5 951 läst ·
13 svar
6k läst
13 svar
Målat på våtrumsfolie...
I vårt badrum har vi kört med Kerasafe våtrumsfolie. Vi kaklade sedan duschhörnan, men resten av väggarna skulle vara målat. Sambon menade att man inte behövde göra mer, utan att man kunde måla direkt på våtrumsfolien - men när vi gjorde det bildades bubblor i våtrumsfolien som inte går bort. Han hävdar att det inte är nåt problem, men jag är orolig. Finns det risk för fuktskador pga bubblorna/målningen direkt på våtrumsfolien? 
Om så är fallet, finns det någonting vi kan göra för att rädda situationen?
Om så är fallet, finns det någonting vi kan göra för att rädda situationen?
Man ska inte måla på våtrumsfolien:x Ni skulle ha satt folien endast i duschhörnan och sedan vävt resten och målat med våtgrund och våtrumsfärg!
Men som svar på din fråga så gör det inget att det har bildats bubblor men hur snyggt är det
Men som svar på din fråga så gör det inget att det har bildats bubblor men hur snyggt är det
Kerasafe våtrumsfolie är inte gjord för att vara utan ytskikt och tyvärr räknas inte någon målad produkt som ytskikt på våtrumsfolie.
Jag hade skurit folien ca 10 cm utanför där ni tänkt kakla, sätt upp våtrumsväv med överlapp och måla enligt mvk:s regler för målat våtrum och sen kakla över själva överlappet.
En billig och bra lösning där utseendet blir det ni vill ha men fortfarande försäkringsbart.
Jag hade skurit folien ca 10 cm utanför där ni tänkt kakla, sätt upp våtrumsväv med överlapp och måla enligt mvk:s regler för målat våtrum och sen kakla över själva överlappet.
En billig och bra lösning där utseendet blir det ni vill ha men fortfarande försäkringsbart.
Okej, som jag befarade.
Vi har klätt in hela badrummet med våtrumsfolie, och har som sagt redan hunnit ställa till det med våtrumsfärgen på folien (utom i duschhörnan där vi har kakel).
Är loppet kört nu eller kan vi sätta väv uppe på den redan målade folien, kakla över överlappet och sedan grunda/måla igen?
Blir det okej då tror ni, eller har vi redan förstört våra möjligheter genom att ha målat på våtrumsfolien?
Vi har klätt in hela badrummet med våtrumsfolie, och har som sagt redan hunnit ställa till det med våtrumsfärgen på folien (utom i duschhörnan där vi har kakel).
Är loppet kört nu eller kan vi sätta väv uppe på den redan målade folien, kakla över överlappet och sedan grunda/måla igen?
Blir det okej då tror ni, eller har vi redan förstört våra möjligheter genom att ha målat på våtrumsfolien?
Ja målat badrum enligt MVK är godkänt än idag. Kravet är vattenavvisande (VA) med bara färg där det endast är mindre vattenbegjutning och vattentätt (VT) där det är mer vattenbegjutning som vid badkar o dusch, då krävs väv och färg. Själv rekommenderar jag att köra väv och färg i hela rummet för enkelhetens skull.
Instruktioner finns i anvisningarna hos färgleverantörerna såsom Nordsjö, beckers och flugger tex
Instruktioner finns i anvisningarna hos färgleverantörerna såsom Nordsjö, beckers och flugger tex
Okej. Förmodligen dum fråga, men kan man inte behålla den målade våtrumsfolien på de ställen där det inte uppstått bubblor? (har bara uppstått ett par bubblor, merparten av folien sitter fortfarande tajt). Är det på nåt sätt sämre underlag att sätta våtrumsväv på än om vi river ner folien och sätter på skivorna?
Vi tog bort den målade våtrumsfolien (lyckligtvis hade vi ju inte klantat till med färg överalltbjorn_s skrev:
Nu har vi ju levt med vårt hemmabygge till badrum i ett par år och än så länge har vi inte märkt av nåt problem - men å andra sidan är det ju svårt att veta vad som försiggår under skikten. Under golvet kan vi ta oss in eftersom vi har krypgrund och där har vi inte sett nåt annat än att trät ser bra ut - väggarna är svårare att veta.
Klicka här för att svara