Magnus E K Magnus E K skrev:
Ja, spara i t ex en plastdunk, märk med "penseltvätt", "färgspill" eller liknande och lämna på ÅVC.

Jag rengör sällan penslar på riktigt om jag vet att jag ska använda dem igen samma säsong, har dem stående i en plastburk med vatten.
Ok, tack. Bra tips med att ha dom stående i vatten. Dock måste jag nog rengöra den då jag tänker måla med svart färg över den vita snickerigrunden. Eller så köper jag en till pensel. Skall fixa en behållare där jag har den använda lacknaftan i.

VLJ VLJ skrev:
Så kan man spara den dyra linoljesåpan till altanen eller skurgolvet
Dyr linoljesåpa? Passa på att köpa Gysinges i 5 liters dunk när forumshoppen har tillbud.

Ja grönsåpa kostar väl lite mindre än hälften om man köper grumme, 5 liter för 200 kr. Köper man biltema får man 4 liter för 70 kr men kan inte uttala mig om den är sämre. Så som sagt, för penseltvätt duger grumme iallafall lika bra.

Hej igen!
Detta är mästerverket, haha:
Träkonstruktion av vitmålade plankor på tidningar, del av racingpedalplattform, med metallbeslag i mitten, målad med ett lager snickerigrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det står på burken att det rekommenderas två lager av snickerigrund. Behövs det eller räcker det med ett lager? Kan jag gå direkt på lackfärgen eller bör jag måla ett till lager med grundfärg? Riskerar jag att den svarta lackfärgen släpper om jag inte kör två lager?

Själva träkonstruktionen är en plattform för mina racingpedaler. Det kommer tillkomma fler trädetaljer senare.

Räcker med den grundningen men du får nog måla två ggr svart

• Gilla
JensHaglof
  • Laddar…
Grymt! Tack så mycket, då går jag på den svarta färgen nu då!

Tips: sluta måla med oljefärg. Det luktar och är jobbigt att rengöra penslar. Använd vattenbaserad färg av ett känt märke, ej budget. Överväg engångspenslar om du måste ha olja. Det går inte att tvätta med såpa eller förvara i vatten. Det är ju en alkydfärg så du måste använda lacknafta. Om du vill kan du tvätta med såpa sen. Penseln får inte vara blöt av vatten när du målar med alkyd

• Gilla
JensHaglof
  • Laddar…
Torka av allt du kan från penseln på papper innan du börjar med tvättandet, så slipper du att det är så mycket färg som ska geggas med i handfatet. Då kommer resterna också till förbränning istället för till avloppsreningsverket.

R Räknenisse skrev:
Torka av allt du kan från penseln på papper innan du börjar med tvättandet, så slipper du att det är så mycket färg som ska geggas med i handfatet. Då kommer resterna också till förbränning istället för till avloppsreningsverket.
Hehe ja det gör jag inte om. Nu målar jag, sen kör jag runt penseln i lacknafta, sen kramar jag ur all färg/lacknafta med hushållspapper, sen lägger jag penseln i en lufttät plastpåse.

• Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.