Jag har ett handfat som tyvärr spruckit i emaljen och jag funderar på att byta ut handfatet. Till saken hör att sidorna på tvättställsskåp börjat svälla lite i underkant och överkant. Handfatet är limmat med silikon kanske så sidorna kommer nog bli obrukbara efter att handfatet tagits bort.

Min tanke är att tillverka nya sidor av limfogsträ som jag sedan målar. Då kan jag använda lådorna och sådana skåp kostar ju rätt mycket.

Men vad bör jag ta för trä och hur och med vilken färg bör jag måla med för att det ska hålla och inte flagna eller svälla? Jag funderade på att måla utsidan och kortsidorna men inte insidan så att trät kan andas.

BirgitS
INR, som är välkänt för produkter med hög kvalitet använder MDF till produkter som ska målas. Men det viktigaste är nog ytbehandlingen så att det blir en yta som tål slitage och lite åverkan utan att spricka. Det är när målningen spricker som fukt kommer in och stommen sväller.
https://www.inr.se/design/badrumsmobler/alternativ-for-badrumsmobler/tra-och-faner/

Jag tror att alla sidor ska målas så att det inte finns något ställe där fukt kan komma åt träet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.