20 274 läst ·
42 svar
20k läst
42 svar
Måla en dörr så det ser ”industrimålat” ut?
Lyfta av dörren som @prototypen sa och spruta den. Att hålla på och slaska med färg som inte är gjord för sprutlackering är värdelöst. När det på burkar står "kan sprutas" etc, så är det just vad det står. Skaffa en riktig syrahärdande färg, helst med härdare avsedd för utomhusbruk, den tål lite mer rörelser. Inget måste dock. Jag tror inte du lyckas få igenom en vattenburen toppfärg genom en sån spruta, även om du köper en aquatopp. Var bor du?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 049 inlägg
Nu hade Mowatom redan grundat med vattenbaserat så det är kört med en 2K med tinner som lösningsmedel.
Kan gå att måla över med en lacknafta färg och sedan en 2K
MEN man måste låta det torka typ 2 veckor mellan varven.
Men det är inte helt säkert.
Protte
Kan gå att måla över med en lacknafta färg och sedan en 2K
MEN man måste låta det torka typ 2 veckor mellan varven.
Men det är inte helt säkert.
Protte
Medlem
· Västerbottens län
· 18 049 inlägg
Nja, vanlig "modern" förtunning typ tikkurila 2020 funkar alldeles utmärkt över vattenbaserad grund. Men inte Xylen mm.prototypen skrev:
Det har du rätt i. Skit också.prototypen skrev:
Det mest rimliga är nog att penselmåla med den fönsterfärg jag redan köpt
Medlem
· Västerbottens län
· 18 049 inlägg
Skrev Mowatom i ställt för Galten.
Blev lite rörigt
Blev lite rörigt
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 267 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 267 inlägg
Lady Classic är en lacknaftabaserad färg , om tanken är att måla med roller/pensel .
Funkar bra att sprutmåla också , dock måste gelekonsistensen bort ( kommer tyvärr ej ihåg vad man skulle använda )
Inte lacknafta
Funkar bra att sprutmåla också , dock måste gelekonsistensen bort ( kommer tyvärr ej ihåg vad man skulle använda )
Inte lacknafta
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 267 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 267 inlägg
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
Fast jag hade som jag nämnde tidigare försökt att hitta sån där 2K möbelfärg de lackar skåpluckor i. Den är enkel att spruta och ger ett hårt och bra resultat. Och är dessutom gjord för att sprutmålas.
Den är inga problem alls att hitta. Alla får köpa den, enda nackdelen är möjligen priset om man inte har rabatter. Som du säger, den är endast för sprutlackering. Finns en viss poäng med detS Stefan1972 skrev: