17 256 läst ·
37 svar
17k läst
37 svar
Måla invändiga putsväggar i gammalt skånskt hus
På vårt putsade sommarhus byggt -93 målade vi med samma silikatfärg ute och inne. Huset ser forfarande nymålat ut både ute och inne. Ytan är extremt slitstark och motståndskraftig. Vill man ha nåt bekymmersfritt rekommenderar jag silikat. Men som någon sa det är inte en speciellt "levande" yta.
Johannes
Johannes
Jag har nog tänkt att man ska skymta teglet igenom putsen, på sina ställen vara helt bart. Väggen ska liksom bara vara lite slammad m puts - ej heltäckande m tegelstruktur. Eftersom de andra väggarna i köket ska vara vanligt putsade så måste det nog vara samma bruk på diskbänksväggen. Då går alltså alternativet m gipsputs bort. Har använt gipsputs en hel del och det är alldeles för känsligt för kök. Kan man lacka puts m bra resultat (ovanför spisen)? Hade tänkt ha glasskiva den nedersta biten - men det känns inte riktigt kul i ett gammalt hus.
Jag kanske var otydlig. Här ovan har diskuterats färgval för puts invändigt. Det verkar som det delvis hänger ihop m vilken puts man väljer. Vi har bara använt KC-bruk tidigare, men blir lite undrande när det ovan talas om olika bruk. Därför så funderar jag på vilken puts kan vara lämplig dels som "Vanlig" puts dels som håller att stryka på riktigt tunnt. Det kanske går bra m vanligt KC bruk? Här har också nämnts en del olika typer av färg och att samtliga är "öppna". Undrar bara om dessa förslag s a s " går in i putsen" eller lämnar en hinna som kan slitas bort. Har nämnligen gjort misstaget tidigare att ha vanlig väggfärg (Auros) på puts, och det slits bort. Har även provat att tunna samma färg för att lasera tegel och det blev vackert men det sitter inte bra (har väl tunnat ut bindemedlet förmkt). Man kanske kan tunna med nägot annat än vatten??? Hmm....
Bra tips m Allbäcks i Ystad - provar det.
Har renoverat huset i snart tio år, och har inte så god erfarenhet av att fråga i färgaffärer, får så otroligt olika besked. Även hos specialaffärer som hos Ottosson har det blivit helgalet.
Bra tips m Allbäcks i Ystad - provar det.
Har renoverat huset i snart tio år, och har inte så god erfarenhet av att fråga i färgaffärer, får så otroligt olika besked. Även hos specialaffärer som hos Ottosson har det blivit helgalet.
Vilket bruk man väljer beror ju på underlaget. Underlaget ska vara starkare än bruket. Därav olika val till olika underlag. Det samma gäller färgerna. Bra att ha i bakhuvudet är att man alltid stockar utåt med det svagaste ytterst.
Hur tunt man kan "stryka" putserna beror på ballaststorleken där man helst inte ska stryka tunnare än 3 x ballaststorleken eftersom man annars inte har nåt som binder ballasten.
Öppna färger är mineraliska ex. KC-färg, Kalkfärg, Silikatfärg osv. och som du säger så går de in i putsen. Ingen hinna. Det du målade med låter som en plastfärg för den lägger sig bara uppepå.
Personligen så tycker jag inte att man, när man söker putsfärg, ska gå till en färghandlare utan istället vända sig till putstillverkare för råd.
Hur tunt man kan "stryka" putserna beror på ballaststorleken där man helst inte ska stryka tunnare än 3 x ballaststorleken eftersom man annars inte har nåt som binder ballasten.
Öppna färger är mineraliska ex. KC-färg, Kalkfärg, Silikatfärg osv. och som du säger så går de in i putsen. Ingen hinna. Det du målade med låter som en plastfärg för den lägger sig bara uppepå.
Personligen så tycker jag inte att man, när man söker putsfärg, ska gå till en färghandlare utan istället vända sig till putstillverkare för råd.
Jag har hört sägas - rätta mig gärna om jag har fel - att silikatfärgen är genomsläpplig endast de första strykningarna. För varje gång ytan målas om så blir den mindre genomsläpplig. Med andra ord, om man har mycket fukt i väggarna så är det på lång sikt bättre att hålla sig till kalken.
Vad gäller att putsen ska vara hårdare än underlaget. Vad för slags puts är bra på lerväggar?
Vad gäller att val av färg beror på val av puts, så är jag lite frågande till att man inte skulle kunna kalka ytor putsade med vanlig KC-puts. Mina ytterväggar är lagade och bitvis omputsade med vanligt KC puts. Jag ville ha kalkputs, men muraren vägrade. Men, jag kalkar även dessa ytor och det går bra. Lagningarna syns igenom vid regn, men det beror på att det ännu inte har hunnit bli hundratals lager kalkning på dessa ytor. De enda ytor som kalken fäster dåligt på är rena cementlagningar och husfix i grunden.
Att kalkfärg färgar av sig är ett argument mot att använda den inomhus. Har läst att man kan undvika att den färgar av sig om man stryker väldigt tunnt i många lager med kalkvattning mellan varje lager. Någon som vet om detta stämmer?
Vad gäller att putsen ska vara hårdare än underlaget. Vad för slags puts är bra på lerväggar?
Vad gäller att val av färg beror på val av puts, så är jag lite frågande till att man inte skulle kunna kalka ytor putsade med vanlig KC-puts. Mina ytterväggar är lagade och bitvis omputsade med vanligt KC puts. Jag ville ha kalkputs, men muraren vägrade. Men, jag kalkar även dessa ytor och det går bra. Lagningarna syns igenom vid regn, men det beror på att det ännu inte har hunnit bli hundratals lager kalkning på dessa ytor. De enda ytor som kalken fäster dåligt på är rena cementlagningar och husfix i grunden.
Att kalkfärg färgar av sig är ett argument mot att använda den inomhus. Har läst att man kan undvika att den färgar av sig om man stryker väldigt tunnt i många lager med kalkvattning mellan varje lager. Någon som vet om detta stämmer?
Beror ju på hur mycket plast tillverkaren har i. De silikatfärger med minst plast i skulle du behöva måla oändligt många ggr med innan du har tätat till nåt så jag skulle vilja säga att påståendet i många fall är bull.Sommartorparn skrev:
Underlaget starkare än putsen. Det är därför det är så dåligt att putsa med KC på kalk. Lerväggar är alltid svårt. Välj lera igen eller alternativt det svagaste du kan hitta dvs. luftkalkbruk och då i vissa fall kanske man får blanda den själv i en mager blandning. Kan bli problem med vidhäftning, men man kan ju använda en putsbärare. Alternativet är förstås att ta bort leran först så slipper man blanda själv och tänka på propotionerna utan kan köpa en färdig produkt.Sommartorparn skrev:
Jo, du kan kalka KC, kalken är ju svagare, men det finns bättre alternativ. Kalkfärg är beroende av suget och ju starkare bruk ju tätare = ju sämre vidhäftning = ju tätare ommålningsintervall. Där får du då ditt svar på varför det fäster så dåligt på "rena cementlagningar". Ren cement använder man inte att laga med. det är ett bindemedel.Sommartorparn skrev:Vad gäller att val av färg beror på val av puts, så är jag lite frågande till att man inte skulle kunna kalka ytor putsade med vanlig KC-puts. Mina ytterväggar är lagade och bitvis omputsade med vanligt KC puts. Jag ville ha kalkputs, men muraren vägrade. Men, jag kalkar även dessa ytor och det går bra. Lagningarna syns igenom vid regn, men det beror på att det ännu inte har hunnit bli hundratals lager kalkning på dessa ytor. De enda ytor som kalken fäster dåligt på är rena cementlagningar och husfix i grunden.
Jag antog nu att ni lagat en kalkputsad fasad med KC.
Lagningarna hos dig syns just för att det är olika sug i underlaget och skiftningarna kommer inte att försvinna hur mycket du än målar. Det är även i dessa skarvar som fasaden kommer att spricka på när det är dags.
Byt murare om han vägrar göra rätt!
Ja, man ska alltid eftervattna kalkfärg i ca 3 dygn för att bygga upp styrkan i den och kalkvatten det optimala, ja. Man ska även förvattna för jämt sug. Man kan få en kalkfärg att inte krita om man bara gör rätt. På samma sätt kan man få en icke-kritande, tex KC-färg, att krita om man bara gör felSommartorparn skrev:
Och kör man med 2k silikatfärg helt utan plasttillsatser så ska det väl inte vara något problem alls?!ktm250 skrev:
Tack för många bra förklaringar!ktm250 skrev:Jo, du kan kalka KC, kalken är ju svagare, men det finns bättre alternativ. Kalkfärg är beroende av suget och ju starkare bruk ju tätare = ju sämre vidhäftning = ju tätare ommålningsintervall. Där får du då ditt svar på varför det fäster så dåligt på "rena cementlagningar". Ren cement använder man inte att laga med. det är ett bindemedel.
Jag antog nu att ni lagat en kalkputsad fasad med KC.
Lagningarna hos dig syns just för att det är olika sug i underlaget och skiftningarna kommer inte att försvinna hur mycket du än målar. Det är även i dessa skarvar som fasaden kommer att spricka på när det är dags.
Byt murare om han vägrar göra rätt!
![]()
Förstår nu varför bönderna (o vi andra) behöver kalka varje år medan de medeltida kyrkorna klarar sig betydligt längre mellan intervallerna. Själv försöker jag kalka vartannat år, tredje året kryper sprickorna fram och det blir putsskador.
Alrylfog o diskborste är annars jättebra att täta de sprickor som blir mellan gammal puts o nyare lagningar!
Vad gäller cementlagningarna i grunden...... Vet ej om det är 100% cement, med det är en betydligt hårdare blandning än den puts som väggarna lagats med. Det är som en fet yta och där fäster inte kalken ens en säsong. Annars tycker jag nog att kc-putslagningarna blir OK med kalkning. Inte gör det något att de lyser igenom vid regnväder. Jag skulle nog inte avråda någon från att avstå från kalken bara för det att det är lite cement i putsen. (Om det inte är ett jättestort hus förstås..........) Det är så himla snyggt när det är nykalkat!
För att återgå till ämnet för denna tråd:
Hur måla innerväggar i en gammal skånelänga? Väggar av delvis bränd delvis obränd lertegel. Markfukt som stiger i väggarna. Mycket fukt eftersom det bara används sommartid. Ingen grundvärme på vintern.
Vad för slags puts rekommenderas? Vad för slags målning på den?
Jag skulle avråda från att laga med akrylfog! Använd riktiga, rätta produkter istället och sluta förstöra det stackars huset 
Till väggarna du beskriver, jag tar för givet att de är tegelrena annars gäller annat, skulle jag satsa på hydrauliskt kalkbruk med en grundning av hydraulisk kalkgrund först och sen måla med en Kkh-bunden färg. Skippa KC och diverse cementbruk och akrylfogar.
Till väggarna du beskriver, jag tar för givet att de är tegelrena annars gäller annat, skulle jag satsa på hydrauliskt kalkbruk med en grundning av hydraulisk kalkgrund först och sen måla med en Kkh-bunden färg. Skippa KC och diverse cementbruk och akrylfogar.
Produkter som diskuteras: "akrylfog"
Akrylfog
Akrylfog är en elastisk fogmassa som ofta används i byggnadsarbeten för att fylla i och täta fogar, sprickor och öppningar. Den är vattenbaserad, vilket innebär att den är miljövänlig och lätt att jobba med. Akrylfog kan målas över och
Läs mer
Tegelrena, dvs ren obränd lera på vissa ställenktm250 skrev:
Jag är också nyfiken på hur man sköter en vägg som målats i Kkh-bunden färg när den blir smutsig? Tvättar väggen? Målar om?
PS. Mitt tips om akrylfog gäller husets utsida som i det avseendet redan är förstört eftersom kalkputs blandats med diverse lagningar av kc-puts. Jovisst, skulle jag gärna få hela huset omputsat med kalkbruk, om någon annan betalade.