Är det lämpligt att måla direkt på gipsskivor? Kanterna skarvarna är spacklade med vanligt väggspackel.

Eller måste man lägga någon form av väv först?

Tack på förhand

/Magnus
 
Det går alldeles strålande bra att måla på vanliga gipsskivor. Det är väl rent av det normala förfarandet! Var dock mycket noga med slipningen efter spacklingen. Minsta ojämnhet syns tydligt. Spackla och slipa i flera omgångar. Dammsug väggarna för att få bort slipdammet.
 
Tack!
 
Våra målare satte också en "armering" i alla 90 graders vinklar och spacklade in dem oxå. Stöter man i en gipsplattas hörn med en stege, möbel eller lära-gå-vagnar går det lätt en stor bit av gipsskivan. Bara ett tips.
Buffy
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.