Hej!

Fick fettfläckar i kökstaket som jag tog bort med våt mikroduk och vinäger. Nu är det tydligen i solsken vart jag har torkat i taket, se bild.

Vad är rekommendationen? Kan jag målartvätta utan att måla om? Måla om?

Tacksam för tips och svar!
 
  • Kök, fönster, inomhusväxter, vit stol, inbyggda spotlights, utsikt över bostadshus, ljust, dagtid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Välkommen till forumet!

Kanske tvätta hela taket på samma sätt?
 
H
Sunflake Sunflake skrev:
Hej!

Fick fettfläckar i kökstaket som jag tog bort med våt mikroduk och vinäger. Nu är det tydligen i solsken vart jag har torkat i taket, se bild.

Vad är rekommendationen? Kan jag målartvätta utan att måla om? Måla om?

Tacksam för tips och svar!
Det snabbaste är nog att måla om. Tror att det blir svårt att få rent utan att det blir flammigt. Men du kan ju testa med rengöring med ättika och vatten, du måste ju ändå tvätta taket om du måste måla om.
 
  • Gilla
GNI
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Välkommen till forumet!

Kanske tvätta hela taket på samma sätt?
Tack så mycket, ja jag tror jag kommer att tvätta en del av taket, se resultatet och om det inte blir bra, måla hela taken.
 
H HEM2121 skrev:
Det snabbaste är nog att måla om. Tror att det blir svårt att få rent utan att det blir flammigt. Men du kan ju testa med rengöring med ättika och vatten, du måste ju ändå tvätta taket om du måste måla om.
Misstänker detta också. Det var inte vinäger jag använde utan ättika. Som du säger, tvätta taket och sedan måla om. Hittar dock inte mycket information om att bara tvätta ett innertak med målartvätt utan att måla.
 
H
Sunflake Sunflake skrev:
Misstänker detta också. Det var inte vinäger jag använde utan ättika. Som du säger, tvätta taket och sedan måla om. Hittar dock inte mycket information om att bara tvätta ett innertak med målartvätt utan att måla.
Målartvätt kan du skippa, det går lika bra med ättika i vattnet. Jag brukar ta 24 % ättika. 1/2-1/3 ättika i vattnet. Detta fungerar för oss iallafall. Låt torka och sen är det bara att måla.
 
H HEM2121 skrev:
Målartvätt kan du skippa, det går lika bra med ättika i vattnet. Jag brukar ta 24 % ättika. 1/2-1/3 ättika i vattnet. Detta fungerar för oss iallafall. Låt torka och sen är det bara att måla.
Tack för tipset!
 
  • Gilla
HEM2121
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.