7 706 läst ·
64 svar
8k läst
64 svar
Måla hus med slamfärg med eventuellt mögel på
Vad gäller att borsta så är en vanlig skurborste ett mellanting. Det ska ju inte vara trärent utan det mesta lösa ska bort och lossar det inte utan stålborste så är det inte löst. Har man ett tjockt lager lavar så får man bara borsta lite mer.
Nej jag vill inte heller blanda i något i färgen. Den risken vågar jag inte ta. Mögelbehandling innan målning får räcka.
Angående borste så finns det mjukare stålborstar för ändamålet både hos Gysinge och Granngården, som väl känns som ett rimligt mellanting mellan de andra alternativen? Samtidigt kostar de runt 300kr och det känns som att det skulle kunna vara pengar i sjön. Har redan gått över min budget för detta
Angående borste så finns det mjukare stålborstar för ändamålet både hos Gysinge och Granngården, som väl känns som ett rimligt mellanting mellan de andra alternativen? Samtidigt kostar de runt 300kr och det känns som att det skulle kunna vara pengar i sjön. Har redan gått över min budget för detta
Du ska se att det kommer mögelprickar igen, så är det bara på skuggsidan. Atamon som jag föreslog tycker jag har hjälpt men det kan ju lika gärna vara en subjektiv uppfattning, det är ju ingen vetenskaplig analys för fem öreMistamista skrev:
Nej jag vill inte heller blanda i något i färgen. Den risken vågar jag inte ta. Mögelbehandling innan målning får räcka.
Att färgen skulle bli sämre och få en annan konsistens, det tror jag inte alls på, 1dl vätska extra på 10 l är ju nästan försumbart.
Ni har ju mer koll än mig och jag tvivlar inte på när ni säger att det skulle hjälpa emot möglet. Jag ska ta en funderare till.
Vart hittar jag Atamon någonstans? En snabb googling visar att det finns på apotek och i mataffären för användning i sylt mm, är det samma jag skulle använda då?
Vart hittar jag Atamon någonstans? En snabb googling visar att det finns på apotek och i mataffären för användning i sylt mm, är det samma jag skulle använda då?
Ja jag funderar också på en skurborste faktiskt. Känns som att man får bättre grepp och kan ta i mer än en piasa. Då borde väl en från typ Clas Ohlson eller liknande funkaZ z_bumbi skrev:
Man behöver inte ta i för kung och fosterland när det gäller slamfärg. Det är bara det lösa som man vill ta bort, för det kommer alltid att lossna något ju mer man belastar borsten, piasavan eller stålborsten. Och helt trärent behöver det inte vara. Torrt och fritt från lösa partiklar är det som gäller sedan jobbar man in färgen i panelen med sin målarpensel/borste. Borste kanske är fel ord men den påminner lite om en borste för det är ju ingen liten pensel som gäller.Mistamista skrev:
Redigerat:
Tack hörni allihopa för värdefulla tips och råd
Jävla skit också. Skulle äntligen börja borsta söderväggen men märkte nu att det även är svarta mögelprickar även på den väggen. Inte alls lika mycket som på norra väggen men det är finns här och där. Och även en hel del på det vita fodret.
Så nu är det väl bara att spreja hela jävla väggen också med Jape? Inte bara där prickarna syns?
Så nu är det väl bara att spreja hela jävla väggen också med Jape? Inte bara där prickarna syns?
Nu har jag sprutat hela väggen. Tack AndersS för att du övertalade mig att köpa frisprutan, den var ju dunder😎
Måste jag verkligen vänta ett helt dygn med att borsta väggen? Vill så gärna börja ikväll för att kunna hålla mig till tidsplanen. På lördag ska det vara helsoligt så skulle gärna vilja måla imorgon.
Nu duschade jag även av fönsterfodrena och fönsterbågarna som också hade mögel. Plastade bara in glasen. Dessa är målade med linoljefärg och planen var att ta dom nästa år.
Borde jag torka bort Japen från dessa eller kan jag bara låta det vara?
Måste jag verkligen vänta ett helt dygn med att borsta väggen? Vill så gärna börja ikväll för att kunna hålla mig till tidsplanen. På lördag ska det vara helsoligt så skulle gärna vilja måla imorgon.
Nu duschade jag även av fönsterfodrena och fönsterbågarna som också hade mögel. Plastade bara in glasen. Dessa är målade med linoljefärg och planen var att ta dom nästa år.
Borde jag torka bort Japen från dessa eller kan jag bara låta det vara?