7 706 läst ·
64 svar
8k läst
64 svar
Måla hus med slamfärg med eventuellt mögel på
1. Det är mögelprickar.Mistamista skrev:
Hej
Vi har en ett torp, ca 120 år gammalt, som på norrsidan drabbats av mörka prickar i färgen som jag tror är mögel/svartmögel? Främst längst knut och nock och ca en meter in mot huset, men även längst med fönster. Se bilder. Huset är av timmer med träpanel utanpå.
(Några meter från huset står en väldigt stor ek som breder ut sig över taket)
Vi ska om några veckor måla om huset.
Huset målades senast för ca 10 år och då gjorde vi misstaget att låta en målare sprutmåla huset med slamfärg/Falu rödfärg. I efterhand har vi förstått att det inte var så smart.
Nu är det dags att måla igen och denna gång tänker vi göra det själva med pensel på traditionellt vis.
(Huset har alltid målats med slamfärg, aldrig oljefärg eller plastfärg vad vi vet)
Har några frågor och hoppas att få svar av er som har koll.
1.Är de mörka prickarna mögel/svartmögel?
2.Hur ska dessa behandlas/tas bort innan ommålning? Skrapa? Spraya med ättika? Eller Mögelbortagningsmedel? Eller klorin? Eller något annat?
Har försökt läsa på och hittar så många olika svar vad som är bäst.
3.Vilken slamfärg rekommenderas? Vill inte köpa den billigaste om det är risk att det är sämre kvalité och om det finns risk att möglet får fäste och näring av färgen.
I och med att det sprutmålades senast, behöver vi tänka på något extra när vi målar denna gång eller är det bara att köra på som vanligt?
Tacksam för svar och tips.
Mvh
Martin
2. Mögeltvätt. Täck fönster för säkerhets skull.
3. Falu rödfärg. Klassikern är bäst, enligt mig.
Produkter som diskuteras: "Mögeltvätt"
Mögel-Fri Jape
Tvätta bort mögel inomhus
109 kr inkl moms
Läs mer
Medlem
· Stockholm
· 4 488 inlägg
Tack för tipsen gott folk!
Det är endast norrsidan som har mögel. Den ska jag alltså borsta, skrapa och mögelbehandla innan målning. Får se om jag även blandar ut färgen med något av tipsen jag fått, ska läsa på lite mer.
Angående söderväggen så ligger den helt i sol och har har inget mögel alls på sig, utan är väldigt torr. Visst behöver jag väl inte mögelbehandla den? Eller bör jag göra för säkerhetsskull?
IOM att söderväggen är väldigt torr och panelen lite ”fibrig” så är jag rädd att jag skadar träet om jag borstar med stålborste. En naturborste/piassava borde väl räcka eller vad säger ni?
Det är endast norrsidan som har mögel. Den ska jag alltså borsta, skrapa och mögelbehandla innan målning. Får se om jag även blandar ut färgen med något av tipsen jag fått, ska läsa på lite mer.
Angående söderväggen så ligger den helt i sol och har har inget mögel alls på sig, utan är väldigt torr. Visst behöver jag väl inte mögelbehandla den? Eller bör jag göra för säkerhetsskull?
IOM att söderväggen är väldigt torr och panelen lite ”fibrig” så är jag rädd att jag skadar träet om jag borstar med stålborste. En naturborste/piassava borde väl räcka eller vad säger ni?
Det fina med slamfärgade hus är att man bara behöver borsta med en piasava. Ingen skrapning behövs.Mistamista skrev:
Tack för tipsen gott folk!
Munskydd rekomenderas. Det dammar som tusan 👍🙂
Ja precis. Men på norrväggen, där möglet är, behöver jag väl ändå även skrapa? Alltså skrapa bort mögelprickarna? Att det inte är tillräckligt att borsta
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 695 inlägg
En behandling (med trycksputa) med Biokleen:s Alg & Mögelbort innan nymålning är ett tips. Den påverkar inte färgens egenskaper efter att den har torkat in in det tidigare målade. Kommer inte riktigt ihåg var jag hittade tipset, men det blev uppenbart bästa lösningen eftersom behandlingen kan lämnas kvar och inte behöver tvättas av. Tvättning av slamfärg är ju i princip borttvättad färg.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "tryckspruta"
Tryckspruta Standard 7 liter Hozelock
Handtag som inte droppar
289 kr inkl moms
Läs mer
Jape Prickfri eller Biokleen:s Alg & Mögelbort? Har vi någon omröstning vilken som är bäst?
Nu läste jag precis på Biokleen Alg mögelborts produktbeskrivning att:
”Produkten kan vara svagt korroderande på aluminium, zink, koppar och andra porösa metaller.”
Det kanske påverkar färgen då det är koppar i den?
Kanske lutar åt Jape Prickfri då istället?
”Produkten kan vara svagt korroderande på aluminium, zink, koppar och andra porösa metaller.”
Det kanske påverkar färgen då det är koppar i den?
Kanske lutar åt Jape Prickfri då istället?
Jag har liknande den du lagt in som bild och en även enligt bild nedan.
Tycker den på bilden är bättre vid större arbeten då den håller trycket längre och man behöver inte pumpa så ofta.
Den har även två munstycken, ett flatstråle samt ett justerbart. Flatstråle tycker jag fungerar bäst på väggar.
Tryckspruta
Jag använder mig av Japes GrönFri och PrickFri produkter och även deras fasad/målartvätt.
Tycker den på bilden är bättre vid större arbeten då den håller trycket längre och man behöver inte pumpa så ofta.
Den har även två munstycken, ett flatstråle samt ett justerbart. Flatstråle tycker jag fungerar bäst på väggar.
Tryckspruta
Jag använder mig av Japes GrönFri och PrickFri produkter och även deras fasad/målartvätt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "Tryckspruta"
Tryckspruta Fri-Sprutan S Control 5 liter Jape
Till Grön-Fri och Mögel-Fri
399 kr inkl moms
Läs mer
Okej tack för tipsetA AndersS skrev:Jag har liknande den du lagt in som bild och en även enligt bild nedan.
Tryckspruta
[bild]
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 695 inlägg
Du behöver ha en tryckspruta med flatstråle och som inte skapar en dimma. Mer som en dusch. Den som @AndersS tipsar om t.ex. Jag har själv en Gloria 5L.
Angående olika fabrikat så är upp till var och en att välja rätt. Jag vet inte hur det är med Jape Grönfri och rödfärg, men när jag kollade för ett par år sedan var det bara Biokleen som kunde lämnas kvar och målas över med rödfärg. Att den skulle angripa olika metaller vet jag inte. Däremot är rödfärgen i sig med läckande järn- och kopparvitriol rätt så elak mot metaller (järn, zink, aluminium) som sitter nedströms. De får ordentliga påslag av korrosion. Ett varmgalvat plåttak har inte en chans mot rödfärgen och börja få rostfläckar redan efter några år.
Angående olika fabrikat så är upp till var och en att välja rätt. Jag vet inte hur det är med Jape Grönfri och rödfärg, men när jag kollade för ett par år sedan var det bara Biokleen som kunde lämnas kvar och målas över med rödfärg. Att den skulle angripa olika metaller vet jag inte. Däremot är rödfärgen i sig med läckande järn- och kopparvitriol rätt så elak mot metaller (järn, zink, aluminium) som sitter nedströms. De får ordentliga påslag av korrosion. Ett varmgalvat plåttak har inte en chans mot rödfärgen och börja få rostfläckar redan efter några år.