Hej!
Vi har köpt ett hus och ska nu måla om en stuga som står på tomten. Ägaren innan sa att innan vi målade stugan så skulle vi rugga upp hela fasaden med en grov stålborste, olja två gånger och sedan måla två lager ovanpå det.
Jag har aldrig hört talas om att man ska stålborsta och olja innan man målar, men jag har å andra sidan aldrig målat ett hus.
Vad tror ni om det här tillvägagångssättet?
Vi har köpt ett hus och ska nu måla om en stuga som står på tomten. Ägaren innan sa att innan vi målade stugan så skulle vi rugga upp hela fasaden med en grov stålborste, olja två gånger och sedan måla två lager ovanpå det.
Jag har aldrig hört talas om att man ska stålborsta och olja innan man målar, men jag har å andra sidan aldrig målat ett hus.
Vad tror ni om det här tillvägagångssättet?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ganska säker på det. Det är vackert, färgen kommer förmodligen jämna ut sig med åren. Hur gammal är stugan? Ja det är näst intill underhållsfritt, läs på lite om järnvitriol på nätet. Lägg ner kraft och pengar på något bättre 
Stugan är från 82, den har nog inte varit målad sen utan har haft denna vitriol eller vad det nu är. Tror inte färgen kommer att jämna ut sig mer.
Ska läsa på! Men är fortfarande inne på att måla för jag tycker att det ser förtaskigt ut
Ska läsa på! Men är fortfarande inne på att måla för jag tycker att det ser förtaskigt ut
WTF! 1982! De E bra skit. Då måste kvalitén på panelen vara prima. Om det är järnvitriol bör ni måla om med tex Falu-färgerna, röd, svart, brun mfl. Alltså en slamfärg för säkerhets skull. Borsta av panelen med tex en piassavakvast eller nåt och sen två lager. Dock förbjudet att måla så fin fasad röd enligt 6:E stycket, 3:e kapitlet i 2;a mosebok. Travlig helg.
Klicka här för att svara