8 541 läst ·
13 svar
9k läst
13 svar
Måla mässing till vattenledningsrör?
Vår yrkesmålare valde att inte måla mässingsdetaljerna till de olika vattenledningsrören som går genom vår gästtoalett. Hur brukar man göra? Jag tycker att det är snyggast med samma färg på hela röret.
Behandlar man mässing på något sätt för att färgen ska fästa? Rören är från 70-talet.
Behandlar man mässing på något sätt för att färgen ska fästa? Rören är från 70-talet.
Hur skulle målare kunna veta att du ville ha dem målade? Om du tyckte att det var snyggt med mässing och han kladdat på dem så hade du säkert inte blivit glad 
Hur som helst så brukar man väl inte använda mässing synligt utanpåliggande i badrum i dagsläget utan välja kromade rör och rördelar istället. Hur som helst är det nog inget problem för dig att måla på mässingen.
Hur som helst så brukar man väl inte använda mässing synligt utanpåliggande i badrum i dagsläget utan välja kromade rör och rördelar istället. Hur som helst är det nog inget problem för dig att måla på mässingen.
Han skulle inte ha målat rören över huvud taget, det skulle jag ha gjort själv. De var inte heller tillräckligt rengjorda ännu. Eftersom han väljer att inte kommunicerar alls med mig som beställare har han ställt till det på olika sätt.krillek skrev:
Beträffande mässingen undrar jag att det är lämpligt att jag grundar den med röd grundfärg/mönja före jag målar dem på samma sätt som resten av rören.
Målaren har inte använt särskild elementfärg utan en burk "Vattenburen akrylatbaserad färdigstrykningsfärg för trä och grundmålad metall inomhus". Därför min undran om att mönja mässingen före övermålning med färg ur samma burk.
På mässing behöver du inte mönja utan du behöver något som fäster mycket bra och som blockerar eventuella genomslag. Försök att hitta en vidhäftningsprimer för metallytor, alternativt en gammal hederlig naftaburen grundfärg.
Har en burk vattenburen alkydbaserad häftgrund "för trä och förzinkade metallytor". Inköpt nyligen. Skulle den fungera på mässing?
Dessutom har jag en burk Hammerite Special primer Metall Grund, vattenbaserad. "Ger vidhäftning på mässing, koppar ...". Dock är den några år gammal. Konsistensen är lite gryning, men det är den väl normalt?
Hur välja?
Dessutom har jag en burk Hammerite Special primer Metall Grund, vattenbaserad. "Ger vidhäftning på mässing, koppar ...". Dock är den några år gammal. Konsistensen är lite gryning, men det är den väl normalt?
Hur välja?
Testa att stryka några cm med varje på röret. Efter tork, tryck hårt med tummen och dra / vrid om. Lossnar ingen så kan du gott passa på att göra av med hammeriten (eller ärgar mässing av vatten? minns ej!). Har den stått ute och frusit? Oftast brukar gryniga färger vara trasiga.
Vattenbaserad elementfärg kan bli grönfärgad av mässing och koppar,
Grunda "naken" metall med en lösningsmedelsbaserad grundfärg.
Jag har provat utan grundfärg, fick göra om....
Men då var det nya rör och kopplingar, jag skulle inte chansa, då det är jobbigt att ta bort färg...
Grunda "naken" metall med en lösningsmedelsbaserad grundfärg.
Jag har provat utan grundfärg, fick göra om....
Men då var det nya rör och kopplingar, jag skulle inte chansa, då det är jobbigt att ta bort färg...
Administrator
· Skåne
· 8 670 inlägg
Jag har raderat inlägg som inte förde diskussionen framåt.
Tack för råd. Jag har nu grundat mässingen med Hammeriteprimern och strukit tre gånger med vattenbaserad akrylatbaserad färg. Färgen är avsedd för bl a grundmålad metall inomhus.
Nu återstår att se om målningen håller.
Nu återstår att se om målningen håller.
Klicka här för att svara