Jag funderar på måla vardagsrummet eftersom tapeten ser inte bra ut längre sliten och gamal. Tur att jag har ett lager tapet och har provat ta bort en bit. Jag om det går och måla på gamla gipsskivor från 70 talet. Grund måla sen två lager väggfärg.

• Grov texturerad tapet på vägg, svagt mönstrad och visar tecken på slitage, troligtvis från 70-talet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal tapet delvis borttagen från en gipsskiva, avslöjar sliten yta under strukturerad tapet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Och vad är funderingen?

Kan du få bort tapeten utan att få med pappen på gipsen går det så klart bra, men räkna med att du kommer behöva spackla på viss ställen.

Måla på en 70-tals gipsskiva är inga problem.

K Kane skrev:
Och vad är funderingen?
Kan man måla på gamla gipsskivor efter man rivit bort gamla tapeten?

A
Nej, du måste spackla. Köp billig oljefärg på rusta eller spärrfärg på biltema. Därefter skär bort där tapeten släpper sig. Sen spackla och slipa 3-4 ggr.

Mirka handslip är det bästa som finns. Du slipper damm.

N nisse016 skrev:
Kan man måla på gamla gipsskivor efter man rivit bort gamla tapeten?
Nej, spackla ojämnheter och sätt upp easy cover först.

A Anonym____ skrev:
Nej, du måste spackla. Köp billig oljefärg på rusta eller spärrfärg på biltema. Därefter skär bort där tapeten släpper sig. Sen spackla och slipa 3-4 ggr.

Mirka handslip är det bästa som finns. Du slipper damm.
På den där strukturtapeten??

A
K Kane skrev:
På den där strukturtapeten??
Jag har spacklat om fyra hus.. jag är ingen målare. Men jag hade exakt en sådan tapet i min första lägenhet och jag gjorde misstaget att inte spärrmåla.

Spackel på Jula är inte dyrt. 10l för någon hundralapp.

A Anonym____ skrev:
Jag har spacklat om fyra hus.. jag är ingen målare. Men jag hade exakt en sådan tapet i min första lägenhet och jag gjorde misstaget att inte spärrmåla.

Spackel på Jula är inte dyrt. 10l för någon hundralapp.
Är det inte smartare att riva ner tapeten då?

A
K Kane skrev:
Är det inte smartare att riva ner tapeten då?
Man lyckas normalt aldrig med det.. Och kommer underlaget var helt slätt och fint?

Men man kan ju försöka. Tapetklister + glapack, eller ångmaskin.

A Anonym____ skrev:
Man lyckas normalt aldrig med det.. Och kommer underlaget var helt slätt och fint?
Nej. Men garanterat mindre spackling efteråt.

• Gilla
Anonym____
  • Laddar…
Spärrmåla och spackla, du vet vad du får för underlag och det går fortast.

Börjar du riva så kan det ta lång tid att få ner tapeten och när man spärrmålar på den där pappytan som blir kvar så kan den släppa eller bilda blåsor och så får man fortsätta skrapa bort blåsor och lös tapet för att sen spärrpåla på dom ytorna igen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.