1 460 läst ·
5 svar
1k läst
5 svar
Måla fönsteromtag i efterhand
Hustrun vill ha vita kanter runt fönster o dörrar på nya huset (släputsat). Byggentreprenören vill ha dryga 40000 för detta.
Eftersom det är enbart estetiskt och medför inte lägre driftkostnader så är det en kostnad som gärna sparas in eller flyttas framåt.
Går det att göra i efterhand är viktigaste frågan (vitt på ljus/mellan grått). Svårighetsgrad om man kan själv (halvhändig) eller proffs behövs (kan ibland va skönt o slippa;-) )
Eftersom det är enbart estetiskt och medför inte lägre driftkostnader så är det en kostnad som gärna sparas in eller flyttas framåt.
Går det att göra i efterhand är viktigaste frågan (vitt på ljus/mellan grått). Svårighetsgrad om man kan själv (halvhändig) eller proffs behövs (kan ibland va skönt o slippa;-) )
Med risk för att jag inte förstått frågan så är det väl ”bara” att maskera och måla? I så fall är det inte svårt. Men det är ju mycket som ”beror på”. Är det en eller två plan på huset? Skall man upp och springa på stegar, eller behöver man till och med byggställning?
Vet inte riktigt om det 40K är dyrt eller inte, det beror på som sagt
Vet inte riktigt om det 40K är dyrt eller inte, det beror på som sagt
Nä, det är ett plan men rätt många fönster. Du har nog förstått frågan rätt.
Jag tänkte mer att måla täckande vitt på en mörkare färg och om det verkligen blir bra/rakt att maska på puts vid flera lager färg.
Jag antar att man målar det vita först och sedan maskar innan man målar den mörkare färgen när man gör det från start.
Om det är dyrt eller inte, vet jag inte. Poängen är att jag gärna plockar bort den summan från husbudgeten och lägger på solceller tex. för att senare själv eller när jag tycker jag har råd låta någon annan få göra det.
Jag tänkte mer att måla täckande vitt på en mörkare färg och om det verkligen blir bra/rakt att maska på puts vid flera lager färg.
Jag antar att man målar det vita först och sedan maskar innan man målar den mörkare färgen när man gör det från start.
Om det är dyrt eller inte, vet jag inte. Poängen är att jag gärna plockar bort den summan från husbudgeten och lägger på solceller tex. för att senare själv eller när jag tycker jag har råd låta någon annan få göra det.
Frågeställnigen löst. Huset putsas med färgad puts, så även entreprenören hade målat efteråt så då kan nån annan med göra det. Kanske gör det själv om jag får för hustrun (förstår inte varför hon har så dåligt förtroende för min förmåga ;-) ) Har ju målat på vårt gamla hus i 22 år med bra resultat.
Klicka här för att svara