För att ta reda på om det är dags att måla om husets fasad behöver du bland annat veta när fasaden senast målades om och vilken färgtyp som använts. Vi talade med två experter för att få reda på hur ofta en fasad behöver målas om.

Du kan läsa artikeln här: Hur ofta måla om huset?

Det är dags när det ser förjävligt ut.
Vet grannar på mitt område som inte har målat huset på 30år och ser fortfarande bra ut.

• Gilla
  • Wow
1dersson och 5 till
  • Laddar…
Tomture61
T TheGame skrev:
Det är dags när det ser förjävligt ut.
Vet grannar på mitt område som inte har målat huset på 30år och ser fortfarande bra ut.
Har akrylatfärg , herrgårsgul.
Målat 2009 , börjar se mycket matt och tråkig ut nu .

Tomture61 Tomture61 skrev:
Har akrylatfärg , herrgårsgul.
Målat 2009 , börjar se mycket matt och tråkig ut nu .
Fanns väll en period när färger var bra med mycket gift osv.
Sen blev det en period när allt såbt togs bort och färgerna blev sämre.
Nu kanske förhoppningsvis blir böttre igen för jag ska måla om huset efter panelbyte helt nytt så hoppas det håller :D
Jag valde demidekk clean tech, vet inte vad det är nå vattenbaserat var inte dyrast iaf men glansigare än dom dyrare.

Artikeln pratar bara om träfasader? Vad gäller för t.ex puts?

Det självklara svaret på hur man slipper bry sig om ommålning är om man väljer alternativet att inte börja måla fasaden.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Artikeln pratar bara om träfasader? Vad gäller för t.ex puts?
Silikat målar man puts med. Om det inte har målats med annan typ av murfärg tidigare.

knyh knyh skrev:
Silikat målar man puts med. Om det inte har målats med annan typ av murfärg tidigare.
Men är det samma livslängd sin för trä? Eller det används bara på puts? Putsade hus målas väl knappast om var 10-15e år?

A ajn82 skrev:
Men är det samma livslängd sin för trä? Eller det används bara på puts? Putsade hus målas väl knappast om var 10-15e år?
Ingen aning, har bara bott i mitt putsade hus i 2,5 år. 🙂 Minns inte vad förra ägaren sade när han målade sist. Men ja, det var längesen i alla fall. Antagligen mer än 10 år sedan och det ser fortfarande bra ut.

... Men jag tolkar artikeln som att de menar putsfasad när de snackar om silikatfärg, för det använder man väl överhuvudtaget inte på trä oavsett?

Vore intressant med en jämförelse av hur mycket förarbete som behövs vid en ommålning med respektive färgtyp.

• Gilla
emmjo
  • Laddar…
Vårat hus är byggt 1998 och kan inte tänka mig att det har målats om sedan dess. Tänkte det var dags, inte för att det ser dåligt ut men för att det har gått så lång tid. Tog hit några stycken målare som alla sa att det inte behövdes målas om på flera år. Litar väl på dem (de hade ju kunnat säga att det absolut behöver målas om de ville tjäna "lätta pengar") så det kan uppenbarligen hålla betydligt längre.

• Gilla
SusoDus
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.