hejsan håller på i ett sovrum på 16m2 där vi rivit ner tapet och sedan spacklat igen hål och även bredspacklat 2 väggar som var väldigt skadade.
vi fick sedan problem med rätt många luftbubblor men nu är vi äntligen kvitt med dem. vi fick ett tips att rolla med tapetklister och vit färg så vi har gjort det och två väggar ser väldigt bra ut inga bubblor eller ojämnheter och dem 2 andra är dem vi lagat.
men tänkte lite när vi väl fått till väggarna så vi är nöjda (detta är ett barnrum), ska man lägga på målarfilt i taket och på väggarna ? eller det är bara onödig kostnad och det är lika bra att måla med en vit grundfärg direkt ?
sedan en annan fråga där vi inte har bredspacklat utan bara limmat med färg/lim blandningen kan man måla direkt på det eller det måste slipas ?

En annan fråga också
När vi spacklat en av väggarna bildas där luftbubblor. Trots att vi rullat klister och färgblandningen. Detta är 3:e gången det blir bubblor.
Om jag slipar bort bubblorna och målar med färgen jag länkade ovan kommer detta förhindra luftbubblor till nästa spackling ?

Grunda med en utspädd lösningsmedelsbaserad spärrfärg. Då bubblar det sig inte.

• Gilla
gustavholm
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Grunda med en utspädd lösningsmedelsbaserad spärrfärg. Då bubblar det sig inte.
Vad är det kan du länka ? Så jag ska slipa väggarna och sedan rolla på detta ?

M MagHam skrev:
Denna t ex:
[länk]
Luktar som f-n (speciellt om man spätt den lite) så man har med fördel kolfiltermask.
Den binder ytan utan att skapa bubblor och nästan eliminerar bubblor när tapeter eller annan (då vattenbaserad) färg sedan appliceras.
Har inte biltema där jag bor men hittade spärrgärg hos byggmax för samma pris 👍
Men bör jag slipa bort alla bubblor först?
Det är några stycken så att skära kommer inte funka kommer ta för lång tid 😂
Sedan har jag rollat med klisterblandning på resterande väggar utan att där kommit bubblor kan jag måla rakt på dem väggarna med spärr färgen eller jag bör slipa dem också först ? 👍

Hej!

Jag tror att luftbubblorna bildar sig p.g.a underlaget suger åt sig olika. Jag använde mig senast av rustas oljefärg (Isolergrund och täckfärg 3 l Vit 2-i-1) för att kapsla in allt bakom.

Men det du kan göra är att ta bort spacklet och spraya hårspray, eller vanligt trälim fungerar också och sedan spackla över så ska du inte få bubblor igen.

EliasAA EliasAA skrev:
Hej!

Jag tror att luftbubblorna bildar sig p.g.a underlaget suger åt sig olika. Jag använde mig senast av rustas oljefärg (Isolergrund och täckfärg 3 l Vit 2-i-1) för att kapsla in allt bakom.

Men det du kan göra är att ta bort spacklet och spraya hårspray, eller vanligt trälim fungerar också och sedan spackla över så ska du inte få
EliasAA EliasAA skrev:
Hej!

Men det du kan göra är att ta bort spacklet och spraya hårspray, eller vanligt trälim fungerar också och sedan spackla över så ska du inte få bubblor igen.
Vi tänkte börja med att måla och läste på rusta att deras grundfärg verkar bra men såg sedan att byggmax hade en för 249kr nästan samma liter vad hade du valt

gustavholm gustavholm skrev:
Vi tänkte börja med att måla och läste på rusta att deras grundfärg verkar bra men såg sedan att byggmax hade en för 249kr nästan samma liter vad hade du valt
Har ingen erfaranhet av byggmax färg men rustas har funkat bra för mig

• Gilla
gustavholm
  • Laddar…
EliasAA EliasAA skrev:
Har ingen erfaranhet av byggmax färg men rustas har funkat bra för mig
Har du använt dig av målarfilt ?
Är det lönt att lägga ner tid och arbete på att sätta upp sånt i tak och väggar eller det blir lika bra som att bara rolla på ytan direkt ?

Målarfilt ger en hållbar yta. Men man ska vara beredd på att den drar mycket färg och måste rollas minst 3 ggr.

• Gilla
gustavholm
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.