4 331 läst ·
25 svar
4k läst
25 svar
Måla i ostadigt väder?
Okay fick det till ganska mycket dyrare vid snabb räkning men jag får ta en titt igen på det. Våra gavlar är 9 kvm/st och vi har 2 stycken, att skrapa lös färg går ju relativt snabbt på så liten yta, jag har inga tankar om att stå o slipa det. Att måla går också relativt snabbt, det komplicerade är vädret och ja, ska man då räkna in att göra det vid annat tillfälle med allt vad det innebär med ställning och grejer så lär tiden springa iväg avsevärt.ulfben skrev:
Det är bara dyrare om din tid är värdelös.Att skrapa färg är själadödande så personligen tycker jag att det är värt mycket att slippa eländet. hahaha
Blev nyfiken och kollade i bokföringen nu. 2600kr kostade mina panelbrädor. Det är ju inte många kvadratmeter som går åt. Och de var inte grundmålade som jag trodde! Grundfärg, fasadfärg penslar och rollers etc gick på 4600kr.
Jag får som sagt göra en lite kalkyl på det, kanske råkade jag välja fel panel. Färgen tänker jag att den behövs oavsett.
Instämmer. Dessutom går det ju en del tid om man ska :I Ironside skrev:
- Riva ner gamla panelen, rensa resterande spik mm på spikläkten.
- (Hyra släp?) Köra bort gamla panelen till återvinningen.
- Åka till brädgården och köpa ny panel.
- Lasta av panelen och lägga upp den på tomten (täcka den).
- (Hyra spikpistol)
- (Grundmåla panelen)
- Spika upp nya panelen.
- Byggstäda, köra till återvinningen med resterna.
Tror ärligt talat att det är ett bättre alternativ att skrapa den som du beskriver det begränsade ytan .-)
Kan inte annat än hålla med ett sånt resursslöseri att riva ned frisk panel istället för att skrapa och måla om håller säkert 50-100 år om man ser efter det!Mats-S skrev:
Instämmer. Dessutom går det ju en del tid om man ska :
- Riva ner gamla panelen, rensa resterande spik mm på spikläkten.
- (Hyra släp?) Köra bort gamla panelen till återvinningen.
- Åka till brädgården och köpa ny panel.
- Lasta av panelen och lägga upp den på tomten (täcka den).
- (Hyra spikpistol)
- (Grundmåla panelen)
- Spika upp nya panelen.
- Byggstäda, köra till återvinningen med resterna.
Tror ärligt talat att det är ett bättre alternativ att skrapa den som du beskriver det begränsade ytan .-)
Detta får du gärna förklara?Alfredo skrev:
Att skrapa gaveln om 9m2 gör jag förmodligen snabbare än du har mängdat, kopplat kärran, åkt till träboa, sorterat ut virket du väljer, lastat på kärran, betalat, och sedan åkt hem med det och lastat av virket..
Det finns ingen värld där det går snabbare att skrapa rent, grunda och måla - plus bygga väderskydd, som ju tråden handlar om - än att bara riva ner det gamla och smälla upp ny grundmålad panel, kapa till rätt längd och stryka färg. Inte ens i närheten.
Är man två - en som snittar och en som spikar - är panelen bytt på förmiddagen och strykningen klar innan tre-kaffet. Kärran behöver du inte ens lasta av, bara bära dit cirkelsågen och mata upp en bit i taget.
Och visst, du kan oja dig över att koppla kärran och köra till ÅVC, men de momenten är varken väder- eller tidkritiska. Har man grannarna på behörigt avstånd så är det förstås ännu enklare att hiva det gamla materialet i bränntunnan och värma sin korv över glöden till kvällen.
Är man två - en som snittar och en som spikar - är panelen bytt på förmiddagen och strykningen klar innan tre-kaffet. Kärran behöver du inte ens lasta av, bara bära dit cirkelsågen och mata upp en bit i taget.
Och visst, du kan oja dig över att koppla kärran och köra till ÅVC, men de momenten är varken väder- eller tidkritiska. Har man grannarna på behörigt avstånd så är det förstås ännu enklare att hiva det gamla materialet i bränntunnan och värma sin korv över glöden till kvällen.
Tog runt 1 ½ att skrapa och borsta allt, tvättningen lär väl ta en halvtimme, 45 minuter. Grundfärgen har jag redan, det tar väl 20 minuter att lägga på, ska ju inte appliceras mer än på trärena ytor.
Totalt hamnar vi på 2-2½ timmar.
Sen har vi såklart täckfärg 2 lager men det måste på oavsett om man bara målar om eller byter ut panelen. Har man bara plats till 18 kvadrat panel i garaget så är det nog typ samma.
Jag kommer sannolikt inte sätta upp något vindskydd utan siktar på att måla när det är uppehåll. I goda förhållanden så är den regnsäker redan efter 45 minuter men givetvis kommer jag sikta på en längre marginal.
- Om vi jämför det med att byta ut brädorna?
- Riva ner panelen inkl reparera eventuella skador och städa upp ca 1 - 1½ timme
- Hyra släp 30 minuter
- Räkna ut hur mycket brädor som behövs 10 minuter
- Titta ut panel, välja ut brädor, spik, lister och frakta hem 1 timme
- Plocka fram verktygen, sätta upp geringssåg, koppla in spikpistolen, 20 minuter
- Mäta längderna, få ner dem på papper och såga, samt springa upp och ner för att såga till finjusteringar 1 timme
- Spika upp samtliga brädor ca 1 timme
- Köra iväg med rester, 40 minuter
- Lämna släp 20 minuter
Utan att räkna allt för noga så tar ommålning av befintlig panel ca 1/3 av tiden. Men egentligen ska man beakta min originalfråga och det var trots allt att det inte var väder för att måla och då måste man inkludera att sätta upp ett vindskydd men har svårt att se att det skulle ta så pass lång tid att det tar ut sig.
Sen ska man veta att tiderna är högst uppskattade, det mesta tar längre tid än vad man tror, dessutom varierar troligen tiderna en del beroende på vem som gör det.
En annan sak att ta in i beaktning är att man sparar in 24 timmars torktid på grundfärgen. Det är dock inte en "aktiv" tid men en tid som kan vara avgörande om man t.ex. bara har tillgång till verktyg\ställning inom viss period.
Totalt hamnar vi på 2-2½ timmar.
Sen har vi såklart täckfärg 2 lager men det måste på oavsett om man bara målar om eller byter ut panelen. Har man bara plats till 18 kvadrat panel i garaget så är det nog typ samma.
Jag kommer sannolikt inte sätta upp något vindskydd utan siktar på att måla när det är uppehåll. I goda förhållanden så är den regnsäker redan efter 45 minuter men givetvis kommer jag sikta på en längre marginal.
- Om vi jämför det med att byta ut brädorna?
- Riva ner panelen inkl reparera eventuella skador och städa upp ca 1 - 1½ timme
- Hyra släp 30 minuter
- Räkna ut hur mycket brädor som behövs 10 minuter
- Titta ut panel, välja ut brädor, spik, lister och frakta hem 1 timme
- Plocka fram verktygen, sätta upp geringssåg, koppla in spikpistolen, 20 minuter
- Mäta längderna, få ner dem på papper och såga, samt springa upp och ner för att såga till finjusteringar 1 timme
- Spika upp samtliga brädor ca 1 timme
- Köra iväg med rester, 40 minuter
- Lämna släp 20 minuter
Utan att räkna allt för noga så tar ommålning av befintlig panel ca 1/3 av tiden. Men egentligen ska man beakta min originalfråga och det var trots allt att det inte var väder för att måla och då måste man inkludera att sätta upp ett vindskydd men har svårt att se att det skulle ta så pass lång tid att det tar ut sig.
Sen ska man veta att tiderna är högst uppskattade, det mesta tar längre tid än vad man tror, dessutom varierar troligen tiderna en del beroende på vem som gör det.
En annan sak att ta in i beaktning är att man sparar in 24 timmars torktid på grundfärgen. Det är dock inte en "aktiv" tid men en tid som kan vara avgörande om man t.ex. bara har tillgång till verktyg\ställning inom viss period.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden