Hur gör jag för att snygga till sprickor/fläckar? Vet inte vad för puts det är, bara en hink med kvarlämnad gul färg som huset är målat med.
Skrapa bort allt grått eller går det att hyfsa till och måla?

När jag ändå står där med ställning tänker jag.
MVIMG_20260807_114000.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
MVIMG_20260807_113315.jpg
Skapa konto
MVIMG_20260807_113306.jpg
Skapa konto
MVIMG_20260807_114629.jpg
Skapa konto

Ja all lös färg måste bort, ser ut att vara ett gammalt hus?
Då är det säkerligen Kalkbruk för putsen ser ljus ut på det lilla man ser.

• Gilla
NyKarin
  • Laddar…
Gissar att huset en gång i tiden har målats med kalkfärg kanske färgsatt med guldockra. Färgen runt fönstret ser alldeles för tät ut vilket resulterar i att väggen inte kan andas. Frågan är vad den gula är för färg. På gamla hus med kalkputs kan inte täta färger användas. Det resulterar i att putsen inte håller. Silikatfärg är ett mellanting som medger en viss andning, men egentligen är målarkalk det enda rätta om man inte skall putsa om huset.
Detta hjälper kanske inte TS men det går kanske att välja silikatfärg runt fönstret.

Frerider Frerider skrev:
Ja all lös färg måste bort, ser ut att vara ett gammalt hus?
Då är det säkerligen Kalkbruk för putsen ser ljus ut på det lilla man ser.
Det är ett gammalt torp, 1850, men när det putsade vet jag ju inte.

N Nils45 skrev:
Gissar att huset en gång i tiden har målats med kalkfärg kanske färgsatt med guldockra. Färgen runt fönstret ser alldeles för tät ut vilket resulterar i att väggen inte kan andas. Frågan är vad den gula är för färg. På gamla hus med kalkputs kan inte täta färger användas. Det resulterar i att putsen inte håller. Silikatfärg är ett mellanting som medger en viss andning, men egentligen är målarkalk det enda rätta om man inte skall putsa om huset.
Detta hjälper kanske inte TS men det går kanske att välja silikatfärg runt fönstret.
Att täta färger inte fungerar vet jag, särskilt som många trädetaljer är målade med plastfärg. Det är därför jag håller på att fixa fönster. Trä känner jag mig bekväm med men puts har jag aldrig jobbat med förut.

Ok så gammalt! Resultatet av täta färger blir detsamma på trä o puts - underlaget förstörs. Har inget bra tips om skadan redan är skedd mer än att knacka ner all puts och putsa om. Ett hästjobb!

Jo, hästjobb jag inte tänker ge mig in på. Tänker bara försöka snygga till runt fönstret.

Om du skrapar bort all lös färg så kommer säkert mkt puts att följa med samtidigt. Jag har lagat runt fönster genom att fästa formbrädor försiktigt mot fönsterkarmen och sedan lagat med lämpligt bruk som inte innehåller för mkt cement. Kommer inte ihåg om det var putsbruk eller KC-bruk, du får fråga. Sedan målade jag med silikatfärg.

• Gilla
NyKarin
  • Laddar…
NyKarin NyKarin skrev:
Det är ett gammalt torp, 1850, men när det putsade vet jag ju inte.
Om du tar lite saliv/vatten på fingrarna och gnuggar på färgen följer det med någon färg då? För iså fall kan det vara kalkfärg.
Om det inte kritar av sig så kan du ta loss en flaga färg och elda på det med en tändare brinner det och det ryker svart så är det någon modern plast/akrylfärg.

• Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
C
Frerider Frerider skrev:
Om du tar lite saliv/vatten på fingrarna och gnuggar på färgen följer det med någon färg då? För iså fall kan det vara kalkfärg.
En annan indikator är att den beter sig som en brustablett om man lägger en färgflaga i kalklösare.
Tycker nog det ser ut som kalkfärg, och att färgen spricker pga att putsen spricker. Att putsen spricker kan i sin tur bero på att mötet med med fönsterkarmen inte är riktigt bra gjort (måste tillåta karmen att röra sig).
Hur som helst går det att fixa.

C cpalm skrev:
En annan indikator är att den beter sig som en brustablett om man lägger en färgflaga i kalklösare.
Absolut men det gäller att TS har kalklösare hemma.
C cpalm skrev:
Tycker nog det ser ut som kalkfärg,
Ser så ut.

C cpalm skrev:
och att färgen spricker pga att putsen spricker. Att putsen spricker kan i sin tur bero på att mötet med med fönsterkarmen inte är riktigt bra gjort (måste tillåta karmen att röra sig).
Ofta spricker det i och runt fönsterna då dessa är tjockare, många påslag gör det känsligare och oftast blir det extra tjockt med färg med för att framhäva utsmyckningarna.
C cpalm skrev:
Hur som helst går det att fixa.
Enig.

Väntar med spänning om TS gör tester🤓

Då jag hittat en säck med kalkputs i en bod så tänker jag att det är just kalkputs. Har inte riktigt bestämt mig för om jag ska försöka fixa till det. Har en hyrd byggställning på plats då fönster och takfotsbräda ska fixas till.

Om jag tar mig tid (semestern är inte tillräckligt lång) knackar jag bort det som är löst, slänger på lite kalkputs och målar med silikatfärg.

Det är den mest utsatta sidan av huset, förövrigt ser det ok ut. Även fönstret var i sämst skick här. Screenshot_2026-08-07-23-31-43-432_com.miui.gallery-edit.jpg
Skapa konto

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.