A
Hej! Byggt in rören som ni ser på bilden mot taket. Jag ska kakla hela badrummet men just trumman vill jag måla med våtrumsfärg.

Frågan är kan jag måla trumman med våtrumsfärg när jag lägger tätskiktsduk?

Tätskikts systemet är Mapei från Hornbach. IMG_20160105_170744.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Du får lägga väv för målning där. Överlappa målningsväven ca. 5 cm under folien sen bara.

A
Så väven ska läggas först? Behövs ingen tätskiktsduk? Hur gör man i vinklar och skarvar?

A
Synd för har massa duk över :(

I taket finns väl inga särskilda krav. Gör som du vill. Det kommer säkert gå bra att måla direkt på tätskiktsduken.

T
f91jsw skrev:
I taket finns väl inga särskilda krav. Gör som du vill. Det kommer säkert gå bra att måla direkt på tätskiktsduken.

Klart att det går att måla på tätskiktsduken men det blir inte snyggt:thumbdown:

A
Haha hmm varför blir det inte snyggt? Jo reglerna är att väggen ska täckas upp till 1.90 cm eller om de kan stänka vatten vilket det gör på trumman :( pallar inte köpa väv också så det kanske blir kakel där med, sjukt jobbigt att det är upp och ner :(

Största risken med att måla på tätskiktsduken /foliet är att det reagerar med gummimassan i duken, så att det bubblar och har sig.

Jag la duk där kaklet ska va och sedan glasfiberarmerad väv för den målade delen, givetvis med ett tätskikt målarfärg-system.
56bcdd64-20b8-4620-8a36-0df62714212c.png
Skapa konto

A
Hmm bubblar lät allvarligt. La du väven över duken?

dane1986 skrev:
Hmm bubblar lät allvarligt. La du väven över duken?
enligt MVK's regler så la jag 3 cm överlapp. Funkerade skitbra, här med ett lager grön-gukka (målartätskikt 1, sen läggs en våtfärg på det som är bruten i rätt färg för mitt badrum), det gråa är våtrumsspackel som ligger under tätskiktet för att jämna ut ytorna i övergången ifall... något skulle synas. Allt med råd från fackman från firman jag bland annat köpt våtrumssystem ifrån.
63214e90-ee26-4adb-93f8-0083fecaff09.png
Skapa konto

tank77 skrev:
Klart att det går att måla på tätskiktsduken men det blir inte snyggt:thumbdown:
Väv är inte heller snyggt...

f91jsw skrev:
Vi tyckte inte heller om väven så vi frågade firman om råd, de hänvisade till att de kör armeringsduk som ar avsedd för våtutrymmen, det FINNS! bara det att bvk och mvk inte tagit upp det.

När vi fråga om hur det klingar med reglerna så svarade de att det räknas som en avvikelse och är fullgott. Verkar vara ganska vedertaget inom kretsen.

• Gilla
Stefanija
  • Laddar…
T
f91jsw skrev:
Jo, bra mycket snyggare än folien, blir snyggt med överlappet på folien och sedan lite färg på, skitsnyggt:thumbup::rolleyes:

A
Vart hittar man armeringsduk?
Ringde gvk och dem sa gör som tillverkaren säger. Ringde Mapei och dem sa att om du inte lägger kakel så är inte systemet ett system längre :s han hänvisade till mvk.

Kan man lägga den här armeringsduken på duken eller lägga den direkt på gipset?

• Gilla
jaob
  • Laddar…
Först duk där du ska ha kakel, sen armeringsduk avsedd för våtutrymmen den är ganska tunn så se till att göra ett relativt bra arbete med gipset/skivorna bakom. Överlappande 3cm ner över duken. Sen på med måla-systemets gucka å sen våtfärg.

image.jpg
Skapa konto

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.