2 717 läst ·
6 svar
3k läst
6 svar
Måla fasad. Sida för sida Vs helt varv.
Nu snart ska penseln dyka i dunken!
En kanske oviktigt fråga men jag har planerat att göra klart varje sida helt innan jag går på nästa. Dvs byta endel taskigt trä, grundmåla där det behövs samt två slutstrykningar. När sida 1 är klart går jag vidare till sida 2. Hinner jag inte alla sidor i sommar går jag vidare nästa år på övriga sidor. Endel säger de kör hela huset varv för varv, lager för lager men jag tycker det känns så där. Speciellt om man inte hinner med allt denna sommar?
Ni som målat hus förr, har ni tips att ge till en förstagångsfasadsmålare. Undviker gärna nitar som ger mig extratid
En kanske oviktigt fråga men jag har planerat att göra klart varje sida helt innan jag går på nästa. Dvs byta endel taskigt trä, grundmåla där det behövs samt två slutstrykningar. När sida 1 är klart går jag vidare till sida 2. Hinner jag inte alla sidor i sommar går jag vidare nästa år på övriga sidor. Endel säger de kör hela huset varv för varv, lager för lager men jag tycker det känns så där. Speciellt om man inte hinner med allt denna sommar?
Ni som målat hus förr, har ni tips att ge till en förstagångsfasadsmålare. Undviker gärna nitar som ger mig extratid
Sida för sida, börja uppe i högra hörnet om du är högerhänt. Det är för övrigt något jag svårigheter att övertala min fru till, hon kör gärna enligt kaos-teorin och med den följer det rätt ofta komplikationer. Speciellt om man står på en stege. 
Hur brett brukar ni köra per gång? 4-5 brädor nerifrån och upp och sen vidare åt sidan? Vill absolut inte ha flammigt. Jotuns Ultimate torkar ju tokfort enligt specarna.GzO skrev:
Hur hög är väggen?
Det är denna typen av 1plansvilla.Enk Projektet skrev:
Bild lånad.
http://www.privatmaklaren.se/objectimages/3058_13867.jpg
Bör man måla ända upp i tak varje rad eller ska man dela in övre trekanten för sig och under rektangeln för sig?
Jag skulle ha målat gavelspetsen först med en ställning, sedan målat det andra från någon form av pall eller liknade.
En bräda i taget.
En bräda i taget.
När jag målade mitt hus tog jag sida för sida och det föll sig naturligt då jag inte ville flytta ställningen i onödan
Precis som du själv sa så målade jag ca 5 brädor uppifrån och ner. Jag körde precis som du ska med Jotun och det är jag väldigt nöjd med.
Lycka till....
Precis som du själv sa så målade jag ca 5 brädor uppifrån och ner. Jag körde precis som du ska med Jotun och det är jag väldigt nöjd med.
Lycka till....
Klicka här för att svara