T Tauno skrev:
Någon här tipsade om Cuprinol Fasad Plus, och enligt dem själva ska det gå att måla med den även på akrylat!
Är "nästan" samma som Nordsjö Tinova VX+ (båda från AkzoNobel-koncernen) men säljs olika Nordsjö i färgbutiker och Cuprinol mest i byggvaruhus.
Har målat med Nordsjö VX sedan den lanserades både på nytt trä och gammal färg, provade vid ett tillfälle att köpa Cuprinol-varianten men var tunnare i konsistensen och blev snabbt mattare i ytan.
Har målat på gammal akrylat och färgen sitter fast, däremot har den gamla färgen släppt på några ställen.
Så allt hänger på färgen som nu sitter på väggarna hur det fungerar.
 
  • Gilla
Tauno
  • Laddar…
Linoljefärg är väl inte dyrt? Kolla på priset per målad kvadrat och inte per liter.
Det är tre strykningar så jämfört med vanliga "system" är det en strykning mindre.
 
  • Gilla
Tauno
  • Laddar…
Om det varit min stuga hade jag hyrt eller köpt en speedheater Tagit ner akrylaten och kört på hederlig slamfärg igen. Fördelen är att när det är dags för ny strykning så borstar man bara av fasaden innan. Och sprickor och hål kan ni spackla med linoljekitt.
 
  • Gilla
Tauno
  • Laddar…
J
T Tauno skrev:
Man brukar säga att slamfärg och linoljefärg är bra eftersom de andas, men idag målas de flesta väggarna med alkyd och akrylat. Kanske är det så att kravet på att färgen ska andas bara är en myt?
Det är absolut inte en myt. Det som hänt är väl att man numera bygger väggar med luftspalt, då kan virket andas "bakåt". De hus med fasad utan luftspalt och målade med plastfärg har nog i många fall ruttnat bort.
T Tauno skrev:
Jag har läst att det kanske går att måla om med linoljefärg efter att ha skrapat bort all lös gammal färg. Men linoljefärg kräver att man målar tunt i flera lager, vilket låter tidskrävande och arbetsamt. Dessutom är linoljefärg ganska dyr.
Linoljefärg är inte speciellt dyrt per m2. Det är dyrt per liter, men färgen är otroligt mycket mer dryg än akrylatfärg, så jämför inte literpris, jämför kvadrantmeterpris.

Att måla tunt i flera lager, ja, det tar tid och färgen är "segare" än "plastfärg, så det ÄR jobbigare att måla.
Jag har målat med en linoljefärg från tror jag beckers, den var utspädd och lättmålad men därmed inte lika dryg. Och spädda färger har ofta lösningsmedel så utomhus kan det funka, men man ska tänka på att inte få i sig ångorna...

Det går oftast att måla över nästan all färg med linoljefärg (dock inte med slamfärg) men många av fördelarna försvinner, tex är färgen fortfarande tät och om plastfärgen släpper så kommer den ju om den finns kvar under släppa och då förstås även linoljefärgen målad ovanpå. Men om plastfärgen är lätt att skrapa eller släppt själv till 90% så skulle jag låta 10% vara kvar och bara måla över allt med linoljefärg...
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.