Hej

Har missförstått reglerna lite först när jag trodde att det räckte att bara måla snedtaket över badkaret (med enbart vattenavvisande skydd) men nu har jag börjat inse att över badkaret där det är snedtak behövs. Har insett nu att det är zon1 och där behövs klass VT (vattentätt) på färgen vilket innebär grund/lim+väv+färg. Men jag vill ju inte ha väven i taken. Samt att det är ett takfönster med fönsterbräde osv så det blir mycket vinklar. Känns ju som mycket jobb för att få det snyggt.
Jag har redan spacklat allt i flera dagen och just nu är ju all spackling perfekt just för att jag ville ha ett slätt och fint tak. Men lägger jag väv på detta så blir det ju fult igen med alla skarvar osv.
Hur kan man göra för att få det snyggt?

Skippa väven och måla ordentligt, kanske ett lager extra. Vattenskador sker mycket sällan på en vägg...

Stort tack för ditt svar. Det var exakt det jag hoppades på. Jag kollade även med plattläggaren som ska göra flytspackling, tätskikt och kakling och dom sa att det var exakt så dom hade gjort om dom skulle ha målat taket också. Dvs ett extra lager grund bara och sen färg på, ingen väv. Dom sa att det var hopplöst att få det snyggt med väg i snedtak.
Lite synd att branchreglerna är sådana att det blir svårt att få det snyggt, så att man istället gör avsteg från dom.

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp
R riktigadavid skrev:
Lite synd att branchreglerna är sådana att det blir svårt att få det snyggt, så att man istället gör avsteg från dom.
Det som är mest synd är om/när det blir en skada och försäkringsbolaget slår ifrån sig med att det inte är fackmässigt utfört. ;)

Min målare har gjort det fackmässigt med väv hos många kunder och det är hur snyggt som helst.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.