3 308 läst ·
2 svar
3k läst
2 svar
Måla om i klädkammaren!
Jag har tänkt mig att fräscha upp lite i klädkammaren!
Eftersom jag hade två dörrar in till klädkammaren så beslutade jag mig för att ta bort den ena, så att man kan planera den bättre!
Nu har jag gipsat för hålet samt spacklat en del ojämnheter i väggarna,
Undrar om det kommer att bli någon skillnad på färgen när jag har målat klart?
Dom gamla väggarna är målade vita från början, men nu när det kommer en gipsskiva som är "brun" mitt i väggen, kommer man att se skillnad på vart gipsen sitter? Eller måste jag grundmåla gipsen innan jag målar hela rummet?
Tänkte först att väva hela rummet och sen måla det,,, men vilket jobb för en klädkammare!! Nu har jag tänkt att måla när jag är färdig med spacklander istället!
Mvh//Johan
Eftersom jag hade två dörrar in till klädkammaren så beslutade jag mig för att ta bort den ena, så att man kan planera den bättre!
Nu har jag gipsat för hålet samt spacklat en del ojämnheter i väggarna,
Undrar om det kommer att bli någon skillnad på färgen när jag har målat klart?
Dom gamla väggarna är målade vita från början, men nu när det kommer en gipsskiva som är "brun" mitt i väggen, kommer man att se skillnad på vart gipsen sitter? Eller måste jag grundmåla gipsen innan jag målar hela rummet?
Tänkte först att väva hela rummet och sen måla det,,, men vilket jobb för en klädkammare!! Nu har jag tänkt att måla när jag är färdig med spacklander istället!
Mvh//Johan
Man får måla så många gånger att det inte längre syns någon skillnad i färg.... För oss betydde det tre lager. Vet ju inte vad du har för väggar, men hos oss syns det egentligen ganska mycket skillnad eftersom det är olika grund, dels puts, dels spackel över hålen, dels gipsskiva. Färgnyanserna blir lite olika eftersom grunden är olika. Men i en klädkammare kanske man inte bryr sig så där jättemycket...
Japp trodde nästan det!
Får rolla gipsen en extra gång innan jag målar på ett nytt lager!
Jag tycker att det är väldigt svårt att bestämma sig för att man är nöjd, med allt förarbete. Nu har jag spacklat o slipat 2 gånger och är väl hyffsat nöjd, men det kan ju alltid bli bättre! Eftersom jag är nybörjare så vet jag inte riktigt om hur mycket som kommer att synas osv. Finns det inte någon tummregel eller liknande? så att man inte jobbar ihjäl sig på förarbetet!! Bra att börja i en klädkammare så lär man sig kanske något till man ska börja med dom andra rummen!!
Ha d Johan
Får rolla gipsen en extra gång innan jag målar på ett nytt lager!
Jag tycker att det är väldigt svårt att bestämma sig för att man är nöjd, med allt förarbete. Nu har jag spacklat o slipat 2 gånger och är väl hyffsat nöjd, men det kan ju alltid bli bättre! Eftersom jag är nybörjare så vet jag inte riktigt om hur mycket som kommer att synas osv. Finns det inte någon tummregel eller liknande? så att man inte jobbar ihjäl sig på förarbetet!! Bra att börja i en klädkammare så lär man sig kanske något till man ska börja med dom andra rummen!!
Ha d Johan
Klicka här för att svara