Som rubriken säger så ska vi måla om husgrunden till våren, huset är precis ommålat och grunden som är putsad leca (krypgrund) ser för sorglig ut efter 20 år med regn, snö och smutsstänk.

Vad behöver jag göra innan jag målar och vad ska man ha för typ av färg/bruk/puts eller vad som är bäst för ändamålet? Tänker mig en liknande ljus färg som det är idag.

Foton är tagna på morgonen i +7 och det har regnat konstant i en evighet förövrigt :rolleyes:

Rödmålat trähus med putsad grundleca som behöver ommålning, omgiven av grus och höstlöv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Husgrund i ljus färg bredvid rödmålad vägg med cyklar och stenplattor täckta av mossa.
Skapa konto
Putsvägg och husgrund i behov av ommålning med synligt slitage och vädringsgaller nära marksten.
Skapa konto

Jag målade om min husgrund nu i somras. Körde med Biltemas mur & putsprimer först och sedan deras mur & putsfärg.
Blev bra som fan, men behövde måla säkert 4 ggr om det räcker för jag hade salt eller kalk-utfällningar som envisades med att lysa igenom på vissa ställen.

Jag gjorde inget mer förarbete än o ta en styv piasavakvast o borsta rent hela grunden. Sen primer och dagen efter färgen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.