Dags att måla om IKEA-luckor (Lidingö) från vita till grå (S2/300-N). Problemet är att flera täcksidor inte kan tas ned då de sitter mellan högskåp/bänkskåp. Det går säkert att måla om på plats, men….
Hur tänker man med socklar, krönlist, ljusramp mm? Är det givet att allt sådant alltid målas i samma kulör som luckor/lådor?
Vi testade med tänkt bänkskiva och lucka. På bilden är täcksida och sockel samma som tidigare. Bänkskivan är tunnare men löser det med distans

• Köksbänk med kaffebryggare, vattenkokare, skåp, skor och en vägghylla.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Eftersom golvet är så ljust tycker jag att socklarna kan fortsätta att vara vita. Det har även under lång tid varit vanligt med vita (eller mörkbruna) socklar oavsett färg på skåpluckor.

Om det är ett öppet fack med vit stomme bredvid täcksidan tycker jag att täcksidan kan betraktas som en stomme. Om det är en täcksida på sidan av ett högskåp och väggen/stänkskivan/bänkskivan bredvid är vit/ljus tycker jag att täcksidan kan fortsätta att vara vit.

Normalt fäller men in ledspottar eller -lister i en täcksida som man sätter fast under väggskåpen. Är det vad du menar med ljusramp?
I så fall om väggen under är vit/ljus tror jag att den täcksidan kan vara vit men det är svårt att veta säkert utan att se det.

Krönlist?

Om det är det framtida skåphandtaget på bilden så kan mer vara vitt i köket än om handtagen ska bli svarta/rostfria.

• Gilla
stugan_i_skogen och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Eftersom golvet är så ljust tycker jag att socklarna kan fortsätta att vara vita. Det har även under lång tid varit vanligt med vita (eller mörkbruna) socklar oavsett färg på skåpluckor.

Om det är ett öppet fack med vit stomme bredvid täcksidan tycker jag att täcksidan kan betraktas som en stomme. Om det är en täcksida på sidan av ett högskåp och väggen/stänkskivan/bänkskivan bredvid är vit/ljus tycker jag att täcksidan kan fortsätta att vara vit.

Normalt fäller men in ledspottar eller -lister i en täcksida som man sätter fast under väggskåpen. Är det vad du menar med ljusramp?
I så fall om väggen under är vit/ljus tror jag att den täcksidan kan vara vit men det är svårt att veta säkert utan att se det.

Krönlist?

Om det är det framtida skåphandtaget på bilden så kan mer vara vitt i köket än om handtagen ska bli svarta/rostfria.
Vet inte om ljusramp är rätt ord, en list under väggskåp som döljer ett lysrör är det jag menar. Söker man på ljusrampslist finns det olika alternativ.
Krönlist sitter på väggskåpen. Vitmålad idag.
Typ denna.
En lång träplanka med synliga ådror och utskuren profil mot vit bakgrund.
Skapa konto

Golvet kommer att bytas till samma golv som till höger på bilden, så där kan man nog tänka sig att ha grå sockel. Vi får med färg som kan användas till det.

Och, ja, handtagen behåller vi så det är de som är på bild.

BirgitS
K Kjell_G skrev:
Vet inte om ljusramp är rätt ord, en list under väggskåp som döljer ett lysrör är det jag menar.
Ska ni inte passa på och modernisera belysningen så att ni slipper de listerna?
Man brukar inte ha några sådana lister när man har ledspottar eller -lister eftersom de är lågbyggande och inte lyser något framåt.
K Kjell_G skrev:
Krönlist sitter på väggskåpen. Vitmålad idag.
Tyvärr svårt för mig att tänka mig in i hur det skulle se ut med något annat än luckfärgen. Det beror nog mycket på helheten.

Vi har dimbar ledlysrör som funkar jättebra. Vet att infällda spottar i täcksida under skåp är mest vanligt och det skulle kunna vara ett alternativ. Våra väggskåp går inte upp till tak, ett alternativ är att skippa krönlisten och sätta en list mot tak och då skulle den kunnat vara vit. Ska fundera på detta.

BirgitS
Jag tror inte att en vit list framför lysrören blir snyggt i alla fall eftersom den blir så framträdande mot de grå luckorna.

En vit takanslutning fungerar ju mycket bättre än en vit krönlist. Dessutom slipper man damm- och fettansamlingen ovanpå skåpen.

• Gilla
Kjell_G
  • Laddar…
Och så här blev det, även om allt inte är riktigt klart. Vita täcksidor fungerar, liksom socklar men kan ändå komma att målas om framöver.

• Ljust, modernt kök med vitvaror, skåp, fönster med utsikt, köksredskap och kakelgolv.
    Skapa konto
  • Kök med vit skåp, vitvaror, stenmur, belysning och diskbänk. Dekorativt och hemtrevligt.
    Skapa konto
Hur gjorde ni vid ommålning av luckor? Tvätt, slip och häftgrund eller målade ni direkt på? Vilken typ av färg och märke körde ni på?
Pensel, roller eller spray?

P Ploppboll skrev:
Hur gjorde ni vid ommålning av luckor? Tvätt, slip och häftgrund eller målade ni direkt på? Vilken typ av färg och märke körde ni på?
Pensel, roller eller spray?
Luckor och lister på bild lämnades till firma (som hämtade och lämnade). Tidigare kök i andra lägenheter blev som du beskriver. Använde pensel första tillfället och målade på plats. Becker lackfärg. Andra tillfället roller (minns ej färgmärke) och det blev riktigt bra, men sprutlackeringen senast klart bäst. Tyvärr grundmålar de inte så färglager är tunt och känsligt för repor och då syns originalfärgen (vit). Köpte med en liter av nya färgen eftersom jag ev skulle måla socklarna så det finns bättringsfärg.

• Gilla
Ploppboll
  • Laddar…
@Ploppboll
Har just målat om hela mitt kök. Ikea från tidigt 00-tal där luckor var massiv furu och täckskivor faner på spånskiva.

Tvätta supernoga både 2 & 3 gånger, ev fett, nikotin och kladd på luckorna gör att det fäster dåligt. Körde först 1 gång yes med scrub daddy och sen 2 gånger målartvätt. Kanske overkill, men tvättar hellre en gång extra än att måla om allt.

Slipa, på massivt trä körde jag 120, faner 180.
Ev spackling och mer slipning.
Torka med målartvätt igen.

Grundade med Jotun spärr och häftgrund. Personligen kunde jag rolla allt och eftersom jag var ute efter en jämn struktur på allt så blev det bara roller. Jag använde anza Elite miniroller med extra fin struktur-resultat.

Sen två lager med Jotun Lady Supreme, ochså med samma roller. Jag tog en glans på 15 så att varje liten imperfektion inte skulle synas i glansen. Blev väldigt nöjd med det!

(Kvar på bilderna som nu också är målade i samma kulör är täckskivorna vid golvet)

• Nymålat kök med grönblå skåpluckor och träbänkskiva. Vitt kakel ovanför diskbänk, golv i bruna toner. Diskho och diskmaskin syns.
    Skapa konto
  • Nymålade köksluckor i grönt ligger på tork på bockar i ett rum med fönster och tapetserade väggar.
    Skapa konto
  • Nymålade köksluckor av massivt trä och faner står på tork i ett rum med blommig tapet och fönster i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Kök med träluckor, stort fönster, och köksö. Flera kryddburkar på en hylla, växter på fönsterbrädan, och ljust inrett matrum synligt genom en dörr.
    Skapa konto
  • Nymålat kök med grönfärgade skåpluckor, vit kakelvägg och blommönstrad tapet, sett ovanför en diskbänk med kaffemaskin och bricka.
    Skapa konto
  • Gilla
Hampusca och 2 till
  • Laddar…
mini_mini mini_mini skrev:
@Ploppboll
Har just målat om hela mitt kök. Ikea från tidigt 00-tal där luckor var massiv furu och täckskivor faner på spånskiva.

Tvätta supernoga både 2 & 3 gånger, ev fett, nikotin och kladd på luckorna gör att det fäster dåligt. Körde först 1 gång yes med scrub daddy och sen 2 gånger målartvätt. Kanske overkill, men tvättar hellre en gång extra än att måla om allt.

Slipa, på massivt trä körde jag 120, faner 180.
Ev spackling och mer slipning.
Torka med målartvätt igen.

Grundade med Jotun spärr och häftgrund. Personligen kunde jag rolla allt och eftersom jag var ute efter en jämn struktur på allt så blev det bara roller. Jag använde anza Elite miniroller med extra fin struktur-resultat.

Sen två lager med Jotun Lady Supreme, ochså med samma roller. Jag tog en glans på 15 så att varje liten imperfektion inte skulle synas i glansen. Blev väldigt nöjd med det!

(Kvar på bilderna som nu också är målade i samma kulör är täckskivorna vid golvet)
Tack så mycket för svar!! Och så bra det blev, snyggt!
Får man även fråga vilken NCS det är på färgen? Funderar på en liknande färg nämligen 😆

P Ploppboll skrev:
Tack så mycket för svar!! Och så bra det blev, snyggt!
Får man även fråga vilken NCS det är på färgen? Funderar på en liknande färg nämligen 😆
NCS är så svårt. Detta är Green Harmony from Jotun. S4010-G70Y. Vi var rädda att den skulle bli för mörk jämfört med majoriteten av provburkar vi hade hemma, men jag totalt älskar det! Och passar så bra till tapeten.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.