539 läst ·
23 svar
539 läst
23 svar
Måla en träkonstruktion - hur viktig är ventilationen?
Ok, tack. Bra tips med att ha dom stående i vatten. Dock måste jag nog rengöra den då jag tänker måla med svart färg över den vita snickerigrunden. Eller så köper jag en till pensel. Skall fixa en behållare där jag har den använda lacknaftan i.Magnus E K skrev:
Hej igen!
Detta är mästerverket, haha:
Det står på burken att det rekommenderas två lager av snickerigrund. Behövs det eller räcker det med ett lager? Kan jag gå direkt på lackfärgen eller bör jag måla ett till lager med grundfärg? Riskerar jag att den svarta lackfärgen släpper om jag inte kör två lager?
Själva träkonstruktionen är en plattform för mina racingpedaler. Det kommer tillkomma fler trädetaljer senare.
Detta är mästerverket, haha:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det står på burken att det rekommenderas två lager av snickerigrund. Behövs det eller räcker det med ett lager? Kan jag gå direkt på lackfärgen eller bör jag måla ett till lager med grundfärg? Riskerar jag att den svarta lackfärgen släpper om jag inte kör två lager?
Själva träkonstruktionen är en plattform för mina racingpedaler. Det kommer tillkomma fler trädetaljer senare.
Grymt! Tack så mycket, då går jag på den svarta färgen nu då!
Tips: sluta måla med oljefärg. Det luktar och är jobbigt att rengöra penslar. Använd vattenbaserad färg av ett känt märke, ej budget. Överväg engångspenslar om du måste ha olja. Det går inte att tvätta med såpa eller förvara i vatten. Det är ju en alkydfärg så du måste använda lacknafta. Om du vill kan du tvätta med såpa sen. Penseln får inte vara blöt av vatten när du målar med alkyd
Medlem
· Västernorrland
· 2 465 inlägg
Torka av allt du kan från penseln på papper innan du börjar med tvättandet, så slipper du att det är så mycket färg som ska geggas med i handfatet. Då kommer resterna också till förbränning istället för till avloppsreningsverket.
Hehe ja det gör jag inte om. Nu målar jag, sen kör jag runt penseln i lacknafta, sen kramar jag ur all färg/lacknafta med hushållspapper, sen lägger jag penseln i en lufttät plastpåse.R Räknenisse skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden