53 099 läst ·
5 svar
53k läst
5 svar
Måla tryckimpregnerat...
Hjälp ! Jag har ju också hört att man inte ska måla tryckimpregnerat trä förens efter ett år men hur ska men veta när träet impregnerades ? Omöjligt troligen... (95x95 kanske inte ens "springer iväg" på Byggmax...) Har det inte med att göra hur torrt träet är ?
Vanligt trä och vanlig målning kan väl ske om fuktigheten i träet är max 16% (mätt med mätare), kan det vara så att de reglerna också gäller för tryckimpregnerat - oavsett när det är impregnerat ?
OM man nu ska vänta i ett år, vad är det man väntar på ?
Jag ska monterat tryckimpregnerade stolpar, som ska vara svarta, och sedan ett staket (ej impregerat) mellan dem. Jag skulle iallafall gärna vilja måla de båda sidor som får staket på sig, om träet behöver "andas" kanske det kan göra detta framåt och bakåt om jag behåller dessa sidor omålade ett år... Vad kan hända om jag målar dessa 2 sidor "för tidigt" ?
Är det max 16% fuktighet som gäller för vanligt nytt virke ? (Inte helt lätt denna sommar...
)
(Visste inte om inlägget passade bäst här eller under Färg...)
Vanligt trä och vanlig målning kan väl ske om fuktigheten i träet är max 16% (mätt med mätare), kan det vara så att de reglerna också gäller för tryckimpregnerat - oavsett när det är impregnerat ?
OM man nu ska vänta i ett år, vad är det man väntar på ?
Jag ska monterat tryckimpregnerade stolpar, som ska vara svarta, och sedan ett staket (ej impregerat) mellan dem. Jag skulle iallafall gärna vilja måla de båda sidor som får staket på sig, om träet behöver "andas" kanske det kan göra detta framåt och bakåt om jag behåller dessa sidor omålade ett år... Vad kan hända om jag målar dessa 2 sidor "för tidigt" ?
Är det max 16% fuktighet som gäller för vanligt nytt virke ? (Inte helt lätt denna sommar...

)
(Visste inte om inlägget passade bäst här eller under Färg...)
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 231 inlägg
Grunda med en industrilacksprimer typ zinkbett för galvat, så gräver sig den färgen in ordentligt träet. Ett annat faktum är att NTR-AB-virke idag inte innehåller särskilt mycket jobbiga oljor och annat, så det är ingen större risk att måla med "vanlig färg".
95 stolpar brukar väl vara NTR A, om det nu spelar någon roll.
Men iaf till grundfrågan, av någon anledning, och dettas inte med fuktighet att göra, så är det allmänna rådet att vänta ett år med att måla tryckt virke. Av vilken anledning ill man chansa?
Men iaf till grundfrågan, av någon anledning, och dettas inte med fuktighet att göra, så är det allmänna rådet att vänta ett år med att måla tryckt virke. Av vilken anledning ill man chansa?
Rom byggdes inte på en dag....Nyfniken skrev:
Men vill du chansa så gör det, det går säker bra, annars så får du väl skaffa nya stolpar nästa åt och vänta ytterligare ett år... Up2u
Japp, exakt samma anledning för mig. Staketet och stolpen ska vara i olika färg och bakom ändträt på staketet kommer jag inte ens åt att måla stolpen när staketet är monterat.Nyfniken skrev:
Omålat är bättre än ruttet, men sämre än flagnat...
Klicka här för att svara