Hej.
Man håller på att byta tak på vårt hus och samtidigt ser vi att våra gavelpaneler behöver skrapas, grundas och målas. Vi har fått okej från byggfirman att låna deras byggställning när de inte är där.
Problemet är dock vädret, det kommer lite skurar tidvis. SMHI anger ofta 0,3–0,7 mm och riskfaktorn ligger ofta runt 10–20 men ibland 30–40 vissa timmar.
Så även om det mestadels är uppehåll regnar det lite till och från. Hur allvarligt är det för de olika momenten? Till exempel, om vi skrapar färg i kväll och det skulle råka regna, hur allvarligt är det då? Risken finns såklart att vi skrapar men att det sedan aldrig blir något riktigt uppehåll för att hinna lägga på färgen innan de plockar ner ställningen igen.
Det kostar trots allt mycket tid och pengar att sätta upp ställningen, men samtidigt vill vi inte stå och jobba på något som praktiskt taget blir ogjort arbete.
Edit: Inte för jag tror det spelar någon roll men det är Beckers akrylat system vi kör.
Man håller på att byta tak på vårt hus och samtidigt ser vi att våra gavelpaneler behöver skrapas, grundas och målas. Vi har fått okej från byggfirman att låna deras byggställning när de inte är där.
Problemet är dock vädret, det kommer lite skurar tidvis. SMHI anger ofta 0,3–0,7 mm och riskfaktorn ligger ofta runt 10–20 men ibland 30–40 vissa timmar.
Så även om det mestadels är uppehåll regnar det lite till och från. Hur allvarligt är det för de olika momenten? Till exempel, om vi skrapar färg i kväll och det skulle råka regna, hur allvarligt är det då? Risken finns såklart att vi skrapar men att det sedan aldrig blir något riktigt uppehåll för att hinna lägga på färgen innan de plockar ner ställningen igen.
Det kostar trots allt mycket tid och pengar att sätta upp ställningen, men samtidigt vill vi inte stå och jobba på något som praktiskt taget blir ogjort arbete.
Edit: Inte för jag tror det spelar någon roll men det är Beckers akrylat system vi kör.
Produkter som diskuteras: "skrapar färg"
Färgskrapa Flexi Speedheater
Med 3 blad och hölster
499 kr inkl moms
Läs mer
Dr Becker säger,I Ironside skrev:Hej.
Medlem
· Västmanland
· 193 inlägg
Måla om du vill, men torktiden är längre - upp till flera dygn såhär sent på hösten.
Följer du rekommendationer från färgtillverkaren och gör det fackmanmamässigt väntar du tills i vår, grundmålat virke kan sitta tills dess.
Ett alternativ kan vara att ha en presenning runt det som ska målat och dieselvärmare för att snabba på torkprocessen.
Följer du rekommendationer från färgtillverkaren och gör det fackmanmamässigt väntar du tills i vår, grundmålat virke kan sitta tills dess.
Ett alternativ kan vara att ha en presenning runt det som ska målat och dieselvärmare för att snabba på torkprocessen.
Produkter som diskuteras: "Spännband"
Spännband & remmar
Upptäck vårt sortiment av spännband och remmar, perfekt för att säkra last och utrustning under transport eller lagring. Vårt sortiment omfattar allt från lätta spännband för enklare uppgifter till tunga lastremmar för tyngre jobb.
Läs mer
Skrapa så snart görligt, om det så regnar/duggar.
Upp med regn skydd, tejp o plast, et c som ovan.
Så snart görligt måla, första strykning behöver det vara helt torrt som anvisat, nyttja vinden när det håller uppe. Det är inte bra om det börjar regna efter en timme men inte heller farligt. (Vattenspädbar färg, med snabb torktid)
Vid andra strykningen är luftfuktigheten inte lika vansklig, men om finishen ska bli bra får det inte komma regndroppar.
Lycka till och kämpa på, idealet vore före täckplåtar.
Upp med regn skydd, tejp o plast, et c som ovan.
Så snart görligt måla, första strykning behöver det vara helt torrt som anvisat, nyttja vinden när det håller uppe. Det är inte bra om det börjar regna efter en timme men inte heller farligt. (Vattenspädbar färg, med snabb torktid)
Vid andra strykningen är luftfuktigheten inte lika vansklig, men om finishen ska bli bra får det inte komma regndroppar.
Lycka till och kämpa på, idealet vore före täckplåtar.
Om du inte vill göra åverkan på huset så kan det gå att hänga tunga dunkar i presenningen eller knyta rep som du drar över del av taket och till något du kan knyta fast i ex ett släp, räcke eller liknande.I Ironside skrev:
Fästa på ställningen bör vara enklare för där borde du kunna fästa med rep eller spännband i ställningen (kolla först med ställningsbyggarna så att inte någon del riskerar att lossna när vinden drar i presenningen)
Jag gjorde samma karusell när vi bytte taket här - lånade byggarna ställning för att åtgärda gavelpanelen. För att spara tid och göra livet enkelt för alla inblandade så köpte jag ny, grundmålad, panel. Första strykningen gjorde jag i garaget.
Att riva och spika upp nytt gör du på en kväll ifall du är kompis med cirkelsågen (och har du bra relation med byggarna så kanske du kan låna en spikpistol. Inte nödvändigt men ack så smidigt!).
Slutstrykningen sen är inte särskilt känslig, så mycket av väderstressen faller bort.
Att riva och spika upp nytt gör du på en kväll ifall du är kompis med cirkelsågen (och har du bra relation med byggarna så kanske du kan låna en spikpistol. Inte nödvändigt men ack så smidigt!).
Slutstrykningen sen är inte särskilt känslig, så mycket av väderstressen faller bort.
Redigerat:
Åh, och när du handlar panelen så köp en rulle vindduk också. Du kan lämna tillbaks den ifall den inte behövs, men när du river kanske du upptäcker att den gamla duken är taskig och då kan du lika gärna spika upp en ny på en gång.
När jag målade om mitt hus förra året var det vissa dagar med lokala skurar. Jag använde https://www.yr.no/ "map" funktion där man kan se men stor noggrannhet om skuren skulle gå bredvid eller över mig. Det stämde otroligt bra med verkligheten, målade ibland när det var kolsvart och spöregnade typ 1-2 km bort, inte en droppe hos mig 😎I Ironside skrev:
Intressant tips men blev det inte ganska dyrt? Det är egentligen inget fel på min panel. Magkänslan är att det är dyrare att byta panel än att hyra en ställning senare.ulfben skrev:
Jag gjorde samma karusell när vi bytte taket här - lånade byggarna ställning för att åtgärda gavelpanelen. För att spara tid och göra livet enkelt för alla inblandade så köpte jag ny, grundmålad, panel. Första strykningen gjorde jag i garaget.
Tack, enligt den ser det ju ganska lugnt ut fram till Söndag.Mats-S skrev:
När jag målade om mitt hus förra året var det vissa dagar med lokala skurar. Jag använde [länk] "map" funktion där man kan se men stor noggrannhet om skuren skulle gå bredvid eller över mig. Det stämde otroligt bra med verkligheten, målade ibland när det var kolsvart och spöregnade typ 1-2 km bort, inte en droppe hos mig 😎
Det är bara dyrare om din tid är värdelös.I Ironside skrev:
Blev nyfiken och kollade i bokföringen nu. 2600kr kostade mina panelbrädor. Det är ju inte många kvadratmeter som går åt. Och de var inte grundmålade som jag trodde! Grundfärg, fasadfärg penslar och rollers etc gick på 4600kr.
Produkter som diskuteras: "skrapa färg"
Färgskrapa Ergo 65 mm Bahco
Tvåhands färgskrapa
401 kr inkl moms
Läs mer