Byggahus.se
Hej!
Har papperstapet i hallen som jag har bredspacklat och målat med dammbindande primer och allt såg bra ut, tänkte att det var fine.
men sen för 2 dagar sen när jag målade första lagret med grundfärg så bublade tapeten upp sig under spacklet och färgen.
Jag skulle ha målat med tapetgrund från början. min fråga är nu, hur kan jag lösa detta på enklaste sätt, måste man skära bort tapetet där det bubblat upp sig och sen spackla igen och sen måla med tapetgrund? hur skulle ni löst detta på enklaste sätt? något som varit med om något likande och löst detta.
orkar inte göra om allt då tanken är att det skulle vara klart nu hehe.
 
Düsseldorff
Ja, du skulle ha målat med tapetgrund först. Uppenbarligen har tapeten under spacklet släppt så det är bara att skära, spackla, slipa och be till gud att det inte kommer bubbla mer. Jobbigare men säkrare är såklart att göra om hela skiten men det kanske inte är ett alternativ?
 
Düsseldorff
Du ska inte ha tapetgrunden på spacklet förresten, tvärtom.
 
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Du ska inte ha tapetgrunden på spacklet förresten, tvärtom.
är det ingen ide att köra med tapetgrund efter att man gjort o det som bubblat sig?
Alltså skära, spackla och sen måla om hela rummet med tapet grund sen täckfärg ?
även fast jag redan har bredspacklat.
tack för svar!
 
Düsseldorff
K Klassonerik skrev:
är det ingen ide att köra med tapetgrund efter att man gjort o det som bubblat sig?
Alltså skära, spackla och sen måla om hela rummet med tapet grund sen täckfärg ?
även fast jag redan har bredspacklat.
tack för svart
Tapetgrunden ska ju målas på tapeten. Om du skär bort bubblet, inklusive tapet, finns det ingen poäng. Men visst, du kan ju testa tapetgrund på spacklet men har svårt att tro att det tränger ner så att det fäster tapeten.
 
Har du en spruta så fyll den med klister och spruta in under tapeten, grunda väggarna med tunn oljefärg sedan plastfärg .
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.