrifterna och hemsidan.
Du får starta elden max 1 gång per dygn och hålla den vid liv ett begränsat antal timmar MAX TVÅ TILLFÄLLEN/VECKA.

Du ska inte heller elda vid risk för inversion som vid kallt, mulet väder. Mellan 1a april - 30 september är det helt förbjudet att elda oavsett om det är för uppvärmning/varmvatten eller trivseleldning i kamin. Så då får du ha en VVB åtminstone på el.
Riktigt så illa är det inte (än) i Malmö Stad enligt min tolkning av ordningsföreskrifterna.

Det är småskalig eldning för uppvärmning och varmvatten i gamla skitpannor samt pannor som inte är anslutna till acktank, som de förbjudit.

Men om ditt hus och ditt vatten huvudsakligen värmes av en gammal CTC kombipanna från 40-talet, så är det fritt fram. Den eldningen kommer garanterat inte att klassas som småskalig. Särskilt inte om du skippat acktanken.

Från föreskrifterna:

Eldningsanordning

10 §

Småskalig eldning av fast bränsle för uppvärmning och varmvattenproduktion i en panna som inte är miljögodkänd eller försedd med ackumulatortank, eller trivseleldning med fast bränsle, är inte tillåten 1 april – 30 september inom område med detaljplan samt inom de tätbebyggda områden som har märkts ut på kartbilagan och som inte omfattas av detaljplan.”

V Vardagsrum skrev:
Riktigt så illa är det inte (än) i Malmö Stad enligt min tolkning av ordningsföreskrifterna.

Det är småskalig eldning för uppvärmning och varmvatten i gamla skitpannor samt pannor som inte är anslutna till acktank, som de förbjudit.

Men om ditt hus och ditt vatten huvudsakligen värmes av en gammal CTC kombipanna från 40-talet, så är det fritt fram. Den eldningen kommer garanterat inte att klassas som småskalig. Särskilt inte om du skippat acktanken.

Från föreskrifterna:

Eldningsanordning

10 §

Småskalig eldning av fast bränsle för uppvärmning och varmvattenproduktion i en panna som inte är miljögodkänd eller försedd med ackumulatortank, eller trivseleldning med fast bränsle, är inte tillåten 1 april – 30 september inom område med detaljplan samt inom de tätbebyggda områden som har märkts ut på kartbilagan och som inte omfattas av detaljplan.”
Ja, jag skrev fel. Jag menade inte föreskrifterna utan raljerade över deras hemsida!

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
V Vardagsrum skrev:

Från föreskrifterna:

Eldningsanordning

10 §

Ja observera att det gäller ej miljögodkända enheter, dvs har du en kamin från 2000-talet är det ok att elda.

Mycket sila mygg och svälja kameler:crysmile:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.