Hej! Jag bygdde altan förra sommaren men nu har jag fått backjobb av sambon som hävdar att överliggaren och stolparna också ska vara vita, vet inte riktigt hur jag ska lösa det. Funderade på att måla stolparna ner till trallen men då är jag rädd att dom suger fukt underifrån och ruttnar från insidan längre upp där det är målat isåfall. Hur hade ni gjort? Bara måla överliggaren och låta stolparna vara?

Altan i trä vid en husvägg med vita detaljer och naturfärgade stolpar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skulle aldrig måla, framför allt inte överliggaren.

• Gilla
Farstatjej90 och 2 till
  • Laddar…
Skulle måla, har gjort de skälv inga problem nere vid trall efter 4 år

Finare omålat som det är.
Annars ska man väl vänta ett år innan man målar tryckt virke.

• Gilla
Farstatjej90 och 2 till
  • Laddar…
Ni gör det inte lätt för mig haha, grejjen är den att vi på framsidan av huset hade en veranda när vi flyttade in som jag kopierade designen av staketet på, så tanken från början var väl egentligen att måla efter ett år när det torkat men jag har i efterhand blivit skeptisk till det
Vitmålad veranda med kopia av befintligt staketdesign synlig från husets framsida, omgiven av träd och natur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Måla. Har själv använt en vit täcklasyr utan problem... blir snyggt när man ser lite ådring.

Mazen Mazen skrev:
Måla. Har själv använt en vit täcklasyr utan problem... blir snyggt när man ser lite ådring.
Ja just det det är ju ett alternativ, lasyr är väl inte tät så det lär ju inte bli problem med fukt inuti isf. Hur pass vitt blev det med den du använde?

B Blom90 skrev:
Ja just det det är ju ett alternativ, lasyr är väl inte tät så det lär ju inte bli problem med fukt inuti isf. Hur pass vitt blev det med den du använde?
Den är vit, men man ser ådringen vagt ist för en helt slät yta.

• Gilla
Blom90
  • Laddar…
Jag byggde balkongräcke helt i tryckimpregnerat för 15 år sedan och målade med akrylatfärg efter nåt halvår på våren. Målade om för ca 7 år sen. Nu har överliggaren ruttnat och är helt kexig i skarvarna. Har omålat tryckimpregnerat räcke på landet som är intakt efter 20 år.

Mazen Mazen skrev:
Hej. Har du lite bilder på det? :)

B Blom90 skrev:
Hej! Jag bygdde altan förra sommaren men nu har jag fått backjobb av sambon som hävdar att överliggaren och stolparna också ska vara vita, vet inte riktigt hur jag ska lösa det. Funderade på att måla stolparna ner till trallen men då är jag rädd att dom suger fukt underifrån och ruttnar från insidan längre upp där det är målat isåfall. Hur hade ni gjort? Bara måla överliggaren och låta stolparna vara?

[bild]
Hej.
Blev det målat? Sitter färgen kvar? :)

B Bobbobula skrev:
Hej.
Blev det målat? Sitter färgen kvar? :)
Jag vann den här striden så det har inte blivit målat 😆

B Blom90 skrev:
Jag vann den här striden så det har inte blivit målat 😆
Haha kan man vinna?!? Grattis! 😅

Mazen Mazen skrev:
Har du bild att bjuda på? :)

H Håbbe01 skrev:
Skulle måla, har gjort de skälv inga problem nere vid trall efter 4 år
Hur har det hållit? Sitter det fortfarande kvar? :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.