7 959 läst ·
21 svar
8k läst
21 svar
Måla impregnerat altanstaket
Vilka dimensioner använde du till de vita delarna, det var snyggt.B Blom90 skrev:Hej! Jag bygdde altan förra sommaren men nu har jag fått backjobb av sambon som hävdar att överliggaren och stolparna också ska vara vita, vet inte riktigt hur jag ska lösa det. Funderade på att måla stolparna ner till trallen men då är jag rädd att dom suger fukt underifrån och ruttnar från insidan längre upp där det är målat isåfall. Hur hade ni gjort? Bara måla överliggaren och låta stolparna vara?
[bild]
De kommer inte ruttna då de är impregnerat. Dock kommer du troligen få måla om och om och sen om igen. Färg fäster tyvärr dåligt på impregnerat.B Blom90 skrev:Hej! Jag bygdde altan förra sommaren men nu har jag fått backjobb av sambon som hävdar att överliggaren och stolparna också ska vara vita, vet inte riktigt hur jag ska lösa det. Funderade på att måla stolparna ner till trallen men då är jag rädd att dom suger fukt underifrån och ruttnar från insidan längre upp där det är målat isåfall. Hur hade ni gjort? Bara måla överliggaren och låta stolparna vara?
[bild]
Ska man måla på sånt måste man nog vänta minst 10 år innan ytan kan ta emot färg som ska bestå någorlunda
Såhär 5 år senare så är det fortfarande omålat. Dom målade delarna håller sig fint iaf 🙂Kenneth Hellman skrev:
Klicka här för att svara