Mistamista Mistamista skrev:
Hej

Vi har en ett torp, ca 120 år gammalt, som på norrsidan drabbats av mörka prickar i färgen som jag tror är mögel/svartmögel? Främst längst knut och nock och ca en meter in mot huset, men även längst med fönster. Se bilder. Huset är av timmer med träpanel utanpå.

(Några meter från huset står en väldigt stor ek som breder ut sig över taket)

Vi ska om några veckor måla om huset.

Huset målades senast för ca 10 år och då gjorde vi misstaget att låta en målare sprutmåla huset med slamfärg/Falu rödfärg. I efterhand har vi förstått att det inte var så smart.

Nu är det dags att måla igen och denna gång tänker vi göra det själva med pensel på traditionellt vis.

(Huset har alltid målats med slamfärg, aldrig oljefärg eller plastfärg vad vi vet)

Har några frågor och hoppas att få svar av er som har koll.

1.Är de mörka prickarna mögel/svartmögel?

2.Hur ska dessa behandlas/tas bort innan ommålning? Skrapa? Spraya med ättika? Eller Mögelbortagningsmedel? Eller klorin? Eller något annat?

Har försökt läsa på och hittar så många olika svar vad som är bäst.

3.Vilken slamfärg rekommenderas? Vill inte köpa den billigaste om det är risk att det är sämre kvalité och om det finns risk att möglet får fäste och näring av färgen.

I och med att det sprutmålades senast, behöver vi tänka på något extra när vi målar denna gång eller är det bara att köra på som vanligt?

Tacksam för svar och tips.

Mvh

Martin
1. Det är mögelprickar.
2. Mögeltvätt. Täck fönster för säkerhets skull.
3. Falu rödfärg. Klassikern är bäst, enligt mig.

• Gilla
Mistamista
  • Laddar…
Ja jag misstänkte att det inte räcker med att skrapa. Har du någon mögeltvätt specifikt för slamfärgsvägg att rekommendera?
Hej
jag vill bara förtydliga att borsta är viktigt för att nå ner i sprickor och ojämnheter som man inte gör med en skrapa.
Lycka till :-)
/Workingclasshero

• Gilla
Mistamista och 1 till
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Hej
jag vill bara förtydliga att borsta är viktigt för att nå ner i sprickor och ojämnheter som man inte gör med en skrapa.
Lycka till :)
/Workingclasshero
okej toppen tack🙂

Tack för tipsen gott folk!

Det är endast norrsidan som har mögel. Den ska jag alltså borsta, skrapa och mögelbehandla innan målning. Får se om jag även blandar ut färgen med något av tipsen jag fått, ska läsa på lite mer.

Angående söderväggen så ligger den helt i sol och har har inget mögel alls på sig, utan är väldigt torr. Visst behöver jag väl inte mögelbehandla den? Eller bör jag göra för säkerhetsskull?

IOM att söderväggen är väldigt torr och panelen lite ”fibrig” så är jag rädd att jag skadar träet om jag borstar med stålborste. En naturborste/piassava borde väl räcka eller vad säger ni?

BigR
Ingen mögelbehandling på solsidor behövs 👍

• Gilla
Kurtivan och 1 till
  • Laddar…
BigR BigR skrev:
Ingen mögelbehandling på solsidor behövs 👍
Tack det var det svaret jag hoppades på😎

Tack för tipsen gott folk!

Det är endast norrsidan som har mögel. Den ska jag alltså borsta, skrapa och mögelbehandla innan målning. Får se om jag även blandar ut färgen med något av tipsen jag fått, ska läsa på lite mer.

Angående söderväggen så ligger den helt i sol och har har inget mögel alls på sig, utan är väldigt torr. Visst behöver jag väl inte mögelbehandla den? Eller bör jag göra för säkerhetsskull?

IOM att söderväggen är väldigt torr och panelen lite ”fibrig” så är jag rädd att jag skadar träet om jag borstar med stålborste. En naturborste/piassava borde väl räcka eller vad säger ni?
Det fina med slamfärgade hus är att man bara behöver borsta med en piasava. Ingen skrapning behövs.
Munskydd rekomenderas. Det dammar som tusan 👍🙂

• Gilla
Mistamista
  • Laddar…
Ja precis. Men på norrväggen, där möglet är, behöver jag väl ändå även skrapa? Alltså skrapa bort mögelprickarna? Att det inte är tillräckligt att borsta

En behandling (med trycksputa) med Biokleen:s Alg & Mögelbort innan nymålning är ett tips. Den påverkar inte färgens egenskaper efter att den har torkat in in det tidigare målade. Kommer inte riktigt ihåg var jag hittade tipset, men det blev uppenbart bästa lösningen eftersom behandlingen kan lämnas kvar och inte behöver tvättas av. Tvättning av slamfärg är ju i princip borttvättad färg.

Redigerat:
  • Gilla
Mistamista och 1 till
  • Laddar…
En sån här tryckspruta räcker väl när jag ska mögelbehandla?

• Tryckspruta 2 liter från Meec Tools, användbar för mögelbehandling. Produkten har goda recensioner och är prisvärd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Ohchips
  • Laddar…
Jape Prickfri eller Biokleen:s Alg & Mögelbort? Har vi någon omröstning vilken som är bäst?:)

Nu läste jag precis på Biokleen Alg mögelborts produktbeskrivning att:
”Produkten kan vara svagt korroderande på aluminium, zink, koppar och andra porösa metaller.”
Det kanske påverkar färgen då det är koppar i den?
Kanske lutar åt Jape Prickfri då istället?

Jag har liknande den du lagt in som bild och en även enligt bild nedan.
Tycker den på bilden är bättre vid större arbeten då den håller trycket längre och man behöver inte pumpa så ofta.
Den har även två munstycken, ett flatstråle samt ett justerbart. Flatstråle tycker jag fungerar bäst på väggar.
Tryckspruta
Jag använder mig av Japes GrönFri och PrickFri produkter och även deras fasad/målartvätt.

Jape tryckspruta S-Control 5 liter med två munstycken, inklusive flatstråle och justerbart munstycke, för fasad- och målararbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
  • Gilla
Johan Gunverth och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Jag har liknande den du lagt in som bild och en även enligt bild nedan.
Tycker den på bilden är bättre vid större arbeten då den håller trycket längre och man behöver inte pumpa så ofta.
Den har även två munstycken, ett flatstråle samt ett justerbart. Flatstråle tycker jag fungerar bäst på väggar.
Tryckspruta
Jag använder mig av Japes GrönFri och PrickFri produkter och även deras fasad/målartvätt.

[bild]
Okej tack för tipset

Du behöver ha en tryckspruta med flatstråle och som inte skapar en dimma. Mer som en dusch. Den som @AndersS tipsar om t.ex. Jag har själv en Gloria 5L.

Angående olika fabrikat så är upp till var och en att välja rätt. Jag vet inte hur det är med Jape Grönfri och rödfärg, men när jag kollade för ett par år sedan var det bara Biokleen som kunde lämnas kvar och målas över med rödfärg. Att den skulle angripa olika metaller vet jag inte. Däremot är rödfärgen i sig med läckande järn- och kopparvitriol rätt så elak mot metaller (järn, zink, aluminium) som sitter nedströms. De får ordentliga påslag av korrosion. Ett varmgalvat plåttak har inte en chans mot rödfärgen och börja få rostfläckar redan efter några år.

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.