Bilden visar ett fönster som är nära duschen. Karmen blir våt efter varje dusch, och en silikonfog har blivit svagt rostfärgad. Jag funderar på att helt enkelt måla över allt. Kan det funka? Silikonfogen är max 5mm bred, så jag tänker att färgen håller ihop även om det inte är optimalt. Tänker jag rätt?
Fönsterkarm nära dusch med våt yta och rostfärgad silikonfog. Smutsig skarv mellan karmens delar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fönstret är öppningsbart, och det är lite smuts i den skarven oxå, men det ska jag försöka tvätta bort. Frågan rör alltså den yttre karmen på bilden.

Jag tänker i så fall även blaska på färg på skarven mellan den liggande och den stående karmen. Det är en springa där idag. Är det en dålig idé? Kommer trät ruttna då eftersom det aldrig torkar om vatten ändå letar sig in?

Du menar nog foder. Karmen är det som fönstret är monterat i.

Hur som helst. Börja med att slipa fodret med 120 papper. Dels för att rugga ytan för målning och dels för att få reda på om trät är skadat. Ta sedan en mattkniv och skär bort silikonen. Den går ändå inte att måla på.

Sedan lägger du våtrumsfog mellan karm och foder där du vill måla. Mellan foder och kakel kan du ha silikon, typ transparent. Den lägger du efter målning.

Måla med snickerifärg som tål fukt.

Lycka till.

Ps. Om trät är skadat så använd träspackel eller byt ut fodret.

BirgitS
Och så skaffar du en gardinstång, som du sätter upp ovanför fönstret, och klipper ner ett duschdraperi till en gardin så att du kan skydda fönstret i fortsättningen, gardinen ska med god marginal gå utanför fodren. Att fönstret blir blött ofta kan leda till att det blir vatten inne i väggen.

• Gilla
Fredrik111
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Och så skaffar du en gardinstång, som du sätter upp ovanför fönstret, och klipper ner ett duschdraperi till en gardin så att du kan skydda fönstret i fortsättningen, gardinen ska med god marginal gå utanför fodren. Att fönstret blir blött ofta kan leda till att det blir vatten inne i väggen.
Säkert en bra idé. Det e ganska trångt, så den där gardinen kommer säkert orsaka lite problem. Ska fundera på saken.

Alla foder är fräscha. Nästan som nytt efter minst 15 år. Det enda är det rödfärgade silikonet. Och jag försöker torka av om det blir fuktigt.

Duschvägg eller nåt sånt kanske?

Annars så lite färg på det där så blir det finemang

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.