4 175 läst ·
2 svar
4k läst
2 svar
Måla innertak i källare - tidigare kalkfärgat
Hej,
Nu är vi snart framme vid målning av innertaket i vårt källarprojekt.
Hittar inte svar på mina frågor i tidigare trådar, så det får bli en ny.
Finns det några argument ur fukttransportsynpunkt att använda kalk eller silkatfärg framför olje/akrylatgrund och sedan vanlig takfärg i innertaket i källaren?
Förutsättningar:
Putsat innertak ca 120 kvm. (Förutsätter att det är kalkbruk, lagat med både KC bruk och lufttorkande kalkbruk i omgångar nu och tidigare - finns även några fläckar vanligt spackel har jag sett).
Källaren är inte dränerad, men relativt torr, avfuktare finns.
Väggarna kommer målas med diffusionsöppen färg på ny slammning.
Nu är vi snart framme vid målning av innertaket i vårt källarprojekt.
Hittar inte svar på mina frågor i tidigare trådar, så det får bli en ny.
Finns det några argument ur fukttransportsynpunkt att använda kalk eller silkatfärg framför olje/akrylatgrund och sedan vanlig takfärg i innertaket i källaren?
Förutsättningar:
Putsat innertak ca 120 kvm. (Förutsätter att det är kalkbruk, lagat med både KC bruk och lufttorkande kalkbruk i omgångar nu och tidigare - finns även några fläckar vanligt spackel har jag sett).
Källaren är inte dränerad, men relativt torr, avfuktare finns.
Väggarna kommer målas med diffusionsöppen färg på ny slammning.
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Jag är inget proffs så jag kanske inte borde svara på detta men jag tycker det låter rätt konstigt att en kalk- eller silikatfärg skulle ha någon positiv effekt i ett innertak. Funktionen med en diffusionsöppen färg är ju trots allt att fukt ska kunna vandra och inte bli instängd.
Tveksam över att ditt innertak är diffusionsöppet rakt igenom, om det nu iöverhuvudtaget är såpass fuktigt där nere så att du behöver låta fukten vandra genom taket så lär den nog i värsta fall stanna i taket.
Men det är enbart spekulationer, jag låter någon med mer erfarenhet få sista ordet.
Tveksam över att ditt innertak är diffusionsöppet rakt igenom, om det nu iöverhuvudtaget är såpass fuktigt där nere så att du behöver låta fukten vandra genom taket så lär den nog i värsta fall stanna i taket.
Men det är enbart spekulationer, jag låter någon med mer erfarenhet få sista ordet.
Klicka här för att svara