Hej.
Det är nu 10 år sedan garaget målades, alltså dags igen.
Jag har även andra trädetaljer runt huset som bör målas, längs gavel och under tak i övrigt är husfadern putsad.
Undrar följande:
1. Räcker det med 1 strykning?
2. Garagets mått är 10m x 4m samt en höjd på ca 2.5m. (inkl. garageport samt förrådsdörr)
Hur många liter kan det behövas?
3. Förslag på färg, Beckers? Hade just Beckers för 10 år sedan.
Tack.
Det är nu 10 år sedan garaget målades, alltså dags igen.
Jag har även andra trädetaljer runt huset som bör målas, längs gavel och under tak i övrigt är husfadern putsad.
Undrar följande:
1. Räcker det med 1 strykning?
2. Garagets mått är 10m x 4m samt en höjd på ca 2.5m. (inkl. garageport samt förrådsdörr)
Hur många liter kan det behövas?
3. Förslag på färg, Beckers? Hade just Beckers för 10 år sedan.
Tack.
Mängd och antal strykningar beror på vilken färg du använder.
Har ingen färg att rekommendera då jag inte varit nöjd med den jag valt och den nya jag använt har inte tillräckligt långt tid gått för att kunna rekommendera den.
Men du kan läsa Folksams färgtest om du vill.
Har ingen färg att rekommendera då jag inte varit nöjd med den jag valt och den nya jag använt har inte tillräckligt långt tid gått för att kunna rekommendera den.
Men du kan läsa Folksams färgtest om du vill.
Beckers Perfekt och Alcro Bestå är i topp i Folksams test. Färgerna är identiska då färgerna görs i samma fabrik. Bägge är av typen akrylat och håller glans och kulör i upp till 16 år.
Du lär klarar dig på en burk, dvs 10 liter. Men ska du byta kulör får du kanske komplettera med någon 3 liters burk.
Du lär klarar dig på en burk, dvs 10 liter. Men ska du byta kulör får du kanske komplettera med någon 3 liters burk.
Tack för svar.Stadsfiskalen skrev:Beckers Perfekt och Alcro Bestå är i topp i Folksams test. Färgerna är identiska då färgerna görs i samma fabrik. Bägge är av typen akrylat och håller glans och kulör i upp till 16 år.
Räknar du på 1 strykning då?
Hur är skicket på färgen som sitter där nu? Har det flagnat? Ser det fräscht ut?Revilo skrev:
Ser allt bra ut, kan du köra tvätt av fasaden och sen stryka ett lager. Väggytan på garaget är ju ca 70 kvm enligt dina mått. På en 10 liters burk kommer du 70 kvm. Behövs två strykningar får du köra 2 burkar.
Svårt att se på bilderna. Är det några släpp? Om du skrapar lätt med en morakniv på utsatta ställen?
Om allt sitter bra: tvätta och stryk två lager färdigfärg.
Om det inte sitter överallt, skrapa bort allt löst, tvätta, grunda trärena fläckar, två lager färdigfärg.
Två lager kommer hålla längre än ett.
Vad använde du för färg förra gången? Akrylat? Då ska du köra det igen.
Om allt sitter bra: tvätta och stryk två lager färdigfärg.
Om det inte sitter överallt, skrapa bort allt löst, tvätta, grunda trärena fläckar, två lager färdigfärg.
Två lager kommer hålla längre än ett.
Vad använde du för färg förra gången? Akrylat? Då ska du köra det igen.
Produkter som diskuteras: "morakniv"
Allroundkniv Companion svart Morakniv
Allroundkniv med ergonomiskt skaft
139 kr inkl moms
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden