Mitt uppe i en renovering o frugan ångrar sig o vill ha målat på vissa ställen.. problemet är att tätskiktsfolien redan sitter. Hittar inget vettigt om att måla på duken så jag frågar här. Kan man typ bredspackla allt o sen måla eller är det bara riva ner o göra om?
 
Vi hade tidigare funderingar på delvis målade väggar i badrummet och jag tittade då på https://www.se.weber/fasad-puts-och-murbruk/invandiga-putssystem/weber-designputs-vatrum#.
Nu blev det helkaklade väggar till slut så jag kan inte uttala mig om hur produkten verkligen är.
Som alternativ kan man kanske tänka sig att "putsa" med fix eller fog som sedan målas, men inte heller det har jag provat. Skulle jag göra det idag så skulle jag använda den länkade designputsen ovan.
 
BirgitS
Mack1234 Mack1234 skrev:
Mitt uppe i en renovering o frugan ångrar sig o vill ha målat på vissa ställen.. problemet är att tätskiktsfolien redan sitter. Hittar inget vettigt om att måla på duken så jag frågar här. Kan man typ bredspackla allt o sen måla eller är det bara riva ner o göra om?
Ska man ha målat så ska man följa instruktionerna för ett av de godkända målade systemen helt och hållet. Eftersom de har sitt eget tätskikt och det inte brukar vara bra med dubbla tätskikt så låter det att att folien ska bort.
 
  • Gilla
S0MMER
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Ska man ha målat så ska man följa instruktionerna för ett av de godkända målade systemen helt och hållet. Eftersom de har sitt eget tätskikt och det inte brukar vara bra med dubbla tätskikt så låter det att att folien ska bort.
Man kanske ska fråga sig: Vad är dubbla tätskikt? Är 2 lager tätskikt dubbla? eller ett tjockare tätskikt?
 
Skulle ringa och fråga tillverkaren av tätskitet.
 
BirgitS
M Micke R. skrev:
Man kanske ska fråga sig: Vad är dubbla tätskikt? Är 2 lager tätskikt dubbla? eller ett tjockare tätskikt?
Då gäller det ju att det målade systemets tätskikt är godkänt att ha direkt på tätskiktsfolie. Jag tror inte det.
 
Men varför måla med ett färgsystem som blir ett tätskikt om det redan finns ett? Man kan ju måla med "vanlig" färg då.
 
S
Ofta krävs att tätskiktsfolien täcks med fix för att vara "färdigt" oh godkänt. Ring tillverkaren och fråga!
 
Mack1234 Mack1234 skrev:
Mitt uppe i en renovering o frugan ångrar sig o vill ha målat på vissa ställen.. problemet är att tätskiktsfolien redan sitter. Hittar inget vettigt om att måla på duken så jag frågar här. Kan man typ bredspackla allt o sen måla eller är det bara riva ner o göra om?
Hej. Vill du ha ett godkänt badrum enligt regelverket så får du köra måleribranchens våtrumssytem utanpå befintligt undelag. Mvh
 
Jag har precis samma problemet just nu. Hur löste du det?
 
M Micke R. skrev:
Hej. Vill du ha ett godkänt badrum enligt regelverket så får du köra måleribranchens våtrumssytem utanpå befintligt undelag. Mvh
Får man ha dubbla tätskikt?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.