7 706 läst ·
64 svar
8k läst
64 svar
Måla hus med slamfärg med eventuellt mögel på
Okej tack!Johan Gunverth skrev:
Du behöver ha en tryckspruta med flatstråle och som inte skapar en dimma. Mer som en dusch. Den som @AndersS tipsar om t.ex. Jag har själv en Gloria 5L.
Angående olika fabrikat så är upp till var och en att välja rätt. Jag vet inte hur det är med Jape Grönfri och rödfärg, men när jag kollade för ett par år sedan var det bara Biokleen som kunde lämnas kvar och målas över med rödfärg. Att den skulle angripa olika metaller vet jag inte. Däremot är rödfärgen i sig med läckande järn- och kopparvitriol rätt så elak mot metaller (järn, zink, aluminium) som sitter nedströms. De får ordentliga påslag av korrosion. Ett varmgalvat plåttak har inte en chans mot rödfärgen och börja få rostfläckar redan efter några år.
Är på biltema nu i skrivande stund och tänkte vara dumsnål och köpa den här sprutan som kostar 149kr istället för den Anders tipsade om som kostar 399kr Men är det dumt alltså?
Den här på biltema är från trädgårdsavdelningen, för applicering av av bekämpningsmedel och avfettning. Det ser ut som munstycket går att justera mellan dimma och stråle. Eller ska jag skippa den och köpa den dyrare ändå??
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 695 inlägg
Om den funkar som det är tänkt är det väl inga problem med Biltemas grejer. Munstyckets sprutbild är väl det ändå som underlättar. Om den är till för att spruta såpvatten på rosorna är det troligtvis rund bild och dimma och kanske inte så lämpligt för fasadbehandling.
Redigerat:
Ja det är sant. Kanske dumt att chansa också
Tack!
Tack!
Om någon mer tänkt måla med Falu rödfärg så kan jag tipsa om att Jula nu rea på sina 10 litersburkar nu fram tills nästa söndag. 579 istället för 699kr.
Jag köpte fem stycken igår.
Det är alltså Falu Rödfärg original, samma som i färgbutiker och inget jula skräp😎
Jag köpte fem stycken igår.
Det är alltså Falu Rödfärg original, samma som i färgbutiker och inget jula skräp😎
Nu har jag även köpt en flaska Jape Prickfri, samt Jape frisprutan.
Men jag är osäker på i vilken ordning jag ska utföra det. Jag har frågat i både färghandel och på Bauhaus och där sa dom att jag ska borsta väggen först (all gammal färg samt prickarna) och sedan behandla med Jape när det kommer till tidigare slamfärgade väggar.
Men enligt Japes hemsida ska man först behandla med Prickfri, vänta ett dygn, och sedan borsta bort. Även här har någon av er sagt det.
Sen är det lite oklart om jag bara kan börja måla eller om jag måste tvätta väggen först, alltså tvätta bort Japen ur väggen. Kan Jape få stanna kvar i väggen och fortsätta sitt jobb övertid eller blir det liksom en ”krock” med slamfärgen?
Det står också att man kan tvätta ytan med målartvätt vid behov. Vad innebär ”vid behov”? Menar dom ifall man inte får bort möglet ordentligt eller bara om det är kraftigt smutsat? Förutom de svarta prickarna (som jag förhoppningsvis kommer få bort med prickfri) så är ju väggen inte smutsig eller ful på något sätt, den känns ”ren”. Och jag vill inte blöta väggen mer än nödvändigt.
Huset är av timmer och ca 120 år gammalt. Jag vet inte när panelen sattes på men säkert minst 50-60 år sedan så det är ju inte jättenytt och iom att det redan är mögelprickar så vill jag inte få in mer fukt i träet än nödvändigt.
Angående borste så har jag köpt en billig stålborste på Bauhaus. Det funkar väl till på norrväggen där möglet är?
På sydväggen som är mer sliten och uttorkad vågar jag inte borsta med stålborste för att inte skada träet, där tänkte jag köra med piasava. Korrekt?
Sorry om jag bombar på med mina övertänkarfrågor🫣😆 Är oerhört tacksam för all svar och tips jag får🙏
Men jag är osäker på i vilken ordning jag ska utföra det. Jag har frågat i både färghandel och på Bauhaus och där sa dom att jag ska borsta väggen först (all gammal färg samt prickarna) och sedan behandla med Jape när det kommer till tidigare slamfärgade väggar.
Men enligt Japes hemsida ska man först behandla med Prickfri, vänta ett dygn, och sedan borsta bort. Även här har någon av er sagt det.
Sen är det lite oklart om jag bara kan börja måla eller om jag måste tvätta väggen först, alltså tvätta bort Japen ur väggen. Kan Jape få stanna kvar i väggen och fortsätta sitt jobb övertid eller blir det liksom en ”krock” med slamfärgen?
Det står också att man kan tvätta ytan med målartvätt vid behov. Vad innebär ”vid behov”? Menar dom ifall man inte får bort möglet ordentligt eller bara om det är kraftigt smutsat? Förutom de svarta prickarna (som jag förhoppningsvis kommer få bort med prickfri) så är ju väggen inte smutsig eller ful på något sätt, den känns ”ren”. Och jag vill inte blöta väggen mer än nödvändigt.
Huset är av timmer och ca 120 år gammalt. Jag vet inte när panelen sattes på men säkert minst 50-60 år sedan så det är ju inte jättenytt och iom att det redan är mögelprickar så vill jag inte få in mer fukt i träet än nödvändigt.
Angående borste så har jag köpt en billig stålborste på Bauhaus. Det funkar väl till på norrväggen där möglet är?
På sydväggen som är mer sliten och uttorkad vågar jag inte borsta med stålborste för att inte skada träet, där tänkte jag köra med piasava. Korrekt?
Sorry om jag bombar på med mina övertänkarfrågor🫣😆 Är oerhört tacksam för all svar och tips jag får🙏
Utgå från vad Jape skriver, men får jag anta något har det ingen större betydelse.
PrickFri behöver inte spolas bort.
Och rödfärg borstar jag bara.
Målartvätt har jag bara till "vanlig" väggfärg eller på målade foder med rödfärgad vägg.
PrickFri behöver inte spolas bort.
Och rödfärg borstar jag bara.
Målartvätt har jag bara till "vanlig" väggfärg eller på målade foder med rödfärgad vägg.
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 695 inlägg
Jag skulle tveklöst ha börjat med borstning. Det är lösa är som mest löst då. När du lägger på ett medel som inte enbart är vatten, kommer det att binda till det lösa bôset.
Stålborste är alldeles för styv. Piassava-borst är lämpligt.
Om Jape börjar drilla om målartvätt och annat verkar de inte alls ha avsett pridukten för slamfärg. Man tvättar aldrig en slamfärg. Då försvinner den helt,
Stålborste är alldeles för styv. Piassava-borst är lämpligt.
Om Jape börjar drilla om målartvätt och annat verkar de inte alls ha avsett pridukten för slamfärg. Man tvättar aldrig en slamfärg. Då försvinner den helt,
Mistamista skrev:
Okej tack!
Är på biltema nu i skrivande stund och tänkte vara dumsnål och köpa den här sprutan som kostar 149kr istället för den Anders tipsade om som kostar 399kr Men är det dumt alltså?
Den här på biltema är från trädgårdsavdelningen, för applicering av av bekämpningsmedel och avfettning. Det ser ut som munstycket går att justera mellan dimma och stråle. Eller ska jag skippa den och köpa den dyrare ändå??
Tror det är mest en smaksak faktiskt. Jag sprutade först. Sen borstade jag och det gick bra. 3år sedan snart och ingen fortsatt påväxt.Mistamista skrev:
Nu har jag även köpt en flaska Jape Prickfri, samt Jape frisprutan.
Men jag är osäker på i vilken ordning jag ska utföra det. Jag har frågat i både färghandel och på Bauhaus och där sa dom att jag ska borsta väggen först (all gammal färg samt prickarna) och sedan behandla med Jape när det kommer till tidigare slamfärgade väggar.
Men enligt Japes hemsida ska man först behandla med Prickfri, vänta ett dygn, och sedan borsta bort. Även här har någon av er sagt det.
Sen är det lite oklart om jag bara kan börja måla eller om jag måste tvätta väggen först, alltså tvätta bort Japen ur väggen. Kan Jape få stanna kvar i väggen och fortsätta sitt jobb övertid eller blir det liksom en ”krock” med slamfärgen?
Det står också att man kan tvätta ytan med målartvätt vid behov. Vad innebär ”vid behov”? Menar dom ifall man inte får bort möglet ordentligt eller bara om det är kraftigt smutsat? Förutom de svarta prickarna (som jag förhoppningsvis kommer få bort med prickfri) så är ju väggen inte smutsig eller ful på något sätt, den känns ”ren”. Och jag vill inte blöta väggen mer än nödvändigt.
Huset är av timmer och ca 120 år gammalt. Jag vet inte när panelen sattes på men säkert minst 50-60 år sedan så det är ju inte jättenytt och iom att det redan är mögelprickar så vill jag inte få in mer fukt i träet än nödvändigt.
Angående borste så har jag köpt en billig stålborste på Bauhaus. Det funkar väl till på norrväggen där möglet är?
På sydväggen som är mer sliten och uttorkad vågar jag inte borsta med stålborste för att inte skada träet, där tänkte jag köra med piasava. Korrekt?
Sorry om jag bombar på med mina övertänkarfrågor🫣😆 Är oerhört tacksam för all svar och tips jag får🙏
Så jag säger att du gör det i den ordningen du tycker känns bäst för dig.
Jag tänker att slamfärg inte är en tät färg, så det sugs in oavsett. Och som sagt, för mig funkade det kanon ändå 🙂Alfredo skrev:
Det gör det säkert men rimligen blir koncentrationen av medlet högre ju mindre färg som sitter kvar. Dessutom känns det bortkastat att behandla det som ändå ska borstas bort.Ohchips skrev:
Tvivlar inte ett dugg på det. I praktiken fungerar säkert bägge varianterna helt OK.Ohchips skrev:
Jag är mest inne på vad jag tycker rent teoretiskt borde vara bäst.
Tack hörni alla tips!
Det lutar nog åt att först spruta på Jape, sedan borsta, sedan spruta på en vända Jape till innan målning. Gör hellre lite extrajobb om det minskar risken att pricka kommer tillbaka på lång sikt.
Sen kvarstår frågan om jag ska använda stålborste eller piasava. Blir inte klok på detta och läser och hör om för- och nackdelar med båda.
Men som jag känner i stunden så på den mögliga norrsidan där väggen är i bättre skick blir det nog stålborste, medans på den slitna sydväggen funderar jag på piasava ändå. Är fan rädd att jag skadar träet där med stålborsten.
Grubbleriet fortsätter😅
Det lutar nog åt att först spruta på Jape, sedan borsta, sedan spruta på en vända Jape till innan målning. Gör hellre lite extrajobb om det minskar risken att pricka kommer tillbaka på lång sikt.
Sen kvarstår frågan om jag ska använda stålborste eller piasava. Blir inte klok på detta och läser och hör om för- och nackdelar med båda.
Men som jag känner i stunden så på den mögliga norrsidan där väggen är i bättre skick blir det nog stålborste, medans på den slitna sydväggen funderar jag på piasava ändå. Är fan rädd att jag skadar träet där med stålborsten.
Grubbleriet fortsätter😅
Jag hade borstat med piasavakvast först. Ev kvarsittande svarta fläckar hade fått en omgång med en mjuk stålborste. Sedan hade jag blandat ”mögelmedlet” i färgen och sedan målat. Det troliga är att det är färgen som får möglet på sig och inte träet. Så därför hade jag blandat in medlet i färgen.
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 695 inlägg
Det är inte bra att blanda en verksam dos antimögelmedel i slamfärgen. Konsistensen förändras och färgen blir rinnigare. Det är ju både vätskan och det faktum att medlet innehåller tensider som per definition binder mot linoljan och mjölet i slamfärgen för att lösa. Som diskmedel med smutsigt och flottigt gods.R roli skrev:

