13 212 läst ·
45 svar
13k läst
45 svar
Måla på gipsskivor
Medlem
· Västernorrland
· 12 010 inlägg
Allt beror ju på vad som ska målas...........Målar man väggar så är ju grundfärgen mest avsedd att ge ett jämnt färgat underlag. Någon kan ju ha målat lila och gult tidigare. Då kan det ju vara bra med nå extra skikt. Eller om man vill måla på tapet. Då kan det vara bra med ett spärrande skikt som är torrt.
Jag är med om det här problemet ganska sällan då min firma oftast tar stora byggen å inte små privat jobb, men det händer ju att kunden vill att man ska göra si o så o köra med både den ena o den andra färgen å priset sticket iväg för färghandlaren har lurat på dom massa grejer, så lär jag oftast hoppa emellan å hjälpa kunden o får förklara att många av dom här grejerna behövs inte, slutar jämt med super fina målning resultat och en super nöjd å oftast återkommande kund. Jag håller på bli galen på alla dessa tutorials på anza / Nordsjö / flugger osv hemsidor där någon dum kontors nisse ska konstruera hur man på bästa sätt ska måla eller tapetsera, finns inte en enda målare i hela världen som gör som dom säger eller påstår....
Kör du 2 gånger färdigfärg bör du få teckning på allt oavsett kulör innan, om du inge gjort något stort fel ... Men som du säger, är det tapet innan som ska målas över eller behandlas så bör du ju patentera väggen innan med tapetspärr, nu för tiden suger tapetspärr, vi kör med sigma på firman som är den dyraste på marknaden, kostar väl runt 2000kr för 10L för spärrfärgen (funkar dock o spärra nikotin o kvist så otroligt bra mängdfunktion dock) men de blåsar ju vid bredspsckling i vilket fall. Har kört mycket med våtrum grund då den blir stenhård, den funkar bra om den får sätta sig i några dagar innan spackling men palla hålla på med det...... Bästa är olje grund, vilken olje grund färg som helst biter bäst o blir inga blåsor, dock går det inte o vistas i lägenheten efter du spärrat men när de är tort så är de bara o spackla utan blåsor men att rekommendera är sigma tapetspärr eller caparol ISO tapetspärr, dom är "bäst" på marknaden förutom olje eller våtrumGrundS Stefan1972 skrev:Allt beror ju på vad som ska målas...........Målar man väggar så är ju grundfärgen mest avsedd att ge ett jämnt färgat underlag. Någon kan ju ha målat lila och gult tidigare. Då kan det ju vara bra med nå extra skikt. Eller om man vill måla på tapet. Då kan det vara bra med ett spärrande skikt som är torrt.
Jag är med på att det är bra att köra färdigfärg om slutresultatet ska vara vitt. Ska slutresultatet inte vara vitt och dessutom olika slutfärger på hela ”bygget” så är jag inte lika säker på att det ”bästa” är att köra färdigfärg direkt.
Då pratar jag om täckning/pris/antal strykningar
I mitt fall ska jag isf köra vit färdigfärg (en strykning) och sedan bruten färdigfärg (en strykning). Det blir två strykningar.
Alternativet är ju att köra även första strykningen med bruten färdigfärg men det blir då svårare att beräkna åtgången, dvs större risk för spill (outnyttjad färg).
Då pratar jag om täckning/pris/antal strykningar
I mitt fall ska jag isf köra vit färdigfärg (en strykning) och sedan bruten färdigfärg (en strykning). Det blir två strykningar.
Alternativet är ju att köra även första strykningen med bruten färdigfärg men det blir då svårare att beräkna åtgången, dvs större risk för spill (outnyttjad färg).
Jag har blåa o gråa väggar hemma, gråa och blåa tak, gråa Snickerier, har bara grundat Snickerierna med häft grund för vissa var fabriksmålad i vitt sen 1 Färdigstryk på socklar o foder, spegeldörrar, omfattning och nisch har blivit målat 2 ggr färdig o en häftgrund. Alla väggar är patenterat med sigma, bredspacklas 2ggr med Bostik lh å lite Nordsjö grov rullspackel, sen målat 2ggr färdigfärg, har kört med Nordsjö pro5/pro7 då jag är yrkesmålare å har tillgång till den, i tak har ja brutit Nordsjö tak xtreme 1glans i grått o blått, vill du ha ncs koder fixar ja de, me resultat som är super fint
Då kör du 2 gånger färdigfärg. Spar upp väggen med pensel å ev liten rulle sen rekommenderar jag en stor rosa rulle å köra med.
Malaren666 skrev:
Folk verkar inte vilja lyssna på yrkesfolk ändå, som att tala till en vägg. Låt dem måla med en grundfärg först fast vi har påtalat vrf man inte behöver dettaD Derbyboy skrev:
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 837 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 837 inlägg
Jag som är en glad amatör brukar grunda med en vit färg.
Sen på med ljus för att se om man ser något man missa när man spacklade, vilket man brukar hitta något litet när man målat.
sen på med 2 lager täckfärg.
Sen på med ljus för att se om man ser något man missa när man spacklade, vilket man brukar hitta något litet när man målat.
sen på med 2 lager täckfärg.
Jag målar mycket och ofta men är amatör. Hade en vän som var målare och som visade mig hur han brukade göra. Har sedan gjort så i alla år, med mycket gott resultat. Har aldrig använt grundfärg. Blir alltid bra med två lager färdig färg, oavsett vad som är bakom.
Håller med om att penslar och roller är viktigt. Har haft mina i många år. Det är lite pyssel att få dem rena men det är det värt.
Håller med om att penslar och roller är viktigt. Har haft mina i många år. Det är lite pyssel att få dem rena men det är det värt.
Är det här en lämplig rosa rulle?Malaren666 skrev:
https://www.bauhaus.se/rollerhylsa-anza-elite-maxi-grov-23-cm
Yes! Sen kör utan tråg. Rulla rullen i kanten på färgen sen kör du bara
Hahaha ja herregud... Såklart du ska ha det. En annan variant är o köra den fluffiga grön vita men kör rosa. Helst mäster nya med vita sträck i, den är suverän. Som sagt, kör på hårt med färg, sen slätar du uppifrån o ner o får fin gräng. Mindre färg = mindre gräng. Fråga om han ens är målare från början vilken tomte.....
Hade jag haft en bättre telefon hade du fått en demostrations video hur du ska göra.